الفرق بين النسختين بتاع: «ديميس روسوس»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت: تغييرات تجميلية
ص r2.7.1) (تزويد روبوت: da:Demis Roussos
سطر 35: سطر 35:
[[ckb:دێمیس روسۆس]]
[[ckb:دێمیس روسۆس]]
[[cs:Demis Roussos]]
[[cs:Demis Roussos]]
[[da:Demis Roussos]]
[[de:Demis Roussos]]
[[de:Demis Roussos]]
[[el:Ντέμης Ρούσος]]
[[el:Ντέμης Ρούσος]]

تعديلات من 15:19، 18 فبراير 2012

ديميس روسوس
]ديميس روسوس و سمير صبرى فى المهرجان الدولى الخامس للأغنيه فى القاهره.
ملف:Руссос.jpg
ديميس روسوس

ارتيميوس (ديميس) فينتوريس روسوس Demis Roussos (اتولد فى اسكندريه، مصر، 15 يونيه 1946) و هو مغنى يونانى.


اسكندريه

اتولد و قضى صباه فى حى الازاريطه فى اسكندريه فى مصر بس ابوه و امه (جورج و اولجا) كانو اصلهم يوناني لكن سابو مصر سنة 1961 و رجعو اليونان و كان ساعتها عمره 15 سنه. ديميس قضى السنين الاولانيه في حياته في مدينه مليانه جنسيات و اديان و ثقافات مختلفه عايشين مع بعض في هارمونيه و توليرانسيه كانت من اهم الحاجات اللي بتميز مصر كلها و خصوصا الاسكندريه.المزيكا المصريه و الشرقيه عموما كنت اول حاجه تسمعها ودنه و اثرت على مستقبله الموسيقي بشكل كبير.و هوه عند 10 سنين وقع في حب الة الترومبيت و ابتدا يعزف موسيقا الجاز و كمان كان بيغنى لمدة 5 سنين (سولويست) في الكورال بتاع الكنيسه البيزنطيه اليونانيه اللي كانت موجوده في اسكندريه. فى سنة 1975 زار ديميس روسوس مصر لأول مره بعد ماسابها ، و شارك فى حفله استعراضيه فى نادى الجزيره فى القاهره ، و زار مصر تانى فى اواخر التسعينات و غنى فى حفله عملتها دار الاوبرا و فى سنة 1999 شارك فى افتتاح المهرجان الدولى الخامس للاغنيه اللى اتعمل فى مركز القاهره الدولى للمؤتمرات.

اليونان

لما ساب مصر و راح اليونان كان لازم يدرس و يشتغل في نفس الوقت عشان يصرف على عيلته و عشان كده كان بيروح المدرسه بالنهار و بيعزف ع الترومبيت باليل في ديسكوهات اتينا. بعد ما وصل اتينا بعشر سنين قدر اخيرا يكون فرقه موسيقيه اسمها ذي آيدولز و في الول كان بيعزف على الجيتار و بيغني (فوكال) ورا المغني الاساسي بتاع الفرقه. في يوم من الايام حصلت حاجه غيرت حياته كلها;المغني الاساسي كان تعبان و طلب منه يغني اغنيتين على المسرح عبال ما يرتاح شويه و اول ما طلع ديميس و غنى « House Of The Rising Sun » و « When A Man Loves A Woman » انبهر الجمهور بصوته القوي و اداءه الممتاز و من ساعتها كان بيتطلب بالاسم كل ليله عشان يغني. و شويه شويه ابتدا يعمل سمعه كويسه لحد ما قابل الملحن لاكيس فالفيانوس اللي طلب منه يكون فرقه و يكون هوه المغني الاساسي فيها. الفرقه اتكونت و كان اسمها وي فايف We Five و عملت نجاح كبير .

العالميه

كون ديميس روسوس فرقه تانيه اسمها افرودايتيز تشايلد Aphrodite's Child اللي وصلت فرنسا في عز ثورة مايو 1968 و بعد شوية حفلات اتقدمت شركه كبيره عشان تسجل اغانيهم و ابتدت شهرته تعدي حدود اليونان لاوروبا و العالم كله. اول البوم عملته الفارقه باع اكتر من مليون نسخه في فرنسا لوحدها و بعديها بتسه شهور كانت اغنيته المطر و الدموع Rain and tears بتحقق اعلى نسبه في اوروبا كلها. و دلوقتي في سنة 2008 ديميس روسوس لسه عايش في اليونان قدام البحر و لسه بيشتغل و بيحضر لاغاني و البومات جديده.

لينكات