الفرق بين النسختين بتاع: «الحمله الفرنسيه»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص الحملة الفرنسية اتنقلت ل الحمله الفرنسيه: طلب المؤلف
سطر 17: سطر 17:


== التأثير ==
== التأثير ==
التأثير اللي عملته الحملة الفرنساوية على مصر كان ايجابى جدا فى مجالات كتيره زى انهم صحو عند المصريين من تانى الاحساس بانتمائهم لمصر اللى العرب حاولو يمحوه عند المصريين من اول لما العرب دخلو مصر و اجبرو المصريين على تغيير هويتهم الثقافيه و الدينيه بالسيف و مع الوقت منعو على المصريين انهم يتكلمو قبطى اللى هيا لغة المصريين , و كان نتيجه صحيان الهويه عند المصريين انهم بعد كده خدو قرارهم بنفسهم و اختارو محمد على باشا اللى هوا بكل المقاييس اللى بنى مصر الحديثه لانه شال الجميل للمصريين لما اختاروه و حب مصر والمصريين و اشتغل باخلاص وابداع فى انه يبنى مصر , مش زى قبل كده لما كان يتفرض على المصريين والى مالوش اى صله او علاقه بمصر او المصريين لمجرد انه على علاقه كويسه (سواء علاقة صحوبيه او قرابه او حتى مصالح ماديه صرف ) بالخليفه .
التأثير اللي عملته الحملة الفرنساوية على مصر موضوع من أكتر المواضيع اللي بينقسم حواليها رأي المصريين. من ناحية في كتير بيعتقدو انها كانت مجرد حملة صليبية استعمارية دمرت مصر و اجهضت نهضتها.و على العكس في مصريين بيمدحوا الحملة الفرنساوية و بيشوفوا انها نقطة البداية لنطلاق مصر من ضلمة و جهل العصور الوسيطة لعلم و تكنولوجيا العصور الحديثة.
بعديه ييجى انجازات تانيه عملها الفرنساويين فى التره اللى فضلوها فى مصر من سنة 1798 لسنة 1801 زى
# ألف علماء الحملة الفرنساوية كتاب '''وصف مصر''' اللي بيعتبر اكبر موسوعة معاصرة سجلت جغرافيا و تاريخ و عادات و تقاليد وحتى موسيقى و اغاني المصريين في المدن و القرى.
# أن العلما بتوع الحملة الفرنساوية الفو كتاب '''وصف مصر''' اللي بيعتبر اكبر موسوعة معاصرة سجلت جغرافيا و تاريخ و عادات و تقاليد وحتى موسيقى و اغاني المصريين في المدن و القرى.
# نابوليون انشأ المجمع العلمي المصري اللي بيعتبر اول مؤسسة علمية في مصر الحديثة.
# نابوليون انشأ المجمع العلمي المصري اللي بيعتبر اول مؤسسة علمية في مصر الحديثة.
# اكتشاف حجر رشيد و فك رموز الكتابة المصرية القديمة(الهيروغليفية)على ايد العالم [[شامبوليون]] اللي فتح عيون العالم على حضارة [[قدماء المصريين|المصريين القدام]] و ولادة علم المصرولوجيا.
# اكتشاف حجر رشيد و فك رموز الكتابة المصرية القديمة(الهيروغليفية)على ايد العالم [[شامبوليون]] اللي فتح عيون العالم على حضارة [[قدماء المصريين|المصريين القدام]] و ولادة علم المصرولوجيا, و على اساس فك الموز بتاعة حجر رشيد و فهم اللغه الهيروغليفيه بقى فى اصلا حاجه اسمها سياحه اثار اللى هيا واحده من اهم مصادر الدخل لمصر .
#عمل صدمة حضارية للمصريين اللي احتكو لأول مرة بأوروبا بعد عصر التنوير و تبنيهم للنظم الادارية للفرنسيين زي سجلات الوفاة والمواليد و القانون المدني الفرنساوي و المحاكمات الحديثة و الجيش و الأسلحة الحديثة و قيم الحرية و الثورة اللي خلت المصريين لأول مرة يثورو على الوالي العثماني و يخلعوه و يعينوا مكانه [[محمد على باشا|محمد على باشا]]..
#عمل صدمة حضارية للمصريين اللي احتكو لأول مرة بأوروبا بعد عصر التنوير و تبنيهم للنظم الادارية للفرنسيين زي سجلات الوفاة والمواليد و القانون المدني الفرنساوي و المحاكمات الحديثة و الجيش و الأسلحة الحديثة و قيم الحرية و الثورة اللي خلت المصريين لأول مرة يثورو على الوالي العثماني و يخلعوه و يعينوا مكانه [[محمد على باشا|محمد على باشا]]..



تعديلات من 20:18، 10 مارس 2009

المقال دا حلقة في سلسلة عن تاريخ مصر
مصر قبل التاريخ من 6000 ق م لحد 3100 ق م
مصر الفرعونية من 3100 ق م لحد 525 ق م
مصر الاخمينية من 525 ق م لحد 332 ق م
مصر البطلمية من 332 ق م لحد 30 ق م
مصر الرومانية من 30 ق م لحد 200 م
مصر القبطية من 200 م لحد 639 م
مصرالاسلامية من 639 م لحد 1250 م
مصرالمملوكية من 1250 م لحد 1517 م
مصر العثمانية من 1517 م لحد 1805 م
مصر العلويه 1805 م لحد 1952 م
مصر الحديثة من 1952 م لحد دلوقتى
المصريين

الحملة الفرنسية على مصر استمرت تلات سنين (1798-1801) قام بيها نابوليون بونابارت ومع ان الحملة فشلت على المستوى العسكري بس نجحت على المستويات التانية في انها تنقل مصر من العصور الوسيطة ل العصر الحديث.

نابوليون واقف قدام ابو الهول

قبل الحملة

في أغسطس 1797 اقترح نابوليون انه يقوم بحملة عسكرية على مصر علشان يسيطر على طرق التجارة بين الشرق و الغرب و يقطع الطريق على الانجليز اللي كانوا محتلين الهند . و كانو بيتمنو يعملو امبراطورية فرنساوية تكون مصر هي بدايتها. اقتنعت الحكومة الفرنساوية ووافقت على الاقتراح ويمكن كان التخلص من نابليون وشعبيته واحد من الاسباب اللي خلت الحكومة توافق بسرعة. وصل الاسطول الفرنساوي ل مدينة اسكندرية بنجاح بعد ما قدر يضلل الاسطول الملكي البريطاني اللي كان منتشر في البحر المتوسط.

احتلال مصر

اتقدم الجيش الفرنساوي ناحية القاهرة و في منطقة امبابة (موقعة الأهرام) واجه المماليك بقيادة مراد بيك و هزمهم بسهولة بسبب استعماله للتكنولوجيا و المدافع اللي فاجئت المماليك اللي كان متسلحين بالسيوف. دخل نابوليون القاهرة في 25 يوليو 1979و بدأ فوراً في تشكيل مجلس من المشايخ لحكم المدينة و اصدر بيانات بيأكد فيها احترامه للمصريين و تقاليدهم و دينهم. و قال انه جه مصر علشان يخلصها من ظلم و جور العثمانيين و المماليك بس المصريين تنوهم متشككين فيه و في نواياه.

الفشل العسكري

معركة أبو قير البحرية اللي اتدمر فيها الاسطول الفرنساوي بالكامل

في الوقت اللي كان المصريين فيه بيقوموا بثورات ضد الفرنساويين( ثورة القاهرة الأولى و التانية) قدر الأسطول الملكي البريطاني يدمر الأسطول الفرنساوي اللي كانت مهمته حماية سواحل مصر و بكدا اتقطعت خطوط الاتصال بين نابوليون في مصر و فرنسا و بقى متحاصر على الأرض. حاول نابوليون يكسر الحصار دا عن طريق عمل حملة فرنساوية تانية من مصر على سورية بس الحملة فشلت هي كمان على الرغم من الانتصارات اللي حققها في الاول بسبب المقاومة الي لقاها في مدن الشام و خصوصا في عكا و كمان بسبب مرض الطاعون و نقص الامدادات من مصر. وفي سنة 1799 ساب نابوليوت مصر و رجع فرنسا و عين الجينيرال كليبر بداله حاكم لمصر و قايد للحملة كليبر فشل هو كمان في انه يكسب ود الشعب المصري و اخيرا مات مقتول على إيد طالب سوري كان بيدرس في جامع الأزهر اسمه سليمان الحلبي. بعد كليبر جه الجنيرال مينو اللي أسلم و اتجوز واحدة مصرية من مدينة رشيد. استمر الانجليز مع العثمانيين في الضغط على الفرنساويين عسكريا و سياسيا لحد ما استسلم الجينيرال مينو بعد معركة ابو قير البحرية و ساب مصر هو اللي اتبقى من جيشه في سفن الأسطول البريطاني اللي وصلتهم لحد فرنسا..

التأثير

التأثير اللي عملته الحملة الفرنساوية على مصر كان ايجابى جدا فى مجالات كتيره زى انهم صحو عند المصريين من تانى الاحساس بانتمائهم لمصر اللى العرب حاولو يمحوه عند المصريين من اول لما العرب دخلو مصر و اجبرو المصريين على تغيير هويتهم الثقافيه و الدينيه بالسيف و مع الوقت منعو على المصريين انهم يتكلمو قبطى اللى هيا لغة المصريين , و كان نتيجه صحيان الهويه عند المصريين انهم بعد كده خدو قرارهم بنفسهم و اختارو محمد على باشا اللى هوا بكل المقاييس اللى بنى مصر الحديثه لانه شال الجميل للمصريين لما اختاروه و حب مصر والمصريين و اشتغل باخلاص وابداع فى انه يبنى مصر , مش زى قبل كده لما كان يتفرض على المصريين والى مالوش اى صله او علاقه بمصر او المصريين لمجرد انه على علاقه كويسه (سواء علاقة صحوبيه او قرابه او حتى مصالح ماديه صرف ) بالخليفه . بعديه ييجى انجازات تانيه عملها الفرنساويين فى التره اللى فضلوها فى مصر من سنة 1798 لسنة 1801 زى

  1. أن العلما بتوع الحملة الفرنساوية الفو كتاب وصف مصر اللي بيعتبر اكبر موسوعة معاصرة سجلت جغرافيا و تاريخ و عادات و تقاليد وحتى موسيقى و اغاني المصريين في المدن و القرى.
  2. نابوليون انشأ المجمع العلمي المصري اللي بيعتبر اول مؤسسة علمية في مصر الحديثة.
  3. اكتشاف حجر رشيد و فك رموز الكتابة المصرية القديمة(الهيروغليفية)على ايد العالم شامبوليون اللي فتح عيون العالم على حضارة المصريين القدام و ولادة علم المصرولوجيا, و على اساس فك الموز بتاعة حجر رشيد و فهم اللغه الهيروغليفيه بقى فى اصلا حاجه اسمها سياحه اثار اللى هيا واحده من اهم مصادر الدخل لمصر .
  4. عمل صدمة حضارية للمصريين اللي احتكو لأول مرة بأوروبا بعد عصر التنوير و تبنيهم للنظم الادارية للفرنسيين زي سجلات الوفاة والمواليد و القانون المدني الفرنساوي و المحاكمات الحديثة و الجيش و الأسلحة الحديثة و قيم الحرية و الثورة اللي خلت المصريين لأول مرة يثورو على الوالي العثماني و يخلعوه و يعينوا مكانه محمد على باشا..

المراجع