الفرق بين النسختين بتاع: «انقلاب بير هول»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت إضافة: an:Putsch de Múnich
ص r2.7.1) (روبوت تزويد: ko:뮌헨 폭동
سطر 41: سطر 41:
[[ja:ミュンヘン一揆]]
[[ja:ミュンヘン一揆]]
[[ka:ლუდის პუტჩი]]
[[ka:ლუდის პუტჩი]]
[[ko:뮌헨 폭동]]
[[lt:Alaus pučas]]
[[lt:Alaus pučas]]
[[mk:Хитлер-пуч]]
[[mk:Хитлер-пуч]]

تعديلات من 00:27، 19 مارس 2011

قادة الانقلاب

انقلاب بير هول (ألمانى: Hitlerputsch; انجليزى: Beer Hall Putsch) كانت محاولة انقلاب فاشله اتعملت بقيادة الحزب النازى و هيتلر عشان يستولوا على السلطه و يسطير على بافاريا, الحركة ابتدت يوم 8 نوفمبر بليل و استمرت لحد ظهر اليوم التانى فى 9 نوفمبر من سنة 1923, هيتلر حب انه يستخدم اسم الجنرال اريش لودندورف اللى ضمه معاهم فى الانقلاب عشان يستغل اسمه المعروف عشان الناس تئييد الانقلاب. بس الانقلاب فشل و اتقبض على هيتلر و اتحاكم و اتسجن لفتره و بعدين افرج عنه, بعد ما شعبيته و افكاره زادت و انتشرت جامد فى المانيا.

البداية

قوات الحزب النازى

فى 8 نوفمبر سنة 1923, اقتحم هيتلر و وحدات النخبه النازيه (س.س), التابعه للحزب النازى اجتماع سياسى فى Bürgerbräukeller, واحد من الاندية المشهورة فى جنوب المانيا و كان بتحصل فيه اجتماعات و مناقشات بتناقش الاوضاع السياسيه و الاجتماعيه و الافكار فى المانيا. اعلن هيتلر انه شكل حكومه جديده بمساعدة وتائيد الجنرال لودندورف. وطلب, تحت تهديد السلاح, كل الموجودين انهم يدعموه و يساعدوه فى اطاحة بالحكومة الموجوده.بس فيه عدد من الموجودين سحبوا تأيدهم لهيتلر خصوصا المعارضيين ليه و للحزب النازى و اول ما جيت لهم فرصه انهم يمشوا من النادى راحوا بلغوا السلطات و الحكومه بخطة الانقلاب. فى يوم 9 نوفمبر نظم هيتلر و الحزب النازى مسيرة اتسمت ب "مسيرة برلين" من النادى لحد وزارة الحرب البافريه عشان يطيحوا بالحكومه و يكونوا حكومتهم, بس السلطات كانت عاملها حسابها و مستعده بسبب المعلومات اللى وصلت ليهم من المعارضين بتوع هيتلر اللى عرفوا يهربوا من مقر النادى. حصلت اشتبكات بين اعضاء الحزب النازى و الحكومه و وخلصت بمقتل 19 واحد من الحزب النازى و 4 من قوات البافاريه و بتفكيك المسيره و المظاهرة.

محاكمة هيتلر

بعد ما الانقلاب فشل هرب هيتلر على بيت إرنست هانفشتينجل, عضو مهم فى الحزب النازى, وفكر في الانتحار, بس اتقبض عليه و اتحول للمحاكمة بتهمة الخيانه العظمى. حصلت محاكمة لعدد من اللى اتورطوا فى الانقلاب اولهم هيتلر وابتدت فى 26 فبراير من سنة 1924. هيتلر دافع عن نفسه و استغل قدرته على الخطابة و الكلام و اتكلم عن القومية الالمانيه و انه بيحلم ان المانيا ترجع قوية زى الاول و انه مذنب لو حب المانيا و المحاولة لتحسين الوضع تعتبر جريمة. دفاع هيتلر عن نفسه ائثر على القاضى و اللى كانوا حاضريين و بيتابعوا المحاكمة, واتحكم على هيتلر بالسجن خمس سنين, و تعتبر فترة بسيطه جدا للتهمة الموجهة ليه. دفاع هيلتر عن نفسه زود المعجابين به و بافكاره و انضم عدد كبير منهم للحزب النازى. اتسجن هيتلر فى سجن لاندسبرج, الحراس هناك كانوا معجبيين به و بيعاملوا معاملة خاصه و كويسه جدا و مش بيمنعوا عنه حاجه و كانوا بيجيبوا ليه جوابات من المعجبين لحد عنده. بعد اقل من سنة من فترة الحبس, جاه قرار بالعفو عنه من المحكمة البافارية العليا, و خرج من السجن و شعبيته جامده فى كل المانيا و اعضاء الحزب زادوا جامد, بعد ما مسك السلطه اعتبر اللى ماتوا فى محاولة الانقلاب الفاشله شهدا و ابطال الحزب النازى.

در أمر بالعفو عنه من المحكمة البافارية العليا, وتم إطلاق سراحه في العشرين من ديسمبر في عام 1920. كما أعلنت المحكمة عن رفضها النهائي لاعتراض المدعي العام للولاية على إطلاق السراح المبكر لهتلر. وقضى هتلر أقل من سنة من مدة عقوبته حيث اشتملت هذه السنة على الفترة التي قضاها في السجن الاحتياطي انتظار لقرار المحكمة المحاكمة جاه جواب.