الفرق بين النسختين بتاع: «زاهى حواس»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
سطر 3: سطر 3:


== حياته ==
== حياته ==
زاهي حواس في بداية حياته كان ناوي يبقى محامي بس بعدين غير رأيه و درس فى قسم الاثار الرومانيه - اليونانيه في كلية الأداب - [[جامعة اسكندرية]] - ، و بعد ما اخد البكالوريوس فى الأثار الرومانيه-اليونانيه ، عمل ديبلوما في الاثار من [[ جامعة القاهرة]] ، و خد منحه تعليميه فى [[أمريكا]] فكمل كمل تعليمه العالى هناك ، وخد شهادة الدكتوراه من جامعة بنسيلفانيا سنة 1987 ، و من هناك بدأ يدرس و يحاضر في جامعات كاليفورنيا و الجامعة الامريكية فى [[القاهره]]. فى سنة 2002 اتعين أمين عام للمجلس الأعلى للأثار فى مصر و لحد دلوقت هو فى المنصب ده.
زاهي حواس في بداية حياته كان ناوي يبقى محامي بس بعدين غير رأيه و درس فى قسم الاثار الرومانيه - اليونانيه في كلية الأداب - [[جامعة اسكندرية]] - ، و بعد ما اخد البكالوريوس فى الأثار الرومانيه-اليونانيه ، عمل ديبلوما في الاثار من [[ جامعة القاهرة]] ، و خد منحه تعليميه فى [[أمريكا]] فكمل كمل تعليمه العالى هناك ، وخد شهادة الدكتوراه من جامعة بنسيلفانيا سنة 1987 ، و من هناك بدأ يدرس و يحاضر في جامعات كاليفورنيا و [[الجامعه الامريكيه فى القاهره]] . فى سنة 2002 اتعين أمين عام للمجلس الأعلى للأثار فى مصر و لحد دلوقت هو فى المنصب ده.


== الشهره ==
== الشهره ==

تعديلات من 23:39، 20 ديسمبر 2009

زاهي حواس.

زاهي حواس اتولد في قرية العبيديه جنب دمياط فى في شمال مصر فى 28 مايو 1947 . بيعتبر أشهر الاثريين المصريين المعاصرين و بيحظى بتقدير عالمي في مجال علم الاجيبتولوجي ( المصرولوجيا ). زاهي حواس ماسك دلوقتي منصب السكرتير العام للمجلس المصري الأعلى للأثار.

حياته

زاهي حواس في بداية حياته كان ناوي يبقى محامي بس بعدين غير رأيه و درس فى قسم الاثار الرومانيه - اليونانيه في كلية الأداب - جامعة اسكندرية - ، و بعد ما اخد البكالوريوس فى الأثار الرومانيه-اليونانيه ، عمل ديبلوما في الاثار من جامعة القاهرة ، و خد منحه تعليميه فى أمريكا فكمل كمل تعليمه العالى هناك ، وخد شهادة الدكتوراه من جامعة بنسيلفانيا سنة 1987 ، و من هناك بدأ يدرس و يحاضر في جامعات كاليفورنيا و الجامعه الامريكيه فى القاهره . فى سنة 2002 اتعين أمين عام للمجلس الأعلى للأثار فى مصر و لحد دلوقت هو فى المنصب ده.

الشهره

بدات شهرة زاهى حواس لما ظهر في قناة ديسكفرى في افلام تسجيليه عن مصر و المصريين القدام و كمان سجل حلقات عرضها التلفزيون الأمريكي في برنامج ( البحث عن الحقيقة)و اللي ناقش فيها مواضيع بتهم المشاهدين زى المومياوات و الاهرام و توت عنخ امون و كليوباترا و رمسيس التاني. اشتهر زاهى حواس ببرنيطة انديانا جونز اللى بيلبسها طول الوقت.

من اكتر المواضيع السخنة اللي دافع فيها عن تاريخ مصر هو موضوع مين اللي بنى اهرامات الجيزة و رد فيه بشكل علمى على اللي بيقولو ان اليهود هم اللي بنو الاهرامات و غيرهم اللي بيقولو ان سكان الفضاء هم اللي بنو الهرم او حتى سكان اتلانتس.

في سنة 1990 اكتشف زاهى حواس اهم اكشافاته الاثرية: المقابر بتاعة العمال المصريين اللي بنو الاهرام [1] في سنة 2007 اعلن الدكتور حواس عن اكتشاف مقبرة حتبشوت في وادي الملوك في الاقصر و اللي اتوصف بانه واحد من اهم الاكتشفات الاثرية في المية سنة اللي فاتوا. الدكتور زاهي ألف كتب كتيرة في مجال علم المصريات و العلم الاثار.

الجوايز

  • وسام العلوم و الفنون من الدرجة الاولى استلمه سنة 1998 من الرئيس حسنى مبارك
  • سنة 2006 اختارته مجلة التايم كواحد من اهم 100 شخصية مؤثرة في العالم
  • فبراير 2005 : الدكتوراه الفخرية من الجامعة الامريكية في الفاهرة
  • اسمه اتكتب على السي دي اللي اتبعت لكوكب المريخ في رحلة الاستكشاف سنة 2003.

النقد

الدكتور حواس بيتوجه له نقد كتير من بره مصر و من جواها.

  • في الغرب في علما بيتهموه باحتكار عمليات التدوير عن الاثار في مصر حيث إنه منع بعثات اجنبية كتيرة من الوصول للمواقع الاثرية بحجة انهم ( هواه ) اكتر من كونهم اكاديميين.
  • فيه ناس بتقول انه بينسب اكتشافات العلما المبتدئين لنفسه و بياخد هو كل الاهتمام و الشهره.
  • اصحاب نظرية ان الفراعنة كانو من الجنس الأسود(الزنوج) بيتهموه بانه عنصري و بيشوه تاريخ مصر لانه بينفي ان المصريين القدام كانو افارقه سودو بشكل عام الدكتور حواس بيتجاهل النتقدات دي و ما بيردش عيها غير بجملة انه بيعمل كل اللي ب يعمله دا علشان خاطر مصر و بس

الهوية المصرية

زاهى حواس كتب مقالة بعنوان ( توت عنخ أمون ما كنش أسود) و صرح فيها تصريح في غاية الاهمية دا نصه ( المصريين ما هماش عرب و كمان ما هماش افارقة على الرغم من وقوع مصر حغرافيا في قارة افريقيا )[2]. و بكدا بيكون لخص وجهة نظرة في موضوع هوية مصر.

لينكات ليها علاقه بالموضوع و مراجع