جامعة ديرهام

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
جامعة ديرهام


البلد
المملكه المتحده[1]  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
فى التقسيم الادارى دورهام, انجلترا
ستوكتون اون تيز  تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
المكان دورهام, انجلترا[1]  تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
معلومات
التأسيس 1832  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
الموقع الجغرافى
احداثيات 54°46′30″N 1°34′30″W / 54.775°N 1.575°W / 54.775; -1.575  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
المدينه دورهام, انجلترا[1]  تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
الرمز البريدى DH1 3HP[1]  تعديل قيمة خاصية الرمز البريدي (P281) في ويكي بيانات
احصاءات
الطلاب
الموظفين
عضويه مجموعة N8 للبحوث
رابطة الجامعات الاوروبيه[2]
مجموعة راسل للجامعات
ORCID (اكتوبر 2023)[3][4]  تعديل قيمة خاصية عضو في (P463) في ويكي بيانات
الموقع الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
خريطة

جامعة ديرهام[5] بالانجليزى: Durham University هيا واحده من الجامعات البريطانية فى مدينة ديرهام فى بريطانيا. وتأسست الجامعة سنة 1832 واخدت الميثاق الملكى سنة 1837. وتعد جامعة درهام من أقدم الجامعات فى بريطانيا وتعد تالت أقدم جامعة بعد جامعة أكسفورد و جامعة كامبردج بالرغم من أن غيرها من الجامعات تدعى ده الأمر كذلك.

قصر درهام اللى يضم واحد من كليات الجامعة

وتصنف جامعة درهام فى المرتبة الخامسة بين الجامعات البريطانية وذلك حسب الدليل الشامل للجامعات (Rankings of universities in the United Kingdom) سنة 2010, وتأتى بعد جامعة أكسفورد و كامبردج و الكلية الملكية و كلية لندن للاقتصاد. هيا عضو فى مجموعة 1994. ويرأس الجامعة حالى السير توماس ألين اللى تم تعيينه فى الرابع من نيسان 2005.

تاريخ الجامعة[تعديل]

كان التعليم الدينى فى مدينة درهام عامل مهماً فى تشكيل توجه عند أعيان المدينة لإنشاء جامعة هناك، بالخصوص فى عصر هنرى الثامن و اوليفر كرومويل. لكن جامعتى أكسفورد وكامبردج اعتبرتا تأسيس جامعة فى درهام تهديداً للمكانة المرموقة اللى تتبوءاتها. واستمرت دى المحاولات لحد سنة 1832 حين أقر البرلمان البريطانى تأسيس الجامعة وتخصيص جزء من أموال الكنيسة فى درهام لتأسيسها. وحصلت الجامعة الجديدة على الميثاق الملكى فى سنة 1837 من ويليام الرابع، وتخرج أول طالب من الجامعة بعد ده التاريخ بأسبوع واحد.

القرن التسعتاشر توسعت الجامعة من درهاملنيوكاسل فى سنة 1852 حين بقت كلية الطب اللى اتأسست هناك فى سنة 1834 تابعة للجامعة. وتبع ذلك انضمام كلية العلوم الفيزيائية (التى بقا اسمها كلية العلوم فى سنة 1884 وبعدها كلية آرمسترونج فى سنة 1904).

وتأسست فى سنة 1842 جمعية اتحاد درهام ليكون مركزاً تعقد فيه المناظرات، كمان كانت زى اتحاد الطلبة فى الجامعةلأن اتأسس مجلس ممثلى طلبة كليات جامعات درهام فى سنة 1899 اللى بقا اسمه اتحاد طلبة درهام فى سنة 1963.

وكانت الدرجات الأكاديمية فى الجامعة تمنح فى القرن التسعتاشر بعد ما يخضع الطالب لاختبار دينى و لازم أن يكون عضو فى الكنيسة لحد ما يتأهل للحصول على الدرجة الأكاديمية منها، واستمر الأمر ده لحد سنة 1871 بعد إقرار قانون اختبارات الجامعات. إلا إنه كان ممكنلمش المتدينين أن يلتحقوا بالجامعة ولكنهم كانو يحصلون على الشهادة من جامعة لندن اللى ما كانتش تتطلب خضوع الطالب لاختبار دينى من أى نوع. و بعد ما تلقت الجامعة ميثاقاً إضافى فى سنة 1895 يسمح للمرأة بالالتحاق بالجامعة والحصول على درجة أكاديمية فيها وتبع ذلك تأسيس سكن للطالبات فى سنة 1899.

القرن العشرون شهدت ال سنين الاولانىى من القرن العشرين توسعاً كبيراً فى قسم نيوكاسل للجامعة وبالأخص كلية آرمسترونج، وتم اقتراح فصل القسمين عن بعضهما علشان يكون قسم نيوكاسل جامعة مستقلة، وحال دون ذلك معارضة بعض أعضاء البرلمان وعدد من الطلبة اللى تخرجوا من درهام. أما بعد الحرب العالميه التانيه فقد كان التوسع الاكبر من نصيب قسم درهام، فاتعمل جمعية القديس آيدان سنة 1947 (والتى بقت كلية فى سنة 1965), كمان بقا هنالك أقسام للعلوم التطبيقية والهندسة و التوسع اللى شهدته أقسام العلوم البحتة.

واستمر توسع الجامعة لحد غدت جامعة درهام تمتلك 227,8 هكتار من الأراضي، فيها موقع من مواقع التراث العالمى اللى تحددها منظمة اليونسكو، وخمسة مبان قديمة من الدرجة الاولانىى و 68 مبنى قديماً من الدرجة الثانية، وقرابة 44,9 هكتار من الغابات الحجرية.

المكتبات والمتاحف

المكتبة الرئيسية

تحتوى مكتبة جامعة درهام على ما يزيد عن 1,5 مليون مادة مطبوعة. ويرجع تاريخ تأسيس الجامعةلسنة 1833, بعد ما تبرع الأسقف ويليام فان ميلدرت بمجموعة كبيرة من الكتب بلغت 160 مجلداً. وهنالك 4 أقسام للمكتبة هيا المكتبة الرئيسية ومكتبة التعليم ومكتبة حرم الملكة ومكتبة بالاس جرين اللى فيها المجموعات البالخصوص والتراثية.

وبالإضافةلنظام المكتبة الرئيسى لكل كلية مكتبة وقاعات للمطالعة بالخصوص بها. كما تضم الجامعة متحفين وهما المتحف الشرقى لجامعة ديرهام وتأسس فى الستينيات، و هو يشتمل على المواد اللى كانت موجودة فى كلية الدراسات الشرقية اللى كانت تستخدم لأغراض التدريس. وهنالك متحف الآثار اللى تم افتتاحه فى سنة 1833 و هو بكده تانى أقدم متحف جامعى فى بريطانيا يكون مفتوحاً للعامة.

البحث العلمى[تعديل]

جامعة درهام عضو فى مجموعة 1994 ومجموعة الثمانية. و حلت الجامعة فى الترتيب التمنتاشر من بين 124 جامعة فى برنامج تقييم المستوى البحثى فى الجامعات فى بريطانيا فى سنة 2001. ويعتبر قسم الجغرافيا فى جامعة درهام من احسن الأقسام فى بريطانيا و قسم اللغة الإنجليزية اللى حاز على التصنيف الاولانى فى المملكه المتحده. كمان تتميز الجامعة فى الكتير من التخصصات التانيه كالرياضيات التطبيقية والفيزياء واللغة الإنجليزية والتاريخ والقانون والعلوم السياسية والتمويل والاقتصاد الإسلامي.

وقد حلت الجامعة فى المرتبة الاولانىى فى بريطانيا فى برنامج تقييم مستويات البحث العلمى فى بريطانيا فى سنة 2008 فى تخصصات الآثار والجغرافيا والإلهيات. كمان تم تصنيفها فى الترتيب الاولانى على الجامعات فى مجموعة 1994 كاحسن جامعة فى مجال البحث العلمي.

كما يعد قسم الفيزياء فى جامعة درهام والأبحاث اللى يقوم بيها فى مجال الفضاء والفيزياء الفلكية الاولانى فى اوروبا والرابع على مستوى العالم. و أشار دليل للتعليم العالى تنشره مجلة التايمزلأن جامعة درهام كانت فى المرتبة الاولانىى بين الجامعات البريطانية فى سنة 2005 فى مجال البحث العلمي.

  • جامعة درهام من بين احسن 3 جامعات بريطانية فى تخصص اللغة الإنجليزية والآثار والتاريخ واللغة الفرنسية والهندسة والجغرافيا واللغة الإيطالية والإلهيات واللغات الأيبيرية.
  • الجامعة من بين احسن 5 جامعات بريطانية (بالإضافةلالتخصصات اللى ذكرت) فى العلوم البيولوجية، واللغة الألمانية والرياضيات ودراسات الشرق الأوسط والدراسات الإفريقية، والفلسفة والفيزياء والفلك، واللغة الروسية والشرق أوروبية، والشغل الاجتماعى وعلم الاجتماع وعلوم الرياضة.

وحلت الجامعة فى الترتيب 103 بين الجامعات العالمية وفقاً لتصنيف التايمز سنة 2009. كمان حلت فى الترتيب 70-71 فى التصنيف العالمى للجامعات سنة 2009.

حياة الطلبة[تعديل]

السكن الجامعي

واحد من المبانى السكنية للطلبة

لازم على الطالب فى السنة الاولانىى من التحاقه بالجامعة أن يسكن فى الجامعة، ومن بعدين يغادر السكن فى السنة التانيه ليترك له خيار الرجوع ليه فى السنة التالتة وفى العاده يتم ذلك من فى قرعة تجرى بين الطلبة.

مقر اتحاد الطلبة

ويحمل الطلبة فى كل كلية من كليات الجامعة هويات مختلفة كمان فيه فى كل واحدة من الكليات الكتير من المرافق للطلبة كقاعات الحاسوب والمكتبات وقاعات المطالعةلملاعب التنس والصالات الرياضية. وهنالك فرق رياضية بالخصوص لمعظم الكليات وتجرى بينهم منافسات رياضية ضمن الجامعة.

التنظيمات الطلابية والإعلام هنالك اكتر من 130 نادى للطلبة فى حرم الجامعة فى شتى المجالات والاهتمامات ويشرف على دى النوادى اتحاد طلبة درهام اللى ى زى الطلبة عند التعامل مع إدارة الجامعة. وهنالك جورنال تصدر عن طلبة الجامعة كل أسبوعين من سنة 1948, هيا من الصحف الجامعية المميزة محلى، كمان أن هنالك محطة إذاعية للجامعة تم إطلاقها فى العام 2005 على ايد مجموعة من الطلبة المتطوعين. كمان ممكن لطلبة الجامعة طرح آرائهم و أفكارهم ومناقشتها فى موقع إلكترونى تم إنشائه فى سنة 2001. ويشارك طلبة الجامعة بشكل ملحوظ فى النشاطات الاجتماعية والتطوعية اللى تزيد عن 45 مشروعاً تطوعى فى مدينة درهام وضواحيها، منها المساعدة فى مراقبة الطلبة وقت امتبارات الثانوية والبرامج التوعوية للأطفال، والمساعدة فى أعمال التشجير والبستنة مع كبار السن. كمان أن هنالك جمعية خيرية يديرها طلبة الجامعة تساعد فى جمع التبرعات للأعمال الخيرية فى العام.

المصادر[تعديل]

  1. أ ب ت ث وزارة التعليم البريطانية: https://www.get-information-schools.service.gov.uk/Establishments/Establishment/Details/133812 — تاريخ الاطلاع: 27 يوليه 2019
  2. https://eua.eu/about/member-directory.html — تاريخ الاطلاع: 16 يوليه 2019
  3. https://orcid.org/members/001G000001sQkOtIAK-durham-university
  4. https://web.archive.org/web/20231020113811/https://orcid.org/members — تاريخ الاطلاع: 20 اكتوبر 2023
  5. جامعة درم Archived 2017-06-28 at the Wayback Machine

لينكات برانيه[تعديل]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: