يوسف كرم

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
يوسف كرم
معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد 8 ديسمبر 1886[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة 28 مايو 1959 (73 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه مؤرخ،  وكاتب  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

يوسف بطرس كرم (1886 - 1959) استاذ فلسفه مصرى كبير ، ليه كتب عن تاريخ الفلسفه على مر العصور ، و ليه كتب ليها اتجاهات مستقله اتكلم فيها عن " العقل و الوجود " ، و " الطبيعه و ما بعد الطبيعه " ، بيظهر فيها استقلاله عن النزعه التجريبيه و تأثره بالفلسفات العقليه و بالذات فلسفة افلاطون و ارسطو.

أعماله[تعديل]

تأريخ الفلسفة[تعديل]

مؤلفات يوسف كرم وضعته فى صفوف مؤرخى الفلسفة هيا كمان أوردها "محمد سعيد زايد" واحد من معاونى رئيس مجمع اللغة العربية على الوجه التالي:

  1. تاريخ الفلسفة اليونانية (1936) هيا فلسفة الشرق الاقرب من فتوح الاسكندر، وفلسفة العرب من أن استولى الرومان على بلاد اليونان فى نص القرن التانى قبل الميلاد.
  2. دروس فى تاريخ الفلسفة (1946) بالاشتراك مع "الدكتور ابراهيم مدكور" و كان ده الكتاب بين أيدينا سنة 1946 كطلاب للتوجيهية. القسم الأدبى اذ أن ده الكتاب وضع خصيصا لتلك المرحلة الدراسية بتكليف من وزارة المعارف العمومية.
  3. تاريخ الفلسفة الأوروبية فى العصر الوسيط (1946)، ويتناول الرواد من القرن الرابع الى القرن التاسع الميلادي.
  4. تاريخ الفلسفة الحديثة (1949) تحدث فيه عن بعض المحدثين اللى تأثروا بأفلاطون أو بابن رشد. وعرض لأمهات المذاهب الفلسفية الحديثة وفلاسفة القرن التمنتاشر فى انجلترا و المانيا، بعدين فلاسفة النصف الاولانى من القرن التسعتاشر. وتجئبعد كده بحوث تانيه مثل: 3 دروس فى ديكارت وترجمة بالعربية لمحاضرات "لالاند" والمعجم الفلسفي، والآراء الفلسفية لاخوان الصفا والمدينة الفاضلة للفارابى، وموقف الغزالى من الفلاسفة ومنطق أرسطو ومنطق اسلامي، وكتير من البحوث التانيين اللى نشرتها له كبرى المحلات بالفرنسية والعربية.

الثلاثية و أعمال تانيه[تعديل]

ارتبط اسم "يوسف كرم" بالثلاثية الفلسفية الشهيرة، جت دى الموسوعة الضخمة اللى تعرض لآراء الفلاسفة عبر العصور على النحو التالي: • تاريخ الفلسفة اليونانية سنة 1936. • تاريخ الفلسفة الأوروبية فى العصر الوسيط سنة 1946. وفى العام نفسه أصدر كتابه دروس فى تاريخ الفلسفة. • والعمل التالت من الموسوعة هو تاريخ الفلسفة الحديثة سنة 1949م.

وبالاشتراك مع "د. ابراهيم بيومى مدكور" أصدرا "المعجم الفلسفي".

وكانت له دراسات مختلفة.. 3 دروس فى ديكارت سنة 1937، و كان قد قام بترجمة الأحكام التقويمية سنة 1929، هيا ترجمة من الفرنسية الى اللغة العربية للأستاذ "لالاندا" و كان "يوسف كرم" يعمل مساعدا له فى كلية الآداب. بعدين علمه الشهير "الطبيعة وما بعد الطبيعة" اللى قلنا أنه صدر فى يوم رحيله 28 مايو سنة 1959.

مؤلفات فلسفية[تعديل]

المؤلفات والبحوث السابقة وضعت يوسف كرم فى صفوف مؤرخى الفلسفة، وله مؤلفات تانيه وضعته فى صف الفلاسفة بجدارة على حد رأى زميله وصديقه "د. ابراهيم بيومى مدكور" وغيره فى أساتذة الفلسفة.. هيا المؤلفات اللى تعبر عن آراء "يوسف كرم" نفسه هي:

  • "الطبيعة وما بعد الطبيعة" اللى صدر يوم وفاته الخميس 28 مايو سنة 1959م. مش ده من قبيل الصدفة، فان "يوسف كرم" له تعريف للانسان بأنه "حيوان متدين" ويقدم مذهبه الفلسفى بأنه "يتسم باليقين والايمان.. وبدونهما لا حياة لانسان بما هو انسان". وفى القسم التانى من كتابه المشار اليه.. يقدم براهين وجود الله وبطلان الالحادية.
  • "العقل والوجود" (1956)، أول كتاب له عن أفكاره هو لا عن أفكار الفلاسفة اللى شغل بيها من قبل. وتحدث فيه عن وجود العقل ونقد العقل ومشكلات الشك واليقين والعقل وما بعد الطبيعة والحق والباطل والمقارنة بين المعنى والصورة ورفض ما يراه "الحسيون" من انكار وجود المعانى والاختصار على الحسيات، وناقش حجج الشكاك من فلاسفة اليونان لحد عصرنا الحاضر ودافع عن الحقيقة علشان وجود ال غلط دليل على وجود الحقيقة. ويدافع عن علم ما بعد الطبيعة و هو ضرورى لأنه كلى و أوضح "كرم " أن مذهبة الفلسفى يتسم باليقين والايمان. ويرى أن الفلسفات الحديثة عقيمة لأنها خالية من العقل، خالية من الروح، وخالية من الايمان.
  • "الأخلاق". و هو كتاب مأساة أوله مأساة فقد أصوله بين أنقاض منزل تهدم كمان ذكرنا من قبل.. واللى يريدون الحديث عن مذهبه فى "الأخلاق" يعودون الى كتابيه "الطبيعة وما بعد الطبيعة – والعقل والوجود" ودراساته فى تاريخ الفلسفة كافة.

مصادر[تعديل]

  1. https://data.bnf.fr/ark:/12148/cb120677965 — تاريخ الاطلاع: 30 ديسمبر 2019 — المؤلف: مكتبة فرنسا الوطنية — الرخصة: رخصة حرة