يهوديه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
(تحويل من يهودية)
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
شمعدان

اليهوديه


العقائد

الله
الوصايا العشرة
شعب الله المختارالأنبياء


شخصيات اساسية

ابراهيماسحاق
يعقوب
موسىداود
سليمانالياس
سارةرفقةراحيلليئه


الكتاب المقدس

التوراهالتناخ
الأسفار المقدسةكابالاهالاخاهتلمود


الطوائف اليهوديه

حريديونيهود اوتودوكس
ارتودوكسيه يهوديه حديثهحسيديون
يهود محافظينيهود اصلاحيين


أماكن مقدسة

القدس
كنيس
بيت مدراشخيمه الاجتماع
الهيكل المقدسالهيكل المقدس
جبل الهيكلجيل الكرملجبل موسى


اليهوديه في العالم

اليهوديه في اوروبا
اليهوديه في افريقيا
اليهوديه في اسيا
اليهوديه في امريكا الشمالية
اليهوديه في امريكا الجنوبية
اليهوديه في أوقيانوسيا



اليهوديه هى الدين اللى بيؤمن بيه اليهود، فى سنة 2007 اتقدر عدد اليهود فى العالم ب 13.2 مليون واحد منهم 41% عايشين فى دولة اسرائيل. اليهودية هيا ديانة توحيدية مبنية على الاسس و المباديء الاخلاقية المكتوبة فى التوراة( الكتاب المقدس بتاع اليهود-بالعبري التاناخ)و المشروح و المتفسر فى التلمود و نصوص تانية.

اليهودية من اقدم الديانات السماويه حسب التقاليد اليهودية،الدين اليهودي ابتدا بين الاله اليهودي و ابراهيم ابو الانبياء و جد كل اليهود،اليهود وهو الذيحسب اعتقادهم كتب العهد مع ابراهيم و كل نسله من اليهود من بعده،واظهر الوصايا و القوانين لموسى على جبل سينا فى شكل التوراة المكتوبة و المحكية.

المعتقدات

فى القرن الثاني عشر الميلادي، أعظم فلاسفة اليهود موسى بن ميمون الأندلسي الاصل المتأثر فى فلسفته بابن رشد، وضع لائحة من ثلاثه عشر مبدأ (المبادئ الثلاثه عشر للإيمان) تضم المعتقدات الاساسية للدين اليهودي:

  1. الرب لوحده خلق
  2. الرب واحد.
  3. الرب هو الوحيد الذي يستحق الصلاة له.
  4. الإيمان بأن نبوة موسى كانت حقيقية وأنه أعظم الأنبياء
  5. الإيمان بأن التوراة كتاب مقدس نزل من السماء
  6. الإيمان بأن الرب يعاقب من لم يحافظ على الوصايا
  7. الإيمان بالقيامة وبعث الناس من قبورها

الوصايا العشره

نجمة داود

اليهود عندهم 613 وصية من الخالق ، بس الوصايا العشرة لها وضع خاص لأن فى اعتقادهم بان الشعب اليهودي كله سمع الرب و هو يبلغ الوصايا لموسى عن جبل موسى فى سينا فى مصر:[1]

  1. انا الرب ربك
  2. لا تعبداي الهاخر امامي
  3. لاتعمل اى صنم وتعبد لاني ربك الواحد
  4. لاتستعمل اسم الرب فى غرض سئ
  5. اذكر يوم السبت وحافظ على قداسته
  6. احترم وكرم امك وابيك
  7. لاتقتل
  8. لاترتكب الزنا
  9. لاتسرق
  10. لاتشهد زورا ضد جارك
  11. لاتشتهي بيت قريبك ولاتشتهي زوجته

طوايف اليهودية

فى العصور الوسطى انقسم اليهود قسمين كبار: اليهود الاشكيناز و اليهود السفرديم. الطايفتين دول يشتركوا فى اغلب المبادئ اليهودية و اللاهوت لكن يختلفوا فى بعض النقاط الثقافية و طريقة العبادات. اليهود الاشكيناز اصلهم من وسط و شرق اوروبا و خصوصا المانيا و بولاندا) و اليهود السفارديم اصلهم من دول البحر المتوسط مثل اسبانيا و البرتغال ثم هاجرو لشمال افريقيا و شرق البحر المتوسط و شمال اوروبا.

في طايفة تالتة كبيرة اسمها اليهود المزراحيين ودول عاشو في الشرق الأوسط قبل اعلان تأسيس الدولة ف مايو 48 ، عددهم دلوقتي تقريبا 3 مليون يعني اقل من النص بشويه بالنسبة لعدد مواطني إسرائيل بالكامل ، كتير منهم كان بيتكلم عربي وفي منهم بيتكلم مصري صرف ومتعرفش تفرقه عن المصريين .

مصر كان فيها التلات طوايف وعددهم تقريبا ايام الحرب العالمية الأولى 100.000 مية الف أغلبهم مواطنين ، تم اضطهادهم وتخوينهم والزج بيهم في السجون وبعدين شلح الجنسية المصرية عنهم في الخمسينات والستينات لان اجهزة الدولة اعتقدت ان ولائهم اصبح لدولة اسرائيل وكمان معدل معاداة السامية كان عالى ف مصر وقتها خصوصا بعد الحرب العالمية التانية ووقوف بعض المصرين مع المانيا ضد بريطانيا في معركة العلمين ، مع ان اغلبهم لما سابو مصر مراحوش على اسرائيل وراحو غالبا على اوروبا وأميركا ، عددهم حاليا في مصر 8 او 10 أشخاص كلهم ستات كبار في السن وملهمش حاخام يصلي بيهم ومبيحصلوش على اي مساعدات من الدولة المصرية ، رئيستهم الحالية واللي بتتولى شئون الطايفة هي السيدة ماجدة هارون لكن الدولة المصرية ملزمة بحكم الدستور انها تاخد بالها او توفر الحماية للكنيس اليهودي والتراث اليهودي اللي لسه موجود .

شحاته هارون والد ماجدة هارون رئيسة الطايفة اليهودية حاليا

مشاهير ولدوا لاباء يهود

على مر التاريخ ابدع عدد ضخم من اليهود فى المجالات العلميه و الادبيه و الفنيه من ضمنهم :

مراجع

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: