ويكيبيديا:وجهة النظر المحايده

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
noborder
noborder

الصفحه دى صفحه سياسه رسميه فى ويكيپيديا مصرى.

السياسه بتشرح القواعد و الشروط اللى لازم كل اللى بيضيف أو يعدل فى ويكيپيديا مصرى يتبعها, السياسات بتبقى رسميه بعد مناقشه و اتفاق عليها و ممكن تتعدل أو تتلغى بنفس الطريقه.

كل المحتوى الموسوعى على ويكيبيديا لازم ينكتب من وجهه نظر محايده (NPOV) و بدون تحيز تحريرى, كل الآراء مهمه و لازم تكون موثقه بمصادر موثوقه عن الموضوع.

وجهة النظر المحايده هو مبدأ أساسى فى ويكيبيديا و مشاريع ويكيميديا التانيه, و هو كمان واحده من سياسات المحتوى الأساسيه فى ويكيبيديا.

شرح وجهه النظر المحايده

تحقيق الحياديه بيعنى التحليل الدقيق و النقدى لمجموعه متنوعه من مصادر موثوقه و محاوله نقل المعلومات فيها للى بيقرا المقال بشكل عادل و متناسب و بدون تحيز تحريرى. على الرغم من ان المحررين عندهم وجهات نظرهم الخاصه بدون شك, بس لازم يحاولو بحسن نيه تقديم معلومات كامله مش الترويج لوجهه نظر معينه على حساب تانيه, و بكده وجهه النظر المحايده ما بتعنيش استبعاد وجهات النظر, هيا بتعنى اخد كل وجهات النظر اللى ممكن التحقق منها و اللى ليها ملحوظيه قويه, المحرر فى ويكيبيديا لازم يلتزم بالمبادئ دى لتحقيق مستوى الحياد المناسب للموسوعه:

  • المحرر مش لازم يكتب الآراء على انها حقيقه, المقالات بتحتوى على معلومات عن الآراء المهمه اللى تم التعبير عن مواضيعها, و مع كده مش المفروض تنكتب الآراء دى بصوت ويكيبيديا, المفروض نسبها فى مقاله لمصادر معينه, او تنوصف بانها آراء منتشره, مثلا المقاله مش لازم ينكتب فيها "الاباده الجماعيه عمل شرير" و لكن ممكن ينكتب "الاباده الجماعيه وصفها فلان بانها مثال للشر البشرى" مع ذكر المصدر الموثوق.
  • المحرر مش لازم يكتب التأكيدات الي عليها خلاف بانها حقيقه, لو مصادر موثوقه مختلفه ذكرت تأكيدات متضاربه عن مسأله لازم نتعامل معاها على أنها آراء مش حقائق.
  • المحرر مش لازم يكتب الحقائق كأراء, التأكيدات الواقعيه اللى مافيش عليها خلاف و اللى قدمتها مصادر موثوقه ممكن تنذكر بصوت ويكيبيديا.
  • المحرر مش لازم يكتب بتعاطف مع موضوع المقاله و لا يقلل من شأنها.

تحقيق الحياد

القاعده العامه بتقول: ما تمسحش معلومات من مصادر من الموسوعه بس على اساس انها متحيزه, حاول تعيد كتابه المقطع بحياديه اكتر و حاول تصلح المشكلات دى لما يكون فيه امكانيه من خلال عمليه التحرير العاديه, ممكن مسح المقاطع بس لما يكون عندك سبب وجيه بانها بتضلل الى بيقرا.

التسميه

احيانا اختيار الاسم المستخدم لموضوع ممكن يكون متحيز و مع كدا ممكن يكون الاسم معروف و منتشر بين القراء و وقتها ممكن استخدامه برغم ان فيه ناس ممكن تعتبره متحيز, مثلا الاسم "جاك السفاح" هو اسم متحيز لكن بنفس الوقت الناس عارفاه بالاسم داه و المصادر بتذكرو بنفس الطريقه, ممكن فى الحاله دى استخدام نفس الاسم, مع التفضيل استخدام اسماء تانيه بديله لو اتوفرت, العناوين المحايده بتشجع وجهات النظر المتعدده و كتابه المقالات المسؤوله.

هيكليه المقاله

الهيكل الداخلى لمقاله لازم يكون متوازن لحمايه الحياد و التوزيع العادل بين المواد و المقاطع, على الرغم من ان هيكليه المقاله مش قاعده عامه لكن السرد العام لازم يراعى الحياد بشكل عام.

الفصل بين الاراء باقسام فرعيه مختلفه مش موسوعى و هيسبب خلاف بين المؤيدين و المعارضين, حاول تحقيق نص حيادى عن طريق الدمج فى سياق المقاله بدل من تقسيمها لاقسام بتحارب بعضها.

الوزن الضروى و المش ضرورى

الحياد بيتطلب ان كل مقاله او صفحه تبين بشكل عادل كل وجهات النظر المهمه المنشوره فى مصادر موثوقه بشكل بيتناسب مع أهميه كل وجهه نظر فى المصادر المنشوره و الموثوقه, و من ناحيه تانيه وجهات النظر المش مهمه او اللى مالهاش دعم و مصادر موثوقه المفروض ما تنذكرش فى المقاله او ممكن مثلا تنذكر فى قسم شوف كمان.

مقاله ويكيبيديا مش لازم تكون ساحه نزاع و مش لازم تمثيل الآراء اللى بتتبناها أقليه صغيره إلا فى المقالات المخصصه ليها عشان ضمان عدم تضليل اللى بيقرا, مقاله ويكيبيديا بتقدم وجهات نظر متنافسه بشكل بيتناسب مع تمثيلها فى مصادر موثوقه عن الموضوع.

  • لو كانت وجهه النظر أغلبيه من السهل إثباتها بالإشاره للمصادر المقبوله.
  • لو كانت وجهه نظر أقليه صغيره فهى ما بتنتميش لويكيبيديا حتى لو كانت صحيحه او ممكن اثباتها.

المقاله الموزونه بشكل عاد لازم ما تهملش او تقلل قيمه قسم على حساب قسم تانى و بنفس الوقت الاهتمام بمعلومات مش دقيقه او مش علميه او بتندرج تحت نظريات المؤامره و غيرو مش مقبول, على الرغم اننا مش منأكد أو منفى دا لكن وجودها فى المقاله ممكن يديها صفه معلومه و بالشكل داه هتكون مضلله للى بيقرا.

البحث

البحث الجيد و الغير المتحيز فى أفضل المصادر الموثوقه المتاحه و المشهوره بيساعد على منع الخلافات و الحياديه, جرب المكتبات اللى ليها سمعه و المقالات الصحفيه و دور على الانترنت عن الموارد اللى ليها موثوقيه و اطلب المساعده من المحررين التانين على صفحه نقاش المقاله.

التعبيرات و الكلمات

مافيش كلمات أو تعبيرات محظوره على ويكيبيديا لكن لازم تستعمل بحذر لانها ممكن تسبب تحيز او تعنى عدم المصداقيه او تبين انها بتروج لموضةع على حساب موضوع تاني, حاول توضيح الحقائق ببساطه بدون استخدام تعبيرات بتحتملش داه, ما تستخدمش تعبيرات التفخيم و التعظيم أو الاستخفاف أو التعبيرات الغامضه أو المبتذله أو اللى بتأيد وجهه نظر معينه.

التعامل مع نزاعات الحياد

تحديد البيانات المتحيزه

الرأى المتحيز مش ممكن يكون حقيقه فى ويكيبيديا, مثلا اننا نقول ان فلان هو "افضل لاعب بيسبول" داه رأى و مش ممكن تأكيده فى ويكيبيديا على انه حقيقه, ممكن نقول ان المصادر الموثوقه و اللى ليها معرفه بالبيسبول مدحت مهاراته العاليه.

ممكن كمان نستخدم التفاصيل اللى هى واقعيه, مثلا اننا نقول فلان حقق أعلى معدل ضرب فى البطولات الكبرى من سنه 2003 حتى سنه 2006.

حاول ما تعدش صياغه العبارات المتحيزه او الأراء بصوره مخادعه زى مثلا انك تقول كتير من الناس بيقولو ان فلان هوا افضل لاعب بيسبول, اى ناس؟ عددهم كام؟ (دا بيتطبق فى حالات استطلاع الرأى المنشوره و الموثوقه بس).

التهرب من الحياد

عمل المقالات المنفصله عن مواضيع للتهرب من الحياد و تقديم الماده من وجهه نظر واحده بس مرفوض و خصوصا فى الحالات اللى عليها اجماع فى المقالات.

المواضيع المثيره للجدل

النظريات الهامشيه و العلوم المزيفه

النظريات العلميه المزيفه بتتقدم من مؤيدينها كعلم بس بيفشلو بالالتزام بالمعايير و الأساليب العلميه, و بالمقابل الاجماع العلمى هو وجهه نظر غالبيه العلما عن موضوع معين و بكدا لما نتكلم عن موضوعات علميه مزيفه مش المفروض نوصف وجهتين النظر المتعارضتين بانهم متساويتين, احيانا ذكر العلم المزيف بيكون ضرورى فى حالات معينه لمقاله معينه, دا بيساعدنا على وصف وجهات النظر المختلفه بشكل عادل.

الأديان

فى حاله المعتقدات و الممارسات الدينيه محتوى ويكيبيديا مش لازم يكون بس عن المعتقدات و الممارسات و لازم يفسر تطور المعتقدات و الممارسات, مقالات ويكيبيديا عن التاريخ و الدين مستمده من النصوص المقدسه للدين و من المصادر الأثريه و التاريخيه و العلميه الحديثه.

أتباع دين معين ممكن يعترضو على معالجه تاريخيه نقديه لعقيدتهم لأن التحليل دا فى نظرهم ضد معتقداتهم الدينيه, ممكن ذكر وجهه نظرهم لو كان ممكن توثيقها من خلال مصادر موثوقه و ليها صله مع ملاحظه عدم وجود تناقض.

سياسه وجهه النظر المحايده بتعنى ان محررين ويكيبيديا لازم يحاولو كتابه جمل زى: "بيعتقد أتباع ديانه كذا زى الراهب فلان ان كذا و كذا" .

كلمات ليها معانى محدده فى دراسات الدين ليها معانى تانيه برى الدين, مقالات ويكيبيديا عن الموضوعات الدينيه لازم ما تستخدمش الكلمات بمعناها الرسمى بس, عشان نتجنب التسبب فى اهانه مش ضروريه أو تضليل.