ويكيبيديا:خللى المقالات الفنيه مفهومه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
Blue check.svg

الصفحه دى صفحه سياسه رسميه فى ويكيبيديا مصرى.

السياسه بتشرح القواعد و الشروط اللى لازم كل اللى بيضيف أو يعدل فى ويكيبيديا مصرى يتبعها, السياسات بتبقى رسميه بعد نقاش و اتفاق عليها و ممكن تتعدل أو تتلغى بنفس الطريقه.

محتوى المقالات فى ويكيبيديا لازم يكون مكتوب لأوسع شريحه من الجمهور ممكنه.

لما تضيف محتوى او تعمل مقالات جديده من المهم تستخدم أسلوب موسوعى بشكل رسمى بدل من الكتابه بطريقه جدليه أو اللى بتتبنى رأى واحد, لازم أسلوب مقالات ويكيبيديا يكون بيبين الحقايق و بيقديم المواد بأكتر طريقه مفهومه.

الجمهور[تعديل]

جمهور ويكيبيديا متنوع و ممكن تصنيفهم بتلات طرق:

  • المعرفه بالموضوع.
    • القارئ العام ما عندوش معرفه متقدمه فى مجال الموضوع و هوا موش مألوف ليه و ممكن ما يكونش متأكد ايه هوا الموضوع.
    • القارئ المطلع عنده معرفه فى مجال الموضوع بس عاوز يتعرف على الموضوع نفسه.
    • القارئ الخبير بالموضوع يهرغ اكتر او يفتكر شوية حقايق عنده فضول بخصوص تغطيه ويكيبيديا للموضوع.
  • القابليه للقراءه.
  • الحافز للتعرف على الموضوع.

القارئ اللى عنده تعليم عالى و معرفه و متحمس ممكن يقرا بشكل مريح مقاله مميزه من 5000 كلمه حتى اخرها, قارئ تانى ممكن يعانى و هوا بيقرا المقدمه و يشوف الصور بس, المقاله الجيده هتشد اهتمام كل القراء و تسمح ليهم بالتعلم عن الموضوع, ممكن يكون المقال مخيب للآمال لأنه مكتوب فوق قدره القارئ على القراءه, لأنه يفترض بشكل خطأ أن القارئ عنده معرفه بالموضوع أو الحقل أو لأنه بيغطى الموضوع لمستوى أساسى كتير أو بشكل موش شامل.

ممكن مستخدم يقرر يقرا مقال ظهر ليه بشكل عشوائى, و فيه موضوعات بتجذب بشكل طبيعى جمهور محدود بدرجه أكبر, الموضوع اللى ييتطلب سنين من التعليم أو التدريب المتخصص قبل دراسته أو مناقشته من المحتمل بشكل عام يكون ليه جمهور محدود, مثلا موضوع فى الرياضيات المتقدمه أو القانون المتخصص أو الهندسه الصناعيه ممكن يحتوى مواد ما بيقدرهاش أو يفهمها غير القراء المطلعين, من ناحيه تانيه كتير من الموضوعات اللى تمت دراستها على مستوى أكاديمى متقدم بتلاقى اهتمام جمهور أوسع, زى الشمس بتهم أكتر من مجرد علماء الفلك و مرض الزهايمر بيهتم بيه أكتر من الأطباء بس.

ممكن كتابه معظم مقالات ويكيبيديا بشكل تكون مفهومه تماما من لقارئ العام بمتوسط قدره على القراءه و التحفيز, فى مقالات ليها طبيعه تقنيه و مقالات ليها أقسام أو جوانب فنيه, ممكن كتابه كتير منها عشان تكون مفهومه لجمهور واسع, فيه موضوعات معقده فى جوهرها أو بتتطلب كتير من المعرفه المسبقه المكتسبه من خلال التعليم أو التدريب المتخصص, موش معقول نتوقع تكون مقاله شامله عن الموضوعات دى مفهومه لكل القراء, لكن يفضل مطلوب الجهود عشان نخلى المقاله مفهومه لأكبر عدد ممكن مع التركيز بشكل خاص على القسم الرئيسى, لازم كتابه المقال بلغه بسيطه ممكن لغير الخبراء فهمها بشكل صحيح.

مساعده المحتوى الفنى[تعديل]

ويكيبيديا بتسعى تكون مصدر مرجعى جاد و لسا الموضوعات العاليه التقنيه موجوده فى مقالات ويكيبيديا, زياده قابليه فهم المحتوى التقنى هدفها تحسين المقاله لصالح القراء الأقل معرفه لكن داه لازم يحصل بدون تقليل القيمه للقراء اللى عندهم خلفيه فنيه اكتر.

اننا نخلى المقالات مفهومه بشكل أكبر ما بيعنيش بالضروره نمسح المحتوى التقنى المفصل, تلخيص التفاصيل الفنيه للغايه يحسن قابليه قراءه النص للقراء و الخبراء.

القسم الرئيسى[تعديل]

من المهم بشكل خاص يكون القسم الأول (قسم "المقدمه") مفهوم لقراء بشكل واسع, لازم يكون القراء قادرين على معرفه موضوع المقاله و انهم بيقرو المقاله الصحيحه حتى لو كانوش بيعرفو الموضوع بالتفصيل, اللى بيدور عن ملخص أو تعريف عام بس ممكن ما يكملوش قرايه من المقدمه, المقدمه المفهومه بتشجع القراء يكملو قرايه المقاله.