ويكيبيديا:الهجوم الشخصى مرفوض

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
noborder
noborder

الصفحه دى صفحه سياسه رسميه فى ويكيپيديا مصرى.

السياسه بتشرح القواعد و الشروط اللى لازم كل اللى بيضيف أو يعدل فى ويكيپيديا مصرى يتبعها, السياسات بتبقى رسميه بعد مناقشه و اتفاق عليها و ممكن تتعدل أو تتلغى بنفس الطريقه.

ما تهجمش اى شخص فى اى مكان على ويكيبيديا, التعليق بيكون على المحتوى موش على المساهم, الهجوم الشخصى بيضر مجتمع ويكيبيديا و الجو التعاونى لازم عشان تكون تفضل الموسوعه بشكلها الجيد, ممكن مسح التعليقات المهينه عن المحررين التانيين عن طريق اى محرر, الهجمات الشخصيه المتكرره او الفظيعه ممكن يكون ليها عقوبات بوصل لحد الحظر.

ايه ممكن يعتبر هجوم شخصى؟

مافيش قاعده موضوعيه و موش منفتحه للتفسير بخصوص اللى ممكن يعتبر هجوم شخصى, بس فيه انواع من التعليقات موش مقبوله ابدا:

  • العبارات المسيئه او التشهيريه او المهينه على اساس العرق او الجنس او الميول الجنسيه او الهويه او العمر او المعتقدات الدينيه او السياسيه او الاعاقات او العرق او الجنسيه لاى محرر او مجموعه من المحررين.
  • استخدام الانتماءات لشخص بيعنى رفض او تشويه آراءهم, زى لما تقول انت راكب قطر تعرف ايه عن الموضه؟.
  • ممنوع كمان استخدام الانتماءات السياسيه لشخص وسيله اعلانيه لرفض وجهات نظرهم او تشويه سمعتها زى اتهامهم بانهم يساريين او يمينيين.
  • الربط بهجمات برانيه او مضايقات او مواد تانيه لمهاجمه محرر تانى.
  • مقارنه المحررين بالنازيين او الشيوعيين او الارهابيين او الديكتاتوريين او غيرهم من الاشخاص اللى سمعهتم وحشه.
  • اتهامات بسلوك شخصى بدون دليل.
  • التهديدات زى:
    • التهديدات بالدعوى القانونيه
    • التهديدات بالعنف او غيره من الاجراءات برى الويكى (خاصه التهديدات بالقتل)
    • التهديدات او الاجراءات اللى بتعرض محررين ويكيبيديا التانييين للاضطهاد السياسى او الدينى او غيره من الحكومه او صاحب العمل او اى شخص تانى.
    • تهديدات بكشف تفاصيل شخصيه عن محرر.

الامثله دى موش شامله, اهانه محرر او تحقيره هوا هجوم شخصى بغض النظر عن الطريقه اللى بيتم بيها, فى حالة الشك علق على محتوى المقاله بدون الرجوع للمساهم ابدا.

ليه الهجوم الشخصى يعتبر مضر؟

لااطار
لااطار

الهجمات الشخصيه بتعطل الشغل, فى صفحات نقاش المقاله بيسبب نقل المناقشه عن موضوع المقاله و بتخلى صعب على المحررين يشتغلو مع بعض.

فى الغالب المساهمين بيحبو يضيفو وجهات نظرهم فى المقالات, من خلال النقاش المنطقى يقدر المساهمين تجميع كل وجهات النظر و دا بيخلق مقاله افضل و اكتر حياديه للكل.

حظر الهجمات الشخصيه بيتطبق على كل مستخدمين ويكيبيديا بالتساوى, موش مقبول مهاجمه مستخدم ليه تاريخ من السلوك السيئ, او شخص تم حظره او معاقبه اى مستخدم تانى, ويكيبيديا بتشجع المجتمع المدنى: الناس بيرتكبو لااخطاء, لازن تشجيعهم على التعلم منها و تغيير طرقهم, الهجمات الشخصيه بتتعارض مع الروح دى و بتضر بعمل بناء الموسوعه.

اتجنب الهجوم الشخصى

من مبداالخطاب المهذب و الفعال موش المفروض شخصنة الحجج بمعنى لازم توجيهها للمحتوى و موش للاشخاص, لما يكون فيه خلافات على المحتوى و الاشاره للمحررين التانيين داه ما يعتبرش هحوم شخصى دايما, زى التعليق اللى يقول "بيانك عن X خطا بسبب المعلومات الموجوده فى Y" داه موش هجوم شخصى, ومع ذلك ممكن تتفهم انها هجوم شخصى لان فيها اشاره للمحرر التانى بضمير المخاطب.

المحررين لازم يكونو متحضرين و يلتزمو بآداب السلوك بوصف الخلافات, الرد المناسب على البيان التحريضى هوا معالجه قضايا المحتوى بدل من اتهام الشخص التانى بانتهاك السياسه, يعتبر اتهام شخص بهجمات شخصيه بدون تقديم مبرر لاتهامك شكل من اشكال الهجوم الشخصى.

الرد على الهجمات الشخصيه

المره الاولى و الحوادث المنفرده

فى الغالب افضل طريقه للرد على هجوم شخصى فردى هيا تجاهلها ببساطه, احيانا ما يكونش مقصود و فى المناقشات المحررين ممكن يبالغو فى رد الفعل, داه موش تبرير لتجاهل كل الهجمات الشخصيه لكن تشجيع المحررين على تجاهل المنشورات الغير اخلاقيه للتانيين لو كان ممكن و تركيز جهودهم على تحسين و تطوير الموسوعه.

الهجمات المتكرره

ممكن حل الهجمات الشخصيه المتكرره و الموش تخريبيه من خلال حل النزاعات, فى معظم الحالات ممكن حل مشاكل الهجمات الشخصيه لو اشتغل المحررين مع بعض و ركزو على المحتوى و موش لازم اتخاذ اجراء فورى من المسؤول.

مسح الهجمات الشخصيه

ممكن مسح التعليقات المهينه عن المحررين التانيين بواسطه اى محرر, و مع ذلك مافيش سياسه رسميه بخصوص ايمتى او لو كان لازم تتمسح, المسح لازم يكون على الحالات الواضحه و يكون واضح ان النص بيمثل هجوم شخصى حقيقى.

هجمات برى الويكى

ويكيبيديا ما تقدرش تنظيم السلوك فى وسائل الاعلام اللى ما بتخضعش لسيطره مؤسسه ويكيميديا, لكن الهجمات الشخصيه اللى بتحصل فى اماكن تانيه بتخلق شكوك عن حسن نيه تصرفات المحرر على الويكى.

عواقب الهجمات الشخصيه

على الرغم من تشجيع المحررين على تجاهل الهجمات الشخصيه او الرد عليها بادب بس داه ما بيعنيش انها مقبوله, المستخدمين اللى بيصرو على اسلوب المواجهه اللى بيتميز بهجمات شخصيه يواجهو عواقب من خلال التحكيم.