ورسيستيرشاير

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

ورسيستيرشاير /ˈwʊstəʃə/ WUUST -ər-shər, /-ʃɪər/ -⁠ محض ; الاختصار المكتوب: Worcs ) هيا مقاطعة احتفالية فى ويست ميدلاندز فى انجلترا . يحدها شروبشاير ، وستافوردشاير ، و مقاطعة ويست ميدلاندز من الشمال، ووارويكشاير من الشرق، وجلوسيسترشاير من الجنوب، وهيريفوردشاير من الغرب. مدينة وورسستر هيا اكبر مستوطنة ومدينة المقاطعة .

المقاطعة ريفية لحد كبير، وتبلغ مساحتها 1,741 square kilometres (672 sq mi) سكانها 592.057 انسان . بعد ورسستر (103872)، اكبر المستوطنات هيا ريديتش (87036)، كيدرمينستر (57400)، ومالفيرن (30462). فيها ستة مناطق حكومية محلية، اللى تعتبر جزء من مقاطعة غير حضرية ذات مستويين تسمى كمان ورسيستيرشاير . كان للمقاطعة تاريخى حدود معقدة ، وشملت ستوربريدج والضواحى الجنوبية الغربية لبرمنجهام .

نهر سيفرن عبر وسط المقاطعة من الشمال للجنوب، و يشكل سهل واسع. يحتوى الجنوب الغربى من المقاطعة على جزء من منطقة مالفيرن هيلز ذات الجمال الطبيعى الأخاذ ، بما فيها منارة ورسيستيرشاير ، الواقعة عند 435 metres (1,427 ft) أعلى نقطة فى المقاطعة. ويحتوى الجنوب الغربى على جزء صغير من كوتسوولدز ، وفى الشمال الغربى جزء من غابة واير ، هيا محمية طبيعية وطنية .

بعض الأدلة على الاحتلال الرومانى فى ورسيستيرشاير. بقت المنطقة بعدين جزء من مملكة Hwicce الأنجلوسكسونية ، بعدين Mercia . تشكلت ورسسترشاير كمقاطعة حوالى سنة 927، لما تشكلت مملكة انجلترا .فىالعصور الوسطى العليا، كانت المقاطعة موقع لمعركة إيفيشام ، اللى هُزِم فيها سيمون دى مونتفورت ، و سنة 1651، كانت معركة ورسستر آخر اشتباك كبير فى حروب الممالك الثلاث .فىالثورة الصناعية، كان شمال المقاطعة جزء من بلاك كنترى ، و هو مركز تصنيع رئيسي، واشتهرت كيدرمينستر بإنتاج السجاد، وورستر بإنتاج الخزف .

موقع[تعديل]

حدود المقاطعة هيريفوردشاير من الغرب، شروبشاير من الشمال الغربي، ستافوردشاير بس من الشمال، ويست ميدلاندز من الشمال والشمال الشرقي، وارويكشاير من الشرق وجلوسيسترشاير من الجنوب. تشمل الحدود الغربية مع هيريفوردشاير امتدادًا على طول الجزء العلوى من تلال مالفيرن . على الحدود الجنوبية مع جلوسيسترشاير، تلتقى ورسيستيرشاير بالحافة الشمالية لجبال كوتسوولدز . يتدفق نهران رئيسيان عبر المقاطعة: نهر سيفيرن ونهر أفون .

تاريخ[تعديل]

تم اكتشاف الفأس اليدوى فى السبعينيات فى قدس . من المحتمل أن تكون أول قطعة أثرية من العصر الحجرى القديم الوسطانى المبكر من ويست ميدلاندز. [1]

المنطقة الجغرافيا المعروفة دلوقتى باسم ورسسترشاير كانت مأهولة بالسكان لأول مرة من 700000 عام على الأقل. [1] بقت المنطقة زراعية فى الغالب فى العصر البرونزى ،و ده اتسبب فى النمو السكانى والمزيد من الأدلة على الاستيطان. بحلول العصر الحديدى ، هيمنت حصون التلال على المناظر الطبيعية. وبسرعه انتهى استيطانهم بالاحتلال الرومانى لبريطانيا. [2]

شهدت الفترة الرومانية إنشاء نظام الفلل فى كوتسوولدز ووادى إيفيشام. ممكن كانت درويتويتش (ساليناي) أهم مستوطنة فى المقاطعة فى الفتره دى، بسبب إنتاجها من الملح. هناك كمان أدلة على الاستيطان الرومانى والنشاط الصناعى حول ورسستر وكينغز نورتون. [3]

الأنجلوسكسونية رسيستيرشاير[تعديل]

شكلت المنطقة اللى بقت Worcestershire معقل مملكة Hwicce الأنجلوسكسونية . تم استيعابها على ايد مملكة ميرسيافىالقرن السابع وبقت جزء من مملكة انجلترا الموحدة سنة 927. اتأسست Worcestershire كوحدة إدارية ودفاعية فى أوائل القرن العاشر.[4] كان الغرض منه هو الأخذ فى الاعتبار والدفاع عن العقارات جوه المنطقة الشمالية من كرسى وورسستر التاريخي، اللى كانت تحت سيطرة Episcopus Hwicciorum و Worcester Priory ، مع رؤساء دير بيرشور وويستمنستر و إيفشام . المقاطعات و أقسامها الفرعية المعروفة باسم المئات ، شكلت إطار لإدارة موارد كل عقارات بوره البعيده.[5] كانت ملكية منفصلة لمده صغيره فى القرن العاشر قبل ما تشكل جزء من إيرلدوم ميرسيا فى القرن الحداشر. آخر شريف أنجلو ساكسونى معروف فى ورشيسترشاير كان Cyneweard of Laughern .

نورمان[تعديل]

العصور الوسطى ، كان جزء كبير من اقتصاد المقاطعة يعتمد على تجارة الصوف. كانت الكتير من مناطق غاباتها الكثيفة، زى غابة فيكنهام وغابة هوريويل ومالفيرن تشيس ، مناطق صيد ملكية تخضع لقانون الغابات.

بعد الغزو النورماندى لانجلترا ؛ أشار كتاب يوم القيامة سنة 1086 لأنه فى سبع من المئات من الاثنى عشر اللى تغطى ورسسترشاير، ماكانش للتاج أى سلطة. تم استبدال سلطة التاج بأسقف وورسستر ورؤساء الدير فى بيرشور وويستمنستر و إيفشام.[6] ادا ويليام الفاتح لحلفائه و أصدقائه القصور والأبرشيات اللى تم الاستيلاء عليها من الأنجلوسكسونيين.[7] [8] رغم الغزو النورماندي، بقية المقاطعة كانت لسه تحت سيطرة دير بيرشور و إيفشام، و أسقف وورسستر وبريورى .

  1. أ ب Russell et al. 2018.
  2. MacDonald 1969.
  3. Brookes & Pevsner 2007.
  4. Brooks N, Cubitt C (1996).
  5. James BSc(Hons) MSc PhD FIAP, K (11 April 2018). "Stourbridge's Western Boundary: A cornerstone of the historical landscape" (PDF). Stourbridge's Western Boundary. Retrieved 11 April 2018.
  6. Tinti F.(2010) Sustaining Belief: The Church of Worcester from c.870 to c.1100
  7. "The Domesday Book Online - Worcestershire E-L". www.domesdaybook.co.uk. Retrieved 11 April 2018.
  8. Mason 1979.