هنرى جراى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
Henry Gray
الميلاد 1827
Belgravia, London
الوفاه 13 يونيه 1861(1861-06-13) (العمر 34)
Belgravia, London
مكان الاقامه UK
المجال Anatomy
Known for Gray's Anatomy
An illustration from the American 1918 edition
An illustration from the American 1918 edition

هنرى جراى Henry Gray ـ (1827 ـ 13 يونيو 1861) هو عالم تشريح وجراح إنجليزي، من أشهر أعماله كتاب التشريح المشهور"جرايز اناتومي او كتاب تشريح جراى".

نبوغه[تعديل]

في سنة 1848 لما كان جراي طالب يدرس الطب، حصل على الجائزة اللي تمنحها كلية الجراحين الملكية بإنجلترا كل ثلاث سنوات، عن بحث عنونه "أصل وارتباطات وتفرعات الأعصاب المغذية للعين البشرية وملحقاتها، موضحة بالتشريح المقارن للعين في فقاريات أخرى" The Origin, Connexions and Distribution of nerves to the human eye and its appendages, illustrated by comparative dissections of the eye in other vertebrate animals، وفي سنة 1852، انتخب زميل للجمعية الملكية، وكان في الخامسة والعشرين من عمره، وبعدها حصل على جائزة أستلي كوبر (وقدرها 300 جنيه استرلينى) لبحثه "عن تركيب ووظيفة الطحال" On the structure and Use of Spleen.

كتاب تشريح جراى[تعديل]

في سنة 1858 نشر جراي الطبعة الأولى من كتابه "تشريح جراي الوصفي والجراحي"، اللي كان بيقع في 750 صفحة تتضمن 363 شكل توضيحي أنجزها صديقه الرسام الطبي الماهر، ومعلم التشريح السابق بمستشفى سانت جورج هنرى فاندايك كارتر، وكان جانب كبير من نجاح الكتاب يرجع إلى براعة كارتر وجودة لوحاته الفنية التشريحية، وأهديت تلك الطبعة إلى السير بنجامين كولينز برودى.

وفي سنة 1860، نشر جراي طبعة جديدة من كتابه، اللي ما زالت طبعاته المنقحة والمزيدة تنشر لليوم تحت عنوان "تشريح جراي" Gray's Anatomy، اللى هو من أنجح الكتب اللي يعتمد عليها طلاب الطب في دراسة التشريح حتى اليوم.

وفاته[تعديل]

توفي جراى في سن 34 من عمره، وكان ده في 13 يونيو 1861، بعد أن أصابته عدوى الجدري من واحد من أبناء إخوته كان مصابًا بالمرض وكان جراي يعالجه، لكن جراي مات متأثر بالمرض، بينما نجا الطفل منه.

اتدفن جراي في القسم الشرقي من مقبرة هايجيت بلندن.

شوف[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: