نيزك هوبا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
نيزك هوبا

النيزك لما كان نصفه تحت التراب

نيزك هوبا بالانجليزى: Hoba meteorite يقع فى مزرعة هوبا الغربية فى مدينة غروتفونتاين، مقاطعة أوتجوزوندجوبا فى ناميبيا.[1][2] يعتبر اكبر نيزك معروف (60 طن فى قطعة واحدة)، كمان اكبر قطعة حديدية طبيعية على الأرض.

وصف[تعديل]

نيزك هوبا هو قطعة حديدية فى شكل مستطيل تقريبا، طوله 2.7 متر ونفس العرض تقريبا كمان بارتفاع 0.9 متر. فى 1920، قدر وزنه ب66 طن، التآكل والعينات العلمية وعمليات التخريب قللوا من وزنه بمرور الوقت، والان وزنه حوالى 60 طن.
يتكون النيزك من 84% من الحديد و 16% من النيكل ووجد عليه آثار كوبالت كمان طبقة من هيدروكسيد الحديد موجودة فى شوية أماكن من سطحه.
يتم تصنيفه من نوع نيزك حديدى وفئته أتاكسيت وكيميائيا من مجموعة IVB.

التاريخ[تعديل]

السقوط[تعديل]

يقدر أن سقوط النيزك كان قبل 000 80 سنة . ويرجح أن الغلاف الأرضى قد خفف من سرعة النيزكو ده جعله لا يكون فوهة صدمية على الأرض. العلما بإمكانهم تحديد اذا كان فيه بحر فى مكان السقوط. من الممكن أن شكل النيزك، مسطح من كلا الجهتين، خولا له أن يرتدد فوق المياه زى لعبة الحجارة النطاطة فوق الماء.

الإكتشاف[تعديل]

لم يترك النيزك أى فوهة، واكتشافه كان محض صدفة، علشان مالك الأرض فى غرب غروتفونتاين فى جنوب غرب افريقيا، لاحظ الحجر عند التجوال بين أراضيه، حيث سمع صوت حديد عند مرور المحراث فوق الحجر. تم الحفر حول النيزك بعدين، وتم وصفه على ايد الفيزيائى جاكوبوس هرمانوس بريتس. كتب تقريره فى 1920 و هو موجود فى متحف غروتفونتاين.

تاريخ حديث[تعديل]

للحد من عمليات التخريب، أعلنت حكومة جنوب غرب افريقيا أن النيزك هو إرث وطنى فى 15 مارس 1955، بعد موافقة "أو شيل " (O. Scheel)، مالك المزرعة فى ده الوقت.
فى 1985، أعطت شركة التنقيب عن اليرانيوم " اليوسنروسينغ أورانيوم أل تى دى " (J. Engelbrecht)، أعطت للحكومة الناميبية الوسايل اللازمة لحماية النيزك من عمليات التخريب. و سنة 1987 قام "، جو إنجلبرخت " مالك الأرض، قام بإعطاء الأرض والنيزك كهبة لناميبيا. بقا الموقع موقعا سياحيا وتم افتتاحه فى تلك السنة .

المصادر[تعديل]

  1. {{cite web}}: Empty citation (help)
  2. {{cite web}}: Empty citation (help)
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:

لينكات برانيه[تعديل]

  • المقال ده مش مرتبط بويكى داتا

مصادر[تعديل]


نيزك هوبا على مواقع التواصل الاجتماعى