نقاش:مسيحيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

ياريت يتم اضافه في قسم النقد وهي ان اليهود قالو عن يسوع انه ابن زنا 41.236.186.160

كلام زى دى ما يعتبرش نقد. انت محتاج شوية تعليم . انت فى سنه كام فى المدرسه ؟ و ناوى تطلع ايه ؟

طيب ضيف نقد كمان انه العلماء بيقولو مستحيل ان ست تولد منغير راجل

  • امال الست مريم ولدت ازاى ؟

طلب تعديل[تعديل]

- يا ريت يتم تعديل الجزء "يسوع حسب إعتقادهم كان بيتلقى الوحى من الله ". ويبقي "يسوع حسب اعتقادهم هو الله ظهر في شكل إنسان وهو الاقنوم الثاني من التلات اقانيم اللي مع بعض يكونوا اله واحد وده بحسب اعتقادهم يخلي يسوع اله كامل(لاهوت) وفي نفس الوقت إنسان كامل(ناسوت)".

- ويتم تعديل الجزء "بعدين اتبعث من تانى". ويبقي "بعدين اقام نفسه من الموت".

- ويتم الغاء الجزء بتاع "حا يدى الخلود لاتباعه من المسيحيين بس." لانها مش جزء صحيح ومفيش عليه دليل ثابت.

- ويتم اضافة الجزء ده : "وبتأمن أغلب الطوايف المسيحية أن يسوع اتولد من العذراء بطريقة إعجازية. وخلال حياته على الارض عمل معجزات وعجايب كتير ، وبعدين اتصلب ومات تكفيرًا عن خطايا البشر، وقام من الموت في اليوم الثالث وصعد للسماء متحد مع الله الآب، لكنه بعت الروح القدس (ثالث الأقانيم الإلهية). كان الحوض الشرقي للبحر الأبيض المتوسط هو المكان الرئيسي للمسيحية في القرون الأولى وفضلت القدس، أنطاكية، الرها، والإسكندرية عواصم الثقافة المسيحية قبل ما تتنقل النفوذ والتأثير لروما والقسطنطينية في القرون الوسطى. عانت المسيحية في البدايات من اضطهاد الإمبراطورية الرومانية لكنها من القرن الرابع بقت هي دين الإمبراطورية وكسبت ثقافة يونانية ورومانية أثرت فيها تأثير عميق؛ وزي أي ديانة تانية ظهرت في المسيحية طوائف كتير والكنائس بتتصنف في ستة عيلات كبيرة: اتزامنت الانشقاقات الأولانيه مع القرن الرابع لما انفصلت الكنائس الأرثوذكسية الشرقية عن الأرثوذكسية القديمة، وبعدين في سنه 1054 الانشقاق الكبير بين الكاثوليكية والأرثوذكسية الشرقية وبعدين البروتستانتية خلال القرن الستاشر علي اتعرف باسم عصر الإصلاح وزي ما اتأثرت، أثرت المسيحية في الديانات التانية ، وليها بصمة واضحة في الحضارة الحديثة وتاريخ البشرية في المجالات المختلفه".

- أسباب التغير : 1- الجزء الاول: اللي مكتوب مش صح. وكمان في دليل إن هو ده اللي مكتوب في النسخة العربية (الفصحى) و الانجليزية من نفس المقال. 2- الجزء التاني: لانه مش صحيح في الاعتقاد المسيحي. 3 -الجزء التالت: لانه مش صحيح في مفيش عليه دليل. وكمان مش مذكور عنه حاجة في النسخ التانيه من المقال. 4 - الاضافة : تزويد معلومات والدليل إنه صح إنه ترجمة مباشرة للي مكتوب في النسخة العربية.


ويا ريت كمان يتفتح المقال للاضافة لانه ناقص معلومات كتير ممكن تتضاف. Harryremon (مناقشه) 10:48، 18 اغسطس 2011 (يو تى سى) harryremon

  • زى ماانا شايف كلامك فيه حاجات صح. اذا كنت تقدر تكتب بالمصرى من غير مايكون كلامك فيه مواعظ دينيه ومع الأخد فى الإعتبار المذاهب المسيحيه المختلفه ورأيهم فى الموضوع مفيش مانع تعمل تغيير بالذات عن موضوع الأقانيم عشان دى نقطه مش واضحه لناس كتيره و حتى للمسيحيين نفسهم. و يستحسن استخدامكلمة الرب أو الإله مش الله Samsam22 (مناقشه) 11:29، 18 اغسطس 2011 (يو تى سى)
  • نسيت اقولك كمان ان المقاله مفتوحه لأى حد متسجل. و حضرتك متسجل فتقدر تضيف زى مانت عايز. Samsam22 (مناقشه) 12:02، 18 اغسطس 2011 (يو تى سى)
  • شكرا. لكن ممكن أعرف ليه مينفعش استخدم كلمه الله. harryremon
  • ماقلتش ماينفعش لكن يستحسن ، ممكن تكتب أى حاجه بس أعتقد يكون أوضح. أظن فيه اختلافات مابين المذاهب المسيحيه على طبيعةالمسيح فلازم الكلام يكون عام. حسب المكتوب فى ويكيبيديا انجليزى مكتوب :

The central tenet of Christianity is the belief in Jesus as the Son of God and the Messiah (Christ

According to the Gospels of Matthew and Luke, Jesus was conceived by the Holy Spirit and born from the Virgin Mary

According to the Bible, "God raised him from the dead


Samsam22 (مناقشه) 02:53، 21 اغسطس 2011 (يو تى سى)

  • شكرا على التوضيح وهحاول أتكلم بعموم على قد ماقدر بس المشكله إني مش قادر اعدل الصفحة لأن مكتوب " الصفحة دي اتقفلت في وش التعديل " معلش ممكن تشوف إيه المشكلة لاني حتى وانا مسجل مش قادر اعدلها.

Harryremon (مناقشه) 09:24، 21 اغسطس 2011 (يو تى سى)

  • ده بالنسبه للإيبى بس لكن طالما انت متسجل و ليك اسم فتقدر تعدل.انا حا أفتح الصفحه بالكامل و شوف و قولى. تحياتى. Samsam22 (مناقشه) 09:34، 21 اغسطس 2011 (يو تى سى)
  • شكرا. فعلا التعديل اشتغل وأنا عملت بعض التعديلات وضفت شوية معلومات معظمها مترجمة عن النسخه العربي والإنجليزي. شكرا مرة تانية Harryremon (مناقشه) 10:09، 22 اغسطس 2011 (يو تى سى)
  • عدد المسيحيين اليوم 2.2 مليار بويكبيديا العربية والانكليزية مكتوب هاد الرقم بس لي هون مكتوب 1.5 عدد المسيحيين هوي 2.2 مليار مسيحي يعني ثلث سكان العالم وهي اكبر ديانة بالعالم. وهاي مصادر

http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2122.html ارجو تحسين الارقام ووضع مصدر

  • كلامك صح فالكاتوليك لوحدهم حوالى 1.5 مليار. بس لما راجعت المقاله مالقيتهاش بتقول اللى انت قلته لكن بتقول مابين 1.5 و 2.2 بليون و دى حاجه مختلفه على اللى انت قلته . على أى حال انا عدلت الرقم. و شكراً على ملحوظتك الصح. Samsam22 (مناقشه) 18:40، 19 نوفمبر 2011 (يو تى سى)

المقالة محمية[تعديل]

اريد تطوير المقالة لكنها محمية.انطون س (مناقشه) 15:12، 2 يونيه 2012 (يو تى سى)

  • المقالة محمية للى مش متسجلين ، بس حضرتك ممكن تطور و تزود اى شىء فى المقالة عادى ، طلما موسوعى و فيه اضافة للموضوع و مكتوب لغة الموسوعة،تحياتى--Eskandarany (مناقشه) 16:49، 2 يونيه 2012 (يو تى سى)