نقاش:فى الادب الجاهلى

محتويات الصفحة غير مدعومة بلغات أخرى.
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

Untitled[تعديل]

وكأنك تقف مع طه حسين في هجومـه على الشعر الإسلامي سوف أشرح لك سبب هجمات طـه حسين

أولاً : لغة الشعر الجاهلي :

لم تكن اللغة موحدة بحيث هناك بعض المفردات في لهجات العرب تكتسـب مشترك لفطي حيث كلمـة السرحان كانت تطلق في نجد على الذنب بينما نجدها في الحجاز بمعنى الأسد ، وبهذا يبطل إدعاء طـه حسـين بقولـه ، وهناك من رد على هذا الزعم من كبار الأدباء من أمثال طالبه شوقي ضبق وإحسان عباس ، وغيرهم الكثير

ثانيـاً : القوالب الأدبية في القصيدة الجاهليـة :-

لم يكن يخفىء على طه حسين هذا الجانب حيث كانت القصيدة الجاهلية وعلى الرغم من التباين في اللهجات إلا أنها تسلك وترسـم على قالب واحد وهو الشكل التقليدي للقصيـدة حيث كان ما يكتب متخلف تماماً ، عن ما يتحدثوه فلهذا كانت القصائد غالب عليها الطبع التقليدي وظل هذا التقليد حتى العصر العباســي تم خرقـة من قبل ابو نوس وهو خرق للمقدمة الطللية .

ثالثا : تأثر طه حسين كان بالمستشرق مرجليوث

حيث كان يهودياً معادياً لكل ماهو عربي ولم يكن طه حسين محق في نقده حيث غلبت عليه الإحكام الإنطباعية دون إبراز للجوانب المخلـة ويعلق ويردد فقط دون إثبات من محتوى النصوص وإليك أن تنظر في تفسيره لبيت أمرؤ القيس وليل كموج البحر أرخى سدولـه .

رابعاً : سانت بيف وطه حسين

كان طه حسين يعلق ويقول بطريقتـه حيث كان سانت بيق يدرس الشخصيـة ومع دراسة الشخصية قد يحدث غلط بسبب مصادر تاريخية مشوه وهنا قال طه حسين بالإنتحال درس الأدب من جانب تاريخي ولم يتطرق له من جانب فنـي بحت وهذا ما وقع فيه

ثم أخيراً لماذا تتعمد ان تستخدم العامية المصريـة في هذا ، إليست العربيـة كافية لهذا ولماذا لا تنظر إلى كتاب طه حسين في مستقبل الثقافـة في مصـر ، وكيف هاجم العامية وطالب بالفحصى لانها لغة ومتبن الفكر والفهم لدى الشعب العربي

أخيراً مع الســـلامه

تحياتي طالب في جامعة الملك سعود يحيى 212.57.208.26


  • اهلا بيك و اتمنى تكون موفق فى دراستك.
  • زى ماانت عارف الويكيبيديا موسوعه و الموسوعه بتذكر معلومات عن اشخاص و أحداث و اماكن و غيرها من غير ما يكون معنى ده تأييد أو عدم تأييد.
  • طه حسين كأديب و ناقد ما هاجمش حد أو حاجه لكن عرض نظريه اتوصل ليها واستخدم البحث العلمى المنهجى. و سواء كان اللى اتوصل ليه صح أو غلط ما يعتبرش هجوم لكن بحث علمى.
  • طه حسين عرض نظريته و اترد عليه و قتها عن طريق الباحثين اللى ما اقتنعوش و رد هو و اللى اقتنعوا باللى اتوصل ليه على منتقديه.
  • من حق طه حسين و غيره من الباحثيين انهم يبحثوا و يدوروا على الحقايق بكل حريه سواء اصابوا أو أخطاءوا.
  • تأثر طه حسين بمستشرق أو غيره مش مشكله حيث ان كل الأدبا و النقاد بيتأثروا بحد و ده تسلسل علمى أو أدبى. الرد يكون على اللى كتبه الأديب أو اللى اتوصل ليه الباحث و كتبه عن طريق بحث تانى مش عن طريق اتهامه بالتأثر بده و لا ده. و بطبيعة الحال اللى ردوا عليه كانوا هما كمان متأثرين بأيديولوجيات و اراء غيرهم و ده شىء طبيعى. المهم ان الرد يكون دايماً فى النطاق العلمى.
  • الويكيبيديا مصرى يعنى بتتكتب باللغه المصرى و انشإتها مؤسسة ويكيبيديا لتعميم المعارف مش اشخاص و المصرى هى اللغه اللى بيتكلمها المصريين فى مصر. فمفيش حد بيتعمد حاجه و من حق كل انسان ان يكتب باللغه و الاسلوب اللى يعجبه. و فيه موسوعه بالعربى للى يحبوا يكتبوا بالعربى. جايز طه حسين ما كانش بيحب استخدام العامى و دى وجهة نظره و مفيش غبار عليها و ده من حقه لكن ده ما يمنعش بطبيعة الحال ان يكون لغيره وجهة نظر تانيه ، و اللغه اولاً و اخيراً هى للتفاهم بين الناس بغض النظر عن نوعيتها.

تحياتى Samsam22 (مناقشه) 19:52، 24 يناير 2011 (يو تى سى)[ردّ]