نظام شمسى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
الكواكب و الكواكب الاقزام و علاقتها بالشمس من حيث الحجم (المسافات مش مظبوطه)

النظام الشمسي يتكون من الشمس و الكواكب و بقية الاجسام الأخرى المرتبطة بجاذبية الشمس.

الشمس تُعتبر نجمه حجمها متوسط ضمن مجرة درب التبانة.النظام الشمس عدد كواكبه 8 (في السابق كانت 9 كواكب قبل عام 2006 لما أعادوا تصنيف بلوتو من كوكب و جعلوا اسمه كوكب قزم) و عدد أقماره حوالي 160 قمر طبيعي و فيه عدد كبير جدا وليس معروف من الكويكبات (كواكب صغيره) و النيازك و كميه مهوله من الغبار اللى بين الكواكب.النظام الشمسى عمره حوالى 4.5 ميليار سنه. الشمس و القمر و الكوكب التي تلمع فى السماء ممكن يرو بالعين المجرده من على الارض و الفلكيين القدماء حسبو و لاحظو و درسو حركاتهم و هذا كان الاساس الذي قام عليه علم الفلك (Astrnomy).اليوم علم الفلك علم معقد و فيه كم هائل من المعلومات عن خصائص و تركيب الاجسام السماويه و حركاتها و المدى الذي وصلت له الادوات فى دراسة النظام الشمسى و اصبحت الأمور التي خلف النظام الشمسي ذات مدى بعيد.

التركيب[تعديل]

الشمس موجوده فى وسط النظام الشمسى و هى اللتي تتحكم فى الحركه في كل شيء فى النظام الشمسى عن طريق الجاذبيه الكبيرة الصادره منها . كتلة الشمس تمثل 99% من كتلة النظام الشمى كله و الـ 1% الباقى متوزع ما بين الكوكب و بقية الاجسام السماويه التانيه.كواكب المجموعه الشمسيه بحسب القرب من الشمس هى:

  1. عطارد (ميركورى)
  2. الزهرا (فينوس)
  3. الارض
  4. المريخ
  5. المشترى (جوبيتر)
  6. زحل (ساتورن)
  7. اورانوس
  8. نيبتون

الاربع كواكب البرانيين (المشترى ، زحل،اوراوس،نيبتون)عندهم انظمه دائريه حوالهم و كل الكواكب ما عدا عطارد و الزهرا عندهم قمر طبيعى واحد او اكثر يدور حوالهم. بلوتو من اول ما اكتشفوه سنة 1930 و هم يصنفوه ك واحد من الكواكب بس الاكتشافات و المعلومات اللتي تراكمت من ساعتها حتى هذا الوقت خلا الاتحاد الفلكى العالمى (International Astronomical Union) يصوت فى اغسطس سنة 2006 على اعادة تصنيف بلوتو وجعلوه ضمن مجموعه اخرى اسمها مجموعة الكواكب القزمه تضم ايضا ايريس و سيريس .

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
نظام شمسى