موسكاتيللى

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


موسكاتيللى
معلومات شخصيه
الميلاد القرن 20  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


ايطاليا  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

مكان الوفاة بور سعيد  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه لعيب كورة قدم  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
الرياضه كورة قدم  تعديل قيمة خاصية الرياضة (P641) في ويكي بيانات

موسكاتيلى إيطالى مصرى ، كان يعيش فى بورسعيد و كان حارس لمرمى النادى المصرى بالأربعينات من القرن 20، اتأسر فى الحرب العالمية التانيه لان مصر كانت تحت السيطرة الإنجليزية و كانت فى حرب ضد دول المحور اللى كان منها ايطاليا ولذا تعرض الكتير من الرعايا الإيطاليين فى مصر للإعتقال فى ذلك الوقت.

موسكاتيللى ضمن فرقة المصرى البورسعيدى الفايزه بالكأس السلطانى 1934

بعد خروجه من الاعتقال، اتجه للتصوير و أسس ستوديو الليدو بجوار مدرسة الليسيه الموجودة فى مدينة بورسعيد، و زوده بأحدث أدوات التصوير اللى احضرها من ايطاليا.

وثق موسكاتيللى العدوان الثلاثى على بورسعيد سنة 1956 مستغل ملامحه الأجنبية اللى مكنته من التصوير جوه المعسكرات الإنجليزية والفرنسية، دون قلق من جانب القوات الاجنبية، وفى الجانب المصرى كان "موسكاتيللى البورسعيدي" لاعب النادى المصرى المعروف و علشان كده فكان موثوقا به لطرفى المعركةو ده أتاح له توثيق الحرب من زوايا مختلفة وخصوصا توثيق الإنتهاكات وجرائم الحرب اللى أرتكبت وقت المعركة.

ملف:خطاب شكر من الجيش المصرى للمصور موسكاتيلي.jpg
خطاب شكر من الجيش المصرى للمصور ايتورى موسكاتيلى لما قام به من توثيق العدوان الثلاثى 1956 فى مدينة بورسعيد

كثيرين ممن عاصروا موسكاتيللى زى الشاعر كامل عيد يقولون ان الحكومة المصرية قد إستخدمت صوره فى تعريف العالم بجرائم العدوان الثلاثى على مصر و إن صوره كانت من ضمن الملف المصرى اللى بعت للأمم المتحدة وقتها لوقف الحرب على مصر و إرسال قوات دولية لحفظ السلام.

توثيق موسكاتيلى[تعديل]

وعلى جدران و أبواب محلات بورسعيد، علقت شوية صور مشهورة للعدوان الثلاثى ويقال إنها تخص المصور الايطالي، إلا إن صور موسكاتيللى مش مجمعة او مؤرشفه فى موقع ممكن الرجوع إليه، أو التأكد من صحة ذلك. وعند السؤال عن مصدر الصور يقول الناس إنه بعد وفاة موسكاتيللى إنتقلت الأفلام لمساعده المصرى إبراهيم شليل اللى كان ينسخ دى الصور ويبيعها فى الأستوديو الخاص به وبإغلاق ستوديو شليل لم يعد هناك مكان ممكن ان تشترى منه صور موسكاتيلى او التأكد منها لكن تظل متناثرة بين محبى جمع الصور القديمة وعلى جدران المحلات فى مدينة بورسعيد.

وصلات برانيه[تعديل]