منطقه مش مندمجه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

منطقه مش مندمجه هيا منطقة ما تحكمهاش بلدية محلية.[1] المجتمعات و المناطق اللى مش متسجلة على نطاق واسع سمة مميزة فى امريكا و كندا . معظم البلاد التانيه فى العالم اما مش عندها مناطق مش مندمجه على الاطلاق أو أنها نادرة جدًا: فى العاده تكون بعيدة ، أو بعيده ، أو قليلة السكان ، أو مش مأهولة .

حسب البلد[تعديل]

الأرجنتين[تعديل]

فى الأرجنتين ، فيه مناطق فى مقاطعات تشوبوت ، و كوردوبا ، و انترى ريوس ، و فورموزا ، و نيوكوين ، و ريو نيجرو ، و سان لويس ، و سانتا كروز ، و سانتياجو ديل استيرو ، و تيرا ديل فويجو ، و توكومان .

اوستراليا[تعديل]

على عكس الكتير من البلاد التانيه ، تمتلك اوستراليا مستوى واحد بس من الحكومات المحلية تحت حكومات الولايات والأقاليم مباشرةً. فى الغالب ما تحتوى منطقة الحكومة المحلية (LGA) على شوية مدن وحتى مناطق حضرية بأكملها. و كده ، وبصرف النظر عن المناطق قليلة السكان اوى وبعض الحالات البالخصوص التانيه ، كل اوستراليا بالتقريب جزء من LGA. فى الغالب ما تكون المناطق مش مندمجه فى مواقع بعيده ، أو تغطى مناطق واسعه ، أو بيها عدد قليل اوى من السكان. فى العاده ما تستخدم العناوين البريدية فى المناطق مش مندمجه ، زى الحال فى أجزاء تانيه من اوستراليا ، أسماء الضواحى أو المناطق اللى تُنشر فى الجريدة الرسمية على ايد حكومة الولاية أو الاقليم ذات الصلة. و علشان كده ، نادر ما فيه أى غموض بخصوص العناوين فى المناطق مش مندمجه. كوينزلاند وتسمانيا واوستراليا الغربية مقسمة بالكامللLGAs مش ليها مناطق مش مندمجه.

اقليم العاصمة الأسترالية[تعديل]

لا توجد بلديات فى اقليم العاصمة الأسترالية (ACT). حكومة الاقليم مسؤولة بشكل مباشر عن الأمور اللى فى العاده ما تقوم بيها الحكومة المحلية. فى بعض البلاد ، سيشارلده الترتيب على أنه سلطة وحدوية ، لكن مكتب الاحصاء الأسترالى يشيرلكامل اقليم العاصمة باعتباره منطقة مش مندمجه.[1]

نيو ساوث ويلز[تعديل]

يشكل أقصى الغرب و الشمال من نيو ساوث ويلز منطقة الغرب الأقصى مش مندمجه ، و ليها كثافة سكانية منخفضة و يا دوبك تستدعى تشكيل مجلس منتخب. يقوم موظف مدنى فى عاصمة الولاية بادارة الأمور حسب الضرورة. المنطقة التانيه مش مندمجه فى دى الولاية هيا جزيرة لورد هاو .

الاقليم الشمالى[تعديل]

فى الاقليم الشمالى ، فيه 1.45٪ من المساحة الاجمالية و 4.0٪ من السكان فى مناطق مش مندمجه ، بما فيها منطقة Top End مش مندمجه (الاكبر) ، ومنطقة قانون معدلات الاقليم الشمالى ، و Nhulunbuy ، ومجتمع Alyangula فى Groote Eylandt فى المنطقة الشمالية ويولارا فى المنطقة الجنوبية.[2]

جنوب استراليا[تعديل]

فى جنوب اوستراليا ، 60٪ من مساحة الولاية تنتميلمنطقة Pastoral Unincorporated. دول الموجودون فى دى المنطقة - أقل من 0.2٪ من سكان الولاية - يتلقون خدمات بلدية تقدمها وكالة حكومية ، سلطة مجتمعات المناطق البعيده .[3]

فيكتوريا[تعديل]

يوجد فى فيكتوريا 10 مناطق صغيرة مش مندمجه ، هيا اما جزر صغيرة تدار مباشرة على ايد الدولة أو منتجعات التزلج اللى تديرها مجالس الادارة المعينة على ايد الدولة.[2]

كندا[تعديل]

فى كندا ، اعتمادًا على المقاطعة ، التسوية الفردية هيا اللى مافيش بيها مجلس بلدى يحكم المستوطنة بس. فى العاده ما تكون ، لكن مش دايما ، جزء من حكومة بلدية اكبر. وتتراوح دى من القرى الصغيرةلالمناطق الحضرية الكبيرة المماثلة فى الحجم لمدينة أو مدينة. فى ألبرتا ، ممكن تصنيف المجتمعات غير المسجلة على أنها قرية أو محلية أو موقع مدينة. هاملت هو منطقه مش مندمجه ممكن تعيينه على ايد مجلس المقاطعة البلدية أو البلدية المتخصصة جوه حدودها ، أو على ايد وزير الشؤون البلدية جوه حدود منطقة التحسين.[4] على سبيل المثال ، اذا تم دمجها ، مناطق الخدمة الحضرية فى Fort McMurray فى بلدية Wood Buffalo الاقليمية و Sherwood Park فى مقاطعة Strathcona هاتكون خامس و سادس اكبر مدن فى ألبرتا. فى كولومبيا البريطانية ، المستوطنات غير المُدمجة بره الحدود البلدية تمام ، وتُدار مباشرة على ايد الحكومات الاقليمية / على مستوى المقاطعات على مثال النظام الأمريكي. المستوطنات مش مندمجه اللى يتراوح عدد سكانها بين 100 و 1000 مقيم ممكن يكون ليها وضع المكان المحدد فى بيانات التعداد الكندي. فى بعض المقاطعات ، تعتبر المساحات الكبيرة من البرية غير المطورة أو الريف مناطقمش متنظمه مباشرة تحت الولاية القضائية الاقليمية. ممكن يكون لبعض المستوطنات غير المسجلة فى زى دى المناطق غير المنظمة بعض أنواع الخدمات البلدية اللى تقدمها لهم وكالة شبه حكومية زى مجلس الخدمات المحلى فى أونتاريو. فى نيو برونزويك ، يعيش عدد كبير من السكان فى منطقة خدمة محلية ، قد تأتى الضرائب والخدمات مباشرة من المقاطعة.

تشيكيا[تعديل]

لافتة تحظر الدخوللمنطقة بوليتيس العسكرية

تنقسم منطقة الجمهورية التشيكية بأكملهالبلديات ؛ الاستثناءات الوحيدة هيا أربع مناطق تدريب عسكرى . دى أجزاء من المناطق ولا تشكل بلديات تتمتع بالحكم الذاتى ،لكن تحكمها مكاتب عسكرية ( újezdní ad ) تابعة لوزارة الدفاع .

منطقة عسكرية منطقة السكان المدنيين



(2022)
مركز اداري



(خارج المناطق العسكرية)
المساحة (كم 2 )



[5]
ليبافا أولوموك 0 ميستو ليبافا 227
Hradiště كارلوفى فاري 0 كارلوفى فارى 281
بوليتيس جنوب بوهيميا 0 كاجوف 166
بوزينا جنوب مورافيا 0 فيشكوف 150

ملاحظة: تم التخلى عن منطقة بردى العسكرية على ايد الجيش سنة 2015 وتحويلهالمنطقة طبيعية محمية ، مع دمج منطقتها اما فى البلديات القائمة أو فى البلديات المنشأة جديد على أساس المستوطنات القائمة. تم تقليص حجم مناطق التدريب العسكرية ال 4 التانيه سنة 2015 كمان . تم اتخاذ القرارات بخصوص انضمام المستوطناتلالبلديات القائمة أو تشكيل بلديات جديدة من فى الاستفتاءات العامة.[6]

الدنمارك[تعديل]

Ertholmene ، سميت بده الاسم علشان جزرها صغيرة زى حبة البازلاء ( Danish ، (حديث) ært ) تشكل الجزء الشرقى من الدنمارك . يقع ده الأرخبيل الصغير على بعد 20 كيلومتر شمال شرق بورنهولم . عدد السكان أقل من 100. تجمع احصائيات الدنمارك مع بورنهولم فى لاندسدل بورنهولم .

المانيا[تعديل]

نظر لعدم وجود مستوى ادارى فى ألمانيا يضاهى بلدات البلاد التانيه ، الغالبية العظمى من البلاد ، يقارب من 99 ٪ ، منظمة فى البلديات ( German: Gemeinde ، صيغة الجمع Gemeinden ) ، وفى الغالب ما تتكون من مستوطنات متعددة لا تعتبر مش مندمجه. علشان دى المستوطنات تفتقرلمجلس خاص بهم ، فى العاده ما يكون Ortsvorsteher أو Ortsvorsteherin (رئيس القرية / رئيسة القرية) يتم تعيينه على ايد المجلس البلدى ، باستمدح القرى الأصغر. سنة 2000 ، كان عدد المناطق غير المسجلة فى المانيا ، اللى تسمى gemeindefreie Gebiete (المناطق الخالية من البلدية) أو المفرد gemeindefreies Gebiet ، كان 295 بمساحة اجمالية قدرها 4,890 square kilometres (1,890 sq mi) وحوالى 1.4٪ من أراضيها. بس ، فهذه فى الغالب مناطق غير مأهولة بالسكان زى الغابات والبحيرات والمناطق المحيطة بيها ومناطق التدريب العسكرى وما شابه.

اكبر[تعديل]

يوضح ما يلى اكبر المناطق مش مندمجه فى المانيا (بما فى ذلك كل المناطق المأهولة ، باستمدح البحيرات) بمساحة تزيد عن 50 square kilometres (19 sq mi)  :

اقليمي



رقم
منطقة مش مندمجه يصرف ولاية المساحة بالكيلومتر 2 سكان



فى 31 ديسمبر 2010
031530000504 هارتس (لاندكريس جوسلار) جوسلار ساكسونيا السفلى 371.76 -
031560000501 Harz (Landkreis Göttingen) جوتنجن ساكسونيا السفلى 267.35 -
066330000200 جوتسبيرك راينهاردسفالد كاسل هيس 182.58 -
033580000501 أوسترهيد هيديكريس ساكسونيا السفلى 177.99 762
031550000501 التهدئة نورثيم ساكسونيا السفلى 177.49 -
033510000501 لوهيدي سيل ساكسونيا السفلى 91.32 716
064350000200 جوتسبيرك سبيسارت ماين كينزيج كريس هيس 89.30 -
091800000451 اتالر فورست جارمش بارتنكيرشن بافاريا 83.46 -
084150000971 غوتسبيرك مونسينجين ريوتلنجن بادن فورتمبيرغ 64.68 160
010535303105 ساكسنفالد هرتسوغتوم ونبورغ شليسفيغ هولشتاين 58.49 -
094720000468 فيلدينشتاينر فورست بايرويت بافاريا 55.60 -
033540000502 جوردي Lüchow-Dannenberg ساكسونيا السفلى 51.81 -
033540000501 جارتو Lüchow-Dannenberg ساكسونيا السفلى 50.92 -
066360000200 غوتسبيرك كوفونجر والد ويرا ميسنر كريس هيس 50.32 -

† مافيش سكان من 1 يناير 2011 نتيجة لتقلص المساحة.

فى بافاريا ، هناك مناطق تانيه متجاورة مش مندمجه تغطى اكتر من 50 square kilometres (19 sq mi) ؛ بس ، تتكون دى من شوية مناطق مش مندمجه متجاورة مجتمعة ، كل منها أقل من 50 كم 2 فى المنطقة.

اسرائيل[تعديل]

فى اسرائيل ، يتم تقسيم كل الأراضى بالتقريب ل393 بلدية مصنفة بشكل اكبر ، فى العاده حسب السكان ، على أنها مدينة أو مجلس محلى أو مجلس اقليمى . تقدم كل أنواع البلديات التلاته خدمات تشمل تقسيم المناطق والتخطيط. بس ، هناك عدد قليل من المناطق مش مندمجه ، سواء بسبب الحذف والغموض المتبقى فى الخرائط الرسمية اللى يرجع تاريخهالالانتداب البريطانى لفلسطين ، أو بسبب السياسة المتعمدة لضمان المرافق ذات الأهمية الوطنية ، زى مطار بن غوريون ، ومدرسة ميكفيه اسرائيل الداخلية ، أو مصافى البترول التابعة لمجموعة بازان لن تتأثر عملياتها بالاعتبارات المحلية. اكبر منطقة مش مندمجه فى اسرائيل هيا ما يسمى بـ "منطقة المحمية" ، هيا منطقة مثلثة رأسها بئر السبع وديمونا وعراد ، تركز كل بدو النقب فى الخمسينيات من القرن العشرين. نظر لعدم تقديم خدمات بلدية جوه مناطق مش مندمجه ، ده يجعل كل المستوطنات البدوية فى المنطقة غير معترف بيها ، باستمدح تلك اللى تم تضمينها من سنة 2003 جوه مجلس أبو بسمة الاقليمى . فى 5 نوفمبر 2012 تم تقسيم ده المجلسلمجلسين جديدين ، مجلس نيفى ميدبار الاقليمى ومجلس القصوم الاقليمى .

نيديرلاند[تعديل]

نيديرلاند مرت بفترات منتظمة مع الأراضى مش مندمجه لما تجف الأراضى المستصلحة جديد. يتم ادارة الأراضى مش مندمجه من العصور الوسطى على ايد ضابط معين باسم Landdrost أو Drossaart . كمان ، كان التن وتودرين ، اللى تم ضمهما من المانيا بعد الحرب العالمية الثانية ، يحكمهما لاندروست لحد تم التنازل عنهما لالمانيا سنة 1963.ابتدت الفترة الأخيرة مع الأراضى مش مندمجه سنة 1967 ، لما تم اغلاق السد المحيط بجنوب فليڤولاند ، لكن يلزم شوية سنين قبل ما يصبح من السهل الوصوللالأرض للزراعة ، ويمكن البدء فى تشييد الطرق والبيوت ، زى الحال فى السنين الاولانىى ، التربة تعادل الرمال المتحركة . فى الفترة الاولانىية للسكن ، اتعيين ضابط خاص معين على ايد الحكومة ، Landdrost . فى المكتب الادارى فى Landdrost ، مافيش مجلس بلدي. سنة 1975 ، اتبنا البيوت الاولانىى فى اللى يتعرف دلوقتى فى مدينة ألمير ، ومن سنة 1976 لسنة 1984 ، كانت المنطقة تحكمها Landdrost بصفتها المدير التنفيذى لـ Openbaar Lichaam Zuidelijke IJsselmeerpolders (الهيئة العامة الجنوبية IJsselmeerpolders). سنة 1984 ، بقا Landdrost أول رئيس بلدية لمدينة ألميرا الجديدة. من كده التاريخ ، مافيش فى هولندا أى مساحات من الأراضى مش مندمجه. ظل Openbaar Lichaam ، رغم ده ، يحكم بس الجسم المائى لـ Markermeer . بعد التقسيم البلدى لبحر وادن (1985) ، والميه الاقليمية فى بحر الشمال (1991) و IJsselmeer (1994) ، بقت كل المسطحات المائية دلوقتى جزء من البلدية [7] ولا توجد مناطق مش مندمجه فى هولندا أى اكتر من كده. تم حل Openbaar Lichaam Zuidelijke IJsselmeerpolders سنة 1996.

النرويج[تعديل]

فى النرويج ، الجزر البعيده لجزيرة بوفيت وجان ماين وسفالبارد بره كل المقاطعات والبلديات فى البلاد. انهم محكومون مباشرة على ايد السلطات الوطنية دون أى ديمقراطية محلية. الاستمدح هو مجلس مجتمع Longyearbyen فى سفالبارد ، اللى يعمل من سنة 2004 فى الواقع جزئى زى بلدية نرويجية. سفالبارد عندها حاكم معين على ايد حكومة النرويج ، اللى يحكم المنطقة. مافيش فى جان ماين سكان ، بس محطات اذاعية و أرصاد جوية بيها موظفين ، ويتحمل مديرها مسؤولية الأنشطة. جزيرة بوفيت عندها زوار عرضيون بس.

امريكا[تعديل]

Nutbush ، منطقة مش مندمجه فى مقاطعة هايوود ، تينيسى

فى الحكومة المحلية فى امريكا ، تشير المنطقة مش مندمجه فى العموم لجزء المقاطعة اللى يقع بره أى بلدية.مجتمع مش مندمج هو مصطلح عام للمنطقة الجغرافيا اللى ليها هوية اجتماعية مشتركة بدون منظمة بلدية أو تسمية سياسية رسمية (أى ، التأسيس كمدينة أو بلدة). النوعان الرئيسيان للمجتمعات غير المسجلة هما:

  • حى أو مجتمع آخر موجود جوه واحد أو عبر مناطق مدمجة متعددة موجودة (على سبيل المثال ، مدن أو بلدات). و بالمعنى ده المجتمع هو جزء من حكومة بلدية ، لكنه مش مندمج بشكل منفصل عنها. على سبيل المثال ، هيانيس ، ماساتشوستس ، هيا قرية مش مندمجه جوه مدينة بارنستابل ، و انترفال ، نيو هامبشاير ، هيا منطقه مش مندمجه على حدود مدينتى بارتليت وكونواى .
  • حى أو مجتمع آخر موجود بره حكومة بلدية مدمجة. بده المعنى ، المجتمع بره أى حكومة بلدية ، ومش مندمج بالكامل. ومن الأمثلة على ذلك هوفلاند ، مينيسوتا ؛ نوتبوش ، تينيسى ؛ ويوكا ، أريزونا ؛ كلها مستوطنات ريفية صغيرة ذات عدد سكان منخفض.

منحت معظم الولايات شكل من أشكال الحكم الذاتى ، ب تتمتع لجان المقاطعات (أو المجالس أو المجالس) بنفس الصلاحيات فى دى المناطق زى مجالس المدينة أو المجالس البلدية فى مناطقها المدمجة.[8] وبدل ذلك ، تضع بعض الولايات دى الصلاحيات فى أيدى البلدات ، هيا تقسيمات مدنية ثانوية لكل مقاطعة ، وتسمى "المدن" فى بعض الولايات.

بسبب الاختلافات فى قوانين الولاية بخصوص بدمج المجتمعات ، فيه تباين كبير فى توزيع وطبيعة المناطق مش مندمجه. مافيش مناطق مش مندمجه بشكل أساسى فى ثمانية من الولايات الشمالية الشرقية. كل الأراضى فى نيوجيرسى وكونيتيكت وماساتشوستس ونيو يورك ورود آيلاند ، وبالتقريب كل الأراضى فى نيو هامبشاير وبنسلفانيا وفيرمونت ، جزء من منطقة مدمجة من نوع ما. فى دى المناطق ، ممكن أن تختلف الأنواع (والأسماء الرسمية) للكيانات الحكومية المحلية. فى نيو انجلاند (التى تضم خمس من تلك الولايات الثمانى ، و ولاية مين الأقل اندماج كاملاً) ، معروفه البلديات المحلية باسم البلدات أو المدن ، وتدار معظم البلدات من فى شكل من أشكال الديمقراطية المباشرة ، زى اجتماع المدينة المفتوح أو اجتماع تمثيلى فى المدينة . قد يتم دمج المدن الاكبر فى نيو انجلاند كمدن ، مع شكل من أشكال حكومة مجلس البلدية. فى نيوجيرسى ، توجد أنواع متعددة كمان ، زى المدينة أو البلدة أو البلدة أو البلدة أو القرية ، لكن دى الاختلافات فى هيكل الفروع التشريعية ، مش فى صلاحيات أو وظايف الكيانات نفسها.

روسلين ، واحد من الأحياء الشاهقة الكتيرة فى مقاطعة ارلينجتون (ڤيرچينيا) . مافيش فى المقاطعة مدن جوه حدودها ، وخمسة أضعاف الكثافة السكانية للمدينة الاكتر بالسكان فى الولاية ، ڤيرچينيا بيتش .

على الطرف التانى من الطيف ، فيه نموذج فرجينيا "المقاطعة القوية".[9] تضع ڤيرچينيا والولايات التانيه اللى تتبع ده النموذج ، زى ألاباما وماريلاند وتينيسى ، شروط صارمة بخصوص التأسيس أو منح المقاطعات صلاحيات واسعة تنفذها المدن فى ولايات تانيه ،و ده يؤديلتثبيط التضمين ، و علشان كده امتلاك مناطق حضرية كبيرة اللى مش عندها حكومة بلدية دون مستوى المحافظة. وفى الوقت نفسه ، فى ولايات وسط الاطلنطى التانيه ، زى نيو يورك وبنسلفانيا ، يسود نموذج هجين [9] يحاول موازنة النهجين ، [10] مع توزيعات مختلفة للسلطة بين البلديات والمقاطعات الموجودة.

فى كل اماكن امريكا ، ضمت بعض المدن الكبيرة كل المناطق مش مندمجه المحيطة جوه مقاطعاتها ،و ده اتسبب فى انشاء اللى يتعرف باسم أشكال الحكومة الموحدة للمدينة والمقاطعة (على سبيل المثال ، جاكسونفيل ، فلوريدا ، وناشفيل ، تينيسى ). فى دى الحالات ، تستمر المناطق مش مندمجه فى الوجود فى مقاطعات تانيه فى المناطق الحضرية البالخصوص بكل منها. على العكس من كده ، هناك عدد من " جزر المقاطعات " الموجودة ، تحيط البلديات بمنطقة مش مندمجه من معظم أو كل الجوانب. فى المناطق ذات الكثافة السكانية المتناثرة ، ممكن تكون غالبية الأراضى فى أى ولاية معينة مش مندمجه.

تمنح بعض الولايات ، بما فيها ولاية نورث كارولاينا ، ولاية قضائية بره الحدود الاقليمية للمدن والبلدات (لكن نادر ما تكون القرى) ، لحد تتمكن من التحكم فى تقسيم المناطق لمسافة محدودةلالمناطق مش مندمجه المجاورة ، فى الغالب ما تكون مقدمة (وأحيان كشرط قانوني) للضم اللاحق من تلك المناطق. ده مفيد بشكل خاص فى المقاطعات الريفية اللى مش عندها تقسيم المناطق على الاطلاق ، أو بس تحديد المناطق للمجتمعات مش مندمجه.

فى ولاية كاليفورنيا ، كل المقاطعات باستمدح مدينة ومقاطعة سان فرانسيسكو بيها مناطق مش مندمجه. لحد فى المقاطعات المكتظة بالسكان ، قد تحتوى الأجزاء مش مندمجه على عدد كبير من السكان. فى مقاطعة لوس انجليس ، تقدر حكومة المقاطعة عدد سكان مناطقها مش مندمجه باكتر من مليون شخص.[11] رغم وجود 88 مدينة وبلدة مدمجة ، بما فيها اكتر مدن الولاية بالسكان ، 65 ٪ من الأراضى فى مقاطعة لوس انجليس مش مندمجه ، وتتكون فى الغالب من غابة أنجيليس الوطنية ومناطق قليلة السكان فى الشمال. فى ولاية كاليفورنيا ، يعترف دستور الولاية بنوع واحد بس من البلديات ، المدينة.[12] يسمح قانون حكومة كاليفورنيا للمدن أن تطلق على نفسها اسم البلدات ، اذا رغبوا فى ذلك ، رغم أن التسمية تجميلية بحتة.[13]

المناطق المعزولة[تعديل]

فى سياق المناطق المعزولة بالولايات المتحدة ، تشير كلمة " مش مندمجه "لالأقاليم اللى قرر كونجرس امريكا أن أجزاء مختارة بس من دستور امريكا تنطبق عليها ، اللى لم يتم دمجها رسمى فى امريكا على ايد الكونجرس. الايام دى ، المناطق الخمس الرئيسية المعزولة الامريكانيه مش مندمجه هيا ساموا الأمريكية ، وبورتوريكو ، وغوام ، والجزر العذراء الأمريكية ، وجزر ماريانا الشمالية .[14] ممكن التنازل عن المناطق الجزرية مش مندمجه لدولة تانيه أو منح الاستقلال.[15] امريكا عندها منطقة جزرية مدمجة واحدة ، بالميرا أتول . يعتبر التأسيس أمر دايما على ايد الحكومة الفيدرالية الامريكانيه ؛ بمجرد التأسيس ، مش ممكن فصل الاقليم.[14] ( انظر: أراضى امريكا . ) جزر امريكا البعيدة الصغيرة اللى مافيش بيها سكان مدنيون دائمون "غير منظمة" بمعنى أنه مش عندهم حكومة محلية ويديرها مكتب شؤون الجزر بشكل مباشر. كما أن ساموا الأمريكية المأهولة بالسكان "غير منظمة" بمعنى أن الكونجرس لم يقر قانون عضوى لكن عندها دستور وهيئة تشريعية وتنفيذية محلية منتخبة محلى.

مكتب تعداد امريكا[تعديل]

ممكن يكون المجتمع غير المدمج جزء من مكان مخصص للتعداد (CDP). CDP هيا منطقة محددة على ايد مكتب تعداد امريكا للأغراض الاحصائية بس. انها منطقة مأهولة بالسكان تشتمل بشكل عام على مجتمع معين رسمى ، ولكنه مش مندمج الايام دى ، اللى تم تسمية CDP له ، و الريف المأهول المحيط بأبعاد مختلفة ، وفى بعض الأحيان ، مجتمعات مش مندمجه تانيه أصغر كمان . خلاف ذلك ، مش ليها وضع قانوني.[16]

يحدد مكتب الاحصاء بعض المناطق مش مندمجه على أنها "مناطقمش متنظمه" ، على النحو المحدد على ايد مكتب الاحصاء الامريكانى لا يتم تضمين أجزاء من المقاطعات فى أى قسم مدنى ثانوى تم انشاؤه قانونى (MCD) أو مكان مدمج مستقل.  تحدث دى فى 10 ولايات MCD: أركنساس وانديانا و أيوا ولويزيانا وماين ومينيسوتا ونورث كارولينا ونورث داكوتا وأوهايو وساوث داكوتا . يعترف التعداد بمثل دى الأجزاء المنفصلة من الاقليم كواحد أو اكتر من التقسيمات الفرعية المنفصلة للمقاطعات لأغراض احصائية. فهى تخصص لكل اقليم غير منظم اسم وصفى ، متبوع بالتسمية "منطقةمش متنظمه". تم استخدام المناطق غير المنظمة لأول مرة للأغراض الاحصائية بالتزامن مع تعداد سنة 1960.[17] فى تعداد 2000 كان فيه 305 من دى الأراضى جوه امريكا. كانت مساحة الأرض الاجمالية 85392 ميل مربع (221،165 كم 2 ) و كان عدد سكانها الاجمالى 247331 انسان . كان فى ولاية ساوث داكوتا اكتر المناطق غير المنظمة ، 102 ، و اكبر مساحة من الأرض تحت ده الوضع: 39785 ميل مربع (103042 ميل مربع) كم 2 ) أو 52.4٪ من مساحة أراضى الدولة. تبعتها نورث داكوتا بـ 86 منطقة ، 20358 ميل مربع (52728 كم 2 ) ، أو 29.5٪ من مساحة أراضيها. جت ولاية مين اللى بعد كده مع 36 منطقة ، 14،052 ميل مربع (36،396 كم 2 ) ، أو 45.5٪ من مساحة أراضيها. كان عند مينيسوتا 71 اقليماً ، 10552 ميل مربع (27330 كم 2 ) ، أو 13٪ من مساحة أراضيها. كان عند الكتير من الولايات التانيه مساحات صغيرة من الأراضى غير المنظمة. كانت المنطقة غير المنظمة اللى تضم اكبر عدد من السكان هيا كامب ليجون بولاية نورث كارولينا ، هيا قاعدة مشاة البحرية الامريكانيه مع تعداد سكانى 34452 انسان . فى تعداد 2010 ، تم تحديد مناطق الأراضى غير المنظمة فى تسع ولايات أمريكية: أركنساس و انديانا و أيوا وماين ومينيسوتا ونيو يورك ونورث كارولاينا ونورث داكوتا وداكوتا الجنوبية.[18]

دول تانيه[تعديل]

بعض الدول ليها بعض المناطق مش مندمجه الاستثبعيده:

[ بحاجة لمصدر ]

  • فى الهند ، هناك الكتير من مناطق الاتحاد (المنطقة اللى تديرها الحكومة المركزية). على عكس ولايات الهند ، اللى عندها حكوماتها البالخصوص ، أقاليم الاتحاد هيا أقاليم فيدرالية تحكمها ، جزئى أو كلى ، حكومة الهند . اتعمل الكتير من دى فى وقت استقلال الهند أو بعد الحصول عليها من القوى الاستعمارية غير البريطانية أو الدول الأميرية .
  • لا تتمتع آزاد كشمير بوضع رسمى فى القانون الباكستانى ، لكن رغم ده تحكمها باكستان بحكم الأمر الواقع .[20]
  • سلوفاكيا مقسمةلبلديات . هناك نوعان من البلديات: المدن ( mesto ، رر. mestá ) والقرى ( obec ، رر. obce ) ، مع وجود اختلافات طفيفة بينهما. و ذلك ، هناك الكتير من المناطق العسكرية اللى لا تنتميلأى بلدية. كل منطقة عسكرية هيا بلدية بالخصوص بها. بس ، المناطق العسكرية لا تجرى انتخابات مش ليها رؤساء بلديات أو ممثلين منتخبون تانيين . وبدل ذلك ، تدار مباشرة على ايد وزارة الدفاع السلوفاكية.
  • ينص الدستور الاسبانى سنة 1978 فى اسبانيا على أن الأرض مقسمةلمناطق حكم ذاتى ومقاطعات وبلديات . لكل منها صلاحيات معينة يحددها القانون. يتم تمكين مجتمعات وبلديات الحكم الذاتى من الطعن قدام المحكمة الدستورية فى أى قرار عام ينتهك استقلاليتها على ايد الكيانات التانيه (سلطة الدولة أو سلطة المجتمع المتمتع بالحكم الذاتي).
 بس ، بعض المناطق ، زى نافارا ، عندها بعض المناطق مش مندمجه. اكبرها ، Bardenas Reales ، سطحها 418 square kilometres (161 sq mi)   ويحكمها مجلس من ممثلى 20 بلدية حدودية ووادى فى جبال البرانس ودير ، وكلها ليها حقوق فى استخدام المنطقة. تعمل ساحات سوبيرانيا كمان كمناطق مش مندمجه بحكم الواقع [21] تحت ادارة وزارة الدفاع الاسبانية . 
  • سويسرا عندها كمان استثناءات قليلة: 22 بحيرة وغابة ، كما وصفها مكتب الاحصاء الفيدرالى السويسرى (انظر: Gemeindefreie Gebiete (in German) ).
  • فى أوكرانيا ، يتم تقسيم كل الأراضيلهرومادا باستمدح منطقة تشيرنوبيل المحظورة . يحتوى الأخير على أجزاء من كييف أوبلاست وزيتومير أوبلاست وتدار مباشرة على ايد وكالة حكومية معينة.

البلاد اللى مش بيها مناطق مش مندمجه[تعديل]

بلاد لكتير ، بالخصوص تلك اللى ليها قرون كتيرة من التاريخ مع مستويات متعددة من الحكومة المحلية ، لا تستخدم مفهوم المنطقة مش مندمجه.

  • كل أراضى ألبانيا والنمسا وبلجيكا والبوسنة والهرسك وايطاليا وكرواتيا وفنلندا ومتروبوليتان فرنسا واليونان واليابان وليتوانيا والجبل الأسود وهولندا والفلبين وبولندا والبرتغال وصيربيا وسلوفينيا والسويد هيا مقسمةلبلديات.
  • فى البرازيل وشيلى وكولومبيا والمكسيك ، لازم تنتمى كل الأراضى للبلدية. لحد المناطق الكبيرة غير المأهولة ، زى الغابات أو الأراضى العشبية ، تعتبر ، حسب القانون ، جزء من أقرب "مدينة". ده لأنه فى أمريكا اللاتينية ، "البلدية" تعادل ما يسمى فى امريكا وكندا "المقاطعة".
  • فى البر الرئيسى للصين ، تنتمى كل قطعة أرضلتقسيم ادارى على مستوى المحافظة (المستوى التالت) (يسوا بلدية ) ، اما منطقة (区 qū) فى منطقة حضرية ، أو مدينة على مستوى المحافظة (县级 市 xiànjíshì ) ، مقاطعة (县 xiàn) أو لافتة (旗 qí) . هناك كمان تقسيم ادارى على مستوى البلدة (المستوى الرابع) ، اللى ممكن يكون منطقة فرعية (街道 jiēdào) أو بلدة (镇 zhèn) أو بلدة (乡 xiāng) أو سومو (苏木 sūmù) .
  • فى كرواتيا ، تنتمى كل قطعة أرض امالمدينة ( grad ) أولبلدية ( općina ).
  • فى استونيا ، تنقسم المنطقة بأكملهال79 بلدية ، منها 14 مدينة بلدية و 65 أبرشية. تنقسم أراضى الدولة بأكملهالمستوطنات من 4 أنواع: المدن والأحياء والأحياء الصغيرة والقرى.
  • فى فرنسا ، تنقسم المنطقةل36685 بلدية (بلديات).[22] المجلس المنتخب ورئيس البلدية يشكلان الهيئة الحاكمة للبلدية. ينطبق ده على البر الرئيسى لفرنسا وعلى الادارات والمناطق الخارجية ، بس ، لم يتم دمج بعض المناطق زى جزيرة كليبرتون . تم الاحتفاظ بست بلديات تم اخلاء سكانها فى الحرب العالمية الاولانىى لأسباب تذكارية ، رغم عدم وجود سكان.
  • فى اندونيسيا ، تنتمى كل قطعة أرضلبلدية ( kotamadya ) أو وصية ( kabupaten ) .
  • فى اليابان ، تنتمى كل قطعة أرضلبلدية فيه منها 4 أنواع: المدن (市shi ) ؛ الأجنحة البالخصوص (特別 区tokubetsu-ku ) فى طوكيو ؛ مدن (町chō أو ماشي ) ؛ قرى (村مورا أو ابن ) . لا تعتبر الجزر الأربع الواقعة فى أقصى الجنوب فى منطقة Hachijō الفرعية الايام دى جزء من أى بلدية تطالب بلدة Hachijō وقرية Aogashima بحقوق ادارية.
  • فى بيرو ، يتم تقسيم الاقليم بأكملهلمقاطعات ("distritos") ، اللى تشكل مقاطعات ("provincias") ، اللى تشكل مناطق ("regiones"). بعض المناطق ، وبالخصوص فى الأمازون ، هيا أجزاء واسعه من الأراضى ، لكن تحكم من عاصمة المقاطعة (والتى ممكن أن تكون فى أى مكان من مدينةلقرية صغيرة).
  • فى الفلبين ، تنتمى كل الأراضى امالمدينة أو بلدية ، اللى يتم تقسيمهالمناطق فرعية .
  • فى البرتغال ، يحدد الدستور التقسيمات الاقليمية على أنها الأبرشيات والبلديات والمناطق الادارية.[23] مش ليها تعريف رسمى لحدود المدينة ، علشان كده قد تشمل المدينة شوية أبرشيات ، أو قد تغطى الرعية شوية قرى أو بلدات ، لكن فى العاده ما تدار البلدية من المدينة أو البلدة اللى تحمل اسمها.
  • فى جنوب افريقيا ، يعطى الدستور كل مكان فى الدولة لحكومة من الدرجة التالتة منتخبة ديمقراطى.
  • فى كوريا الجنوبية ، تنتمى كل قطعة أرضلبلدية ، اما منطقة (구 / 區 gu) فى مدينة (시 / 市 shi) أو بلدة (읍 / 邑 eub) أو بلدة (면 / 面 myeon) فى مقاطعة (군 / بندقية) .
  • فى السويد ، يتم تقسيم كل الأراضيلبلديات. السويد عندها انتعاش ما بعد الجليدية ، و علشان كده مساحة الأرض آخذة فى الازدياد ، لكن الحدود البلدية تمتدلالبحر ، علشان كده الأرض الجديدة مش منفردة.
  • فى المنطقة الحرة لجمهورية الصين (جزيرة تايوان ، وبنغو ، وكينمن ، وماتسو ، وبعض الجزر الصغيرة) ، تنتمى كل قطعة أرض امالبلدة أو مدينة تديرها مقاطعة فى مقاطعة ، أو منطقة فى مدينة اقليمية . هناك ، فى المجموع ، 368 بلدة ومدينة ومقاطعة تديرها مقاطعة فى تايوان. أنظر أيضا: التقسيمات الادارية لتايوان .
  • فى المملكة المتحدة:
  • فى انجلترا ، كل الأراضى جوه مقاطعة أو منطقة حكومية محلية ، والاتنين يمارس سلطة على سلطاته القضائية.
  • فى أيرلندا الشمالية ، كل الأراضى فى منطقة واحدة من 11 مقاطعة.
  • فى اسكتلندا ، كل الأراضى ضمن 32 سلطة وحدوية [24] تم تحديدها كمجالس.[25]
  • كل الأراضى فى ويلز ضمن منطقة واحدة من 22 منطقة رئيسية أحادية الطبقة .[26]

شوف كمان[تعديل]

  • جزيرة المقاطعة
  • بلدة الطريق الرئيسي
  • منطقةمش متنظمه
  • منطقةمش متنظمه ، ألاسكا ، منطقة بدون حكومة على مستوى المحافظة.
  • منطقة غير متكافئة ، مناطق انجلترا بره أى أبرشية مدنية

مصادر[تعديل]

  1. أ ب "2016 Census QuickStats: Unincorporated ACT". quickstats.censusdata.abs.gov.au (in الإنجليزية). Archived from the original on 2021-11-13. Retrieved 2020-08-01.
  2. أ ب "Local Government Areas and Statistical Local Areas – Alphabetic". Australian Standard Geographical Classification (ASGC), Jul 2008. Australian Bureau of Statistics. 26 September 2008. Retrieved 31 January 2011.
  3. "Welcome to the Outback Communities Authority". Government of South Australia. Archived from the original on 13 September 2015. Retrieved 9 September 2015.
  4. Government of Alberta, Government of Alberta (July 13, 2021). "Open Data: Hamlet, Locality and Townsite Point". Open Government - Government of Alberta. Retrieved April 11, 2023.
  5. "Informace o vojenských újezdech" (in التشيكية). Ministry of Defence of the Czech Republic. Retrieved 2023-02-14.
  6. "Vláda zrušila vojenský újezd Brdy, další čtyři cvičiště se zmenší". iDnes.cz. 4 January 2012. Retrieved 25 April 2013.
  7. A.J., Van der Meer (15 October 2017). "Gemeentegrenzen in Nederland: Een juridisch, technisch en kadastraal onderzoek". Retrieved 15 October 2017. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  8. "A surge toward home rule". History of County Government Part II. National Association of Counties. Archived from the original on 2 February 2011. Retrieved 31 January 2011.
  9. أ ب "About Counties". History of County Government Part I. National Association of Counties. Archived from the original on 2 February 2011. Retrieved 31 January 2011.
  10. "County Government". Illinois Association of County board members. 2007. Archived from the original on 26 July 2011. Retrieved 31 January 2011.
  11. "Estimated Population – Unincorporated Areas" (PDF). County of Los Angeles. February 2008. Archived from the original (PDF) on 2011-07-21. Retrieved 31 January 2011.
  12. Cal. Const., art. xi, § 2.
  13. California Government Code Sections 34502 and 56722.
  14. أ ب "Definitions of Insular Area Political Organizations". U.S. Department of the Interior. 12 June 2015. Retrieved August 30, 2021.
  15. "Can the Federal Government Sell Puerto Rico?". The Puerto Rico Report. July 15, 2020. Retrieved August 30, 2021.
  16. "Geographic Terms and Concepts – Place". United States Census Bureau. Retrieved 11 December 2014.
  17. "County Subdivisions Cartographic Boundary Files Descriptions and Metadata". Archived from the original on 2013-05-10. Retrieved 2017-12-07.
  18. U.S. Census Bureau, Geography Division (February 2011). "Geographic Terms and Concepts - County Subdivision". United States Census Bureau. Archived from the original on July 9, 2012. Retrieved July 10, 2012.
  19. "Area by District Council (Base on 2019 District Council)". Lands Department. Retrieved 2 August 2020.
  20. "Pakistan pledges Kashmiris to join or stay independent". Yenisafik.
  21. del Valle, Alejandro (20 December 2011). "Ceuta, Melilla, Chafarinas, Vélez y Alhucemas: tomar la iniciativa (ARI)". Real Instituto Elcano (in الإسبانية). Archived from the original on 25 March 2020. Retrieved 25 March 2020.
  22. "Definition - Municipality - Insee". Insee.fr. Retrieved 5 November 2020.
  23. "Carregue aqui para fechar a janela Divisão administrativa". Ine.pt. Retrieved 15 October 2017.
  24. In this context, the phrase is descriptive, not prescriptive; "unitary authority" does not have the specific legal meaning that it has in England.
  25. s.2 Local Government (Scotland) Act 1994
  26. Local Government (Wales) Act 1994

قالب:Terms for types of country subdivisions