انتقل إلى المحتوى

مملكة مقره

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مملكة مقره
مملكة مقرة
مملكة مقره
مملكة مقره
علم
 


خريطة الموقع


→
500 – 1312 ←
 
←
مملكة مقره
مملكة مقره
علم

عاصمة دنقلا
نظام الحكم ملكيه
اللغة الرسمية النوبية ، القبطية
لغات مشتركة النوبية

القبطية الإغريقية

الديانة الديانات الأفريقية التقليدية
التاريخ
التأسيس 500
الزوال 1312


مملكة المقرّة (أو المكرّة) Makuria مملكة نوبية كانت فى شمال السودان الحالى وجنوب مصر. اتخذت من المسيحية ديانة ليها وشملت حدودها فى أقصى اتساع ليها كل منطقة النوبة جنوب مصر وكل شمال السودان. لحد حدود مملكة علوه و كانت واحدة من الممالك النوبية الثلاث اللى ظهرت بعد سقوط مملكة مروى اللى تواجدت بالمنطقة من 800 ق.م. لحد 350 م. امتدت مملكة المقرة بمحاذاة نهر النيل من الشلال التالت لحد الشلال الخامس أو السادس، وسيطرت على طرق التجارة والمناجم والواحات غربا وشرقا. و كانت دنقلا عاصمتها.

بحلول نهاية القرن السادس الميلادى تحولت المقرةلالمسيحية. وعلى عكس المملكتين النوبيتين المحاصرتين للمقرة شمال وجنوباً فقد كانت المقرة على المذهب الملكاني.

علاقتها مع الأقباط

[تعديل]

غزو مملكة المقرة لمصر

[تعديل]

ذكر المؤرخ ساويرس بن المقفع بكثافة وقال انه يسجل الغزو النوبى المصرى اللى وصلتلحد الفسطاط فى 745، بعد رفض الوالى الاموى للإفراج عن مايكل، بطريرك الإسكندرية. يظهر ان ده الحدث هو مزيج من غزو حقيقى لصعيد مصر وسجن وتحرير البطريرك، ليتزامن مع فترة معروفة من الانتفاضات القبطية وما تبعها من اضطهاد بتحريض من الخليفة مروان الثاني.

جون هو المصدر الوحيد لوصف كفاح سلالى اللى تلت وفاة من مارقوريوس، اللى يشيرلأنه «قسطنطين الجديد». و هو المصدر الاولانى اللى ذكر 13 ملك للنوبة تحت حكم الملك العظيم كيرياكوس فى دنقلا القديمة.

على رغم من الإفراج عن بطريرك الإسكندرية لكن نفوذ مملكة المقرة استمر فى مصر لحد اشموم. وصف جون ديكون، و هو مسيحى مصرى كتب حوالى سنة 768، مركوريوس بأنه «قسطنطين جديد»، واللى يفسرها شينى كدليل على أن ميركوريوس لعب دور مهم فى الكنيسة النوبية.

فى عهد الملك ميركوريوس، واللى عاش فى أواخر القرن السابع وبداية القرن الثامن واللى تشير ليه السيرة القبطية ليوحنا الشماس بإعجاب باسم «قسطنطين الجديد»، يظهر ان الدولة قد أعيد تنظيمها وبقت مسيحية على العقيدة الميافيزية.[1]

التأثير القبطى

[تعديل]

كان فيه هجرات قبطية للنوبة نتيجة لـ الاضطهاد اللى تعرض له الأقباط فى أواخر حكم البيزنطيين، وكمان وقت حكم العرب لمصر، واللى لم يستمر كثيراً، وسقط، وقتل آخر خليفة أموى فى مصر، و أيضاً تم اكتشاف بعض الأديرة اللى تدل على وجود الأقباط فى النوبه.

غير وجود بعض الأقباط فى البلاط النوبي، ووجود مصادر قبطية كثيرة تؤرخ مملكة المقرة. غير أن اللغه القبطيه كانت تستخدم فى الطقوس الدينية، والحكومة، وحتى أن اللغة النوبية استخدمت الابجديه القبطيه، وتأثير الفن القبطى واضح على مملكة المقرة.

المسيحية فى المقرة

[تعديل]

وصل المبشرون اليعاقبةلسوبا عاصمة مملكة علوه، ونجحوا فى الوصوللهناك باتفاق بين ملك البجة وملك مملكة نوباتيا، و استقبلهم الملك النوبي، واعتنق النصرانية على مذهب اليعاقبة أسوة بمملكة نوباتيا. و كان ده المذهب هو اللى يدين به المصريين.

أما المملكة النوبية التالتة هيا مملكة المقرة فإنها تنصرت على مذهب مختلف و هو الملكانية، ولسبب مش معروف، ذلك علشان دى المملكة كانت واقعة بين المملكتين اليعقوبيتين، إحداهما شمالها هيا مملكة نوباتيا، والتانيه جنوبها هيا سوبا.

معرض صور

[تعديل]

المراجع

[تعديل]
  1. {{cite book}}: Empty citation (help)

المصادر

[تعديل]


فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: