مستخدم:خرياسوس المدون/قطر والإرهاب

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

دعمها للإرهاب[تعديل]

حصارها[تعديل]

خواطر[تعديل]

1[تعديل]

مش مستغرب من الناس اللي متعاطفة مع قطر و متفهم موقفها تماما.. سواء من الإخوان أو من مؤيديهم و رفقائهم في الميدان..

أصلا لو جبت لحد من العيال دي خريطة بلانك من غير كتابة للشرق الأوسط و قلتله شاورلي علي "قطر".. حيشاورلك علي "السنبلاوين".. و المثقف اللي فيهم لو حط ايده على "راس الخيمة" و للا "بندر عباس".. يبقى كتر خيره..

رئيسكم المعزول الجاسوس سبق و شحن لقطر حقيبة بتحوي أسرار مصرية عسكرية.. واعترف في المحكمة و كان مبرره "مفيش حاجة اسمها تخابر مع دولة إسلامية"...!!

بتدافعوا عن داعش و النصرة و زبالة الإرهابيين اللي مجمعينهم زي الفئران من كل بلاعة شوية.. بقالكم سبع سنين.. و بتشجعوهم و تقولوا "خلافة".. يا إما بتهللوا لهم و تقولوا "ثوار"..

أستغرب إزاي لما تدافع عن اللي مشغلهم و تتعاطف معاه؟ ما هي هي..

كنتوا رايحين تخاطبوا إيطاليا.. عشان تلزقوا للسلطات المصرية قتل الطالب الإيطالي بالعافية.. و بتطلبوا منها تخاطب الإتحاد الأوروبي يعمل على مصر حصار إقتصادي!!

شلتوا يفط و رحتوا عند السفارات تقولوا للأجانب "ماتجوش مصر"...

و زعلانين على حصار مصر و الخليج لـ"قطر"...؟

معلش قطر تخصك في ايه؟

تخصك في إيه لدرجة إنها تبقى أهم من بلدك الاصلي؟

لا تقولي بقي "العمالة".. و لا الكلام العبيط دا.. كنت فكرت في ملايين المغتربين في العراق و ليبيا و اليمن، خسروا وظايفهم بسبب ربيعك الأسود..

يا راجل دا الناس في مصر خسرت وظايفها و بقيت تقولهم "معلش دا ثمن الثورة"...

الموقف دا مالوش غير تفسير واحد..

إن حضرتك بتقبض من هناك..

بقى بلدك اسمها "ماسر" و رايح تعيط علي قطر؟

ماتزعلش بقى لما نقول عليك خاين و جاسوس و عميل و بتقبض..

بس واضح إنه بيدفع كويس.. إبقوا اترحموا عليه بقى و افتكروه بالخير.. عشان مفيش زريبة تانية في العالم ممكن تأويكم أو تقبضكم مليم..

عن الحمار الخسران..

سمو الأمير تميم بن حمد أمير دويلة "بقر" أتحدث..

2[تعديل]

ابن القرضاوي و اشباهه من المنتفعين من النظام القطري.. عايز يقنعنا إن الدولة اللي مفيهاش نظام قضائي مستقل و لا برلمان و لا أحزاب و لا معارضة.. و نظام الحكم فيها بانقلاب تلو الآخر بين افراد اسرة واحدة.. بتدعم "الديموقراطية" و "الربيع"..

قريت مرة إن قطر دفعت بين 2011 إلي 2016 مبلغ قدره "مليار دولار".. لنشطاء و مدونين.. عشان يفرضوا أجندتها على الناس..

مليار دولار..! رقم غريب جدا.. عشان يبقي الجيوش اسمها "ميليشيا فلان".. و الميليشيا الإرهابية اسمها "جيش".. و يبقى الإرهابي اسمه "معارض معتدل"..

كده قطر بتدعم "الربيع.. زي ما ابن القرضاوي شايف.. ماعرفش اصلا هو متصور إن في حد لسه مقتنع ان دا ربيع.. إلا لو كان غبي أحمق فاقد العقل؟

الأزمة بالنسبة للناس دي إنهم عاملين زي صراصير البلاليع بالضبط.. مالهمش وطن.. دا الأسوأ.. و زي صراصير البلاليع برضه.. محدش بيرحب بيهم.. و محدش مستعد يستضيفهم..

بالتالي الجماعة دي النهاردة معرضة لحاجة من إتنين.. يا إما يسقط تميم و ييجي حاكم قطري يرميهم في السجون كدليل على حسن النية و عدم دعم الإرهاب..

يا إما يترحلو.. و نصهم اصلا عليه أحكام في بلده الأصلي.. زي وجدي غنيم و أحمد منصور..

يعني باختصار تميم هو آخر فرصة ليهم للبقاء خارج السجن.. و لأن يفضل لهم دخل منتظم.. محدش أكيد حيشتري "ديوان ابن القرضاوي" الشعري... لو تميم سقط.. إبن القرضاوي مش حيلاقي ياكل حرفيا..

فطبعا لازم يراهن بجنون و هيستيريا على جواد خاسر.. و شوية و تسمع "اصل الربيع".. "اصل في مصريين هناك".. و كأن الـ900 ألف مصري اللي رجعوا من العراق و المليون و نص اللي رجعوا من ليبيا.. بسبب ربيعهم الجميل.. كانوا مش مهمين..

دلوقتي بتعيطوا علي المصريين اللي هناك؟؟ غريبة..!! لما كان بيموت مصريين "هنا"... كنا بنسمع منكم تشفى و شماتة...!

طبعا في عز الغرق اللي بيغرقه النظام القطري.. ممكن يعمل عملية إرهابية هنا أو هناك..

خلصت..

إجنا شعب 30/6 بنقول لكم "خلصت"..

حنطلع نجيبكم من بيوتكم و الله العظيم..

تقولي بقي "ربيع".. "خلافة".. تقولي "ماسر".. "عسكر" "فصيل وطني".. الهبل دا..

خلاص قرفنا..

يا روح ما بعدك روح...

3[تعديل]

قطر أخيراً أدرك الأشقاء أنها : " ليس من اهلهم إنها عمل غير صالح " ربما هناك من هو اعلم منى بالتأصيل التاريخى والمعلوماتى فى إثبات عمالة الكيان القطرى ، ولكن إستناداً إلى كثير من المنطق والعقل أحاول هنا أن أثبت أن الكيان القطرى خرج منذ زمن بعيد من كونه دولة عربية شقيقة إلى كونه كيان عميل وعدو "Under Cover" ، وربما ضربت قطر المثل فى نموذج جديد لم تعرفه من قبل العمالة التخابرية والتآمرية وهو نموذج أسميه هنا الدولة العميلة "Agent State". وأعتمد فى ذلك على بعض الأسئلة المنطقية وإجاباتها أيضاً المنطقية:

س1 : عندما يفشل عدوك الرئيسي "إسرائل" فى الحرب التقليدية معك ( المواجهة العسكرية ) ويغير من تكتيكه ويتحول إلى حرب اللامواجهة واللاعنف الأقل تكلفة والأوسع تدميراً والأضمن نجاحاً أو ما يقال عنه الحرب عن بعد أوبالوكالة ، فمن إذن الوكيل الأمثل على الإطلاق فى هذه الحرب ؟؟؟؟ ج1 : من غير المنطقى أن تعمد إسرائيل إلى وكيل مفضوح أو قابل للإنكشاف السريع لذا فلم تلجأ فى إسناد الوكالة إلى : دولة تناصبك العداء أو بينك وبينها مشاحنات تاريخية ( لا تتوافر لديها عنصر الإستئمان المطلوب فى العميل لكى يستطيع الإختراق ) - دولة فقيرة ( غير فاعلة أو محركة ، وستنكشف عمالتها فى ضوء إحتياجها للمعونة والمال ). لذا كان البديل المثالى هو الشقيق المارق أو الفاسد المؤهل واقعاً وتاريخاً إلى التجنيد والشراء فوقع الخيار على قطر كدولة صغيرة يسمح الصراع التاريخى على الحكم فيها منذ نشاتها بإستقطاب أحد الأسر المتنازعة والسيطرة الكاملة عليها بوسائل عديدة ( الدعم - الإحتضان - الإغراء - التوريط ) .

س2 : هل يمكن إستقطاب وتجنيد دولة ؟ ج2 : نعم ، فى ضوء الوقوف على مقومات الدولة كما هو معلوم فى علم النظم السياسية وهى الدعائم الأربع التى يمكن ان تقيم دولة بالمعنى الحقيقى والتى تفتقر إليها قطر تماماً ( الأرض إحدى عشر ألفاً وخمسمائة وواحد وعشرين كيلومتراً مربعاً 11521 كم2 يعنى غرفتين وصالة بالنسبة لمساحة الدول - الشعب 2.5 مليون نسمة منهم 2 مليون و 200 ألف أجانب والباقى 300 مواطنين أكثر من 20% منهم مجنسين بمعنى إذا غادر الاجانب والمجنسون إلى بلادهم لن يكون هناك شعباً - الحكومة وتم شراؤها بالدعم والإغراء والتوريط كما اسلفنا - السيادة وقد سلبت مع شراء الحكومة وتناهى قلة عدد الشعب فلا تجد إرادة سياسية ولا إرادة شعبية ) إذن فإين الدولة؟!!!!!!!

س3 : هل تملك قطر من الثروات ما يجعلها فى هذا الغنى والثراء ويمكنها من التحريك السياسى الخارجى والضغط الدولى ؟ ج3 : بالقطع لا يمكن إرجاع الثراء القطرى إلى ما لديها من إحتياطيات من البترول والغاز ولكن كان من ضمن مفردات خطة صناعة الدولة العميلة أن يتم فتح المجال على مصراعيه أمامها للثراء الفاحش الذى يحقق لها تميزاً مالياً يكسبها قدر من التواجد الدولى الفاعل ويساعد على غض الطرف عن فقدانها الواضح لخصائص الدولة المحورية.

س4 : ما السر وراء هذا الإنتشار الكاسح لبث قناة الجزيرة ، ولماذا تصبح واحدة من أكثر 10 قنوات مشاهدة فى العالم؟ ج4 : لتمكين العميل من الإختراق لا بد من أن يهيأ له الذراع المعنوى إلى جانب الذراع المالى المادى ، فأنطلقت قناة الجزيرة وفقاً لإستراتيجية إقناع وتصديق طويلة المدى ، فكانت البداية ظهور قناة إخبارية عربية تسارع الأحداث وتنفرد بالنقل قبل أى قناة أخرى مما جذب إليها إهتمام المتابعين بشكل متزايد حتى أصبحت فى وقت ما المصدر الأول والأوحد للمعلومة لكثير من شعوب العالم ، وإعتمدت فى تثبيت يقين المشاهد في صدق محتواها على الصدق المطلق والحياد الشديد إلى جانب الإهتمام بالملفات الإستمالية للشعوب العربية ( الحق الفلسطينى - المعاداة لإسرائيل - وغيرها .... ) وظلت تقول الصدق عشرون عاماً يقيناً من المحركين لها انه سيأتى وقت العمل الميدانى الحقيقى وسيأتى الدور المنشود من وراء هذه الآلة الإعلامية الجبارة وسيكون السلاح هو الكذب والكذب المطلق الذى يجب ان يصدق بدون ادنى ريب.

س5 : لو فرضنا جدلاً أن الكيان القطرى دولة مفتأت عليها ومظلومة وهى بالأساس صاحبة مبادئ وقضية كبرى ورسالة عظيمة ربما لم تدركها بعد باقى الدول العربية ، فما هى هذه المبادىء ، وما هى القضية الكبرى ، وما الرسالة العظيمة ؟ ج 5 : هذا ما يمكن أن نقول عنه انه غاب على العدو القائم بالتجنيد فى تجنيده للدولة العميلة قطر ، فلو أراد لمدة العمالة أن تستمر إلى أمد بعيد دون إنكشاف لزاد على عناصر خطته عنصر الهدف الأسمى الذى تتبناه هذه الدولة وتستميت دفاعاً عنه ويحبذ أن يكون هدفاً ذو طبيعة شعبية قومية ، فإن جاءت اللحظة وتخلت الدول العربية عن الكيان العميل بعد إفتتضاح أمره تستمر المساندة الشعبية القومية العربية لها رغماً عن الحكومات.

ما قامت به مصر ودول الخليج من قطع للعلاقات مع قطر لا يمكن ان يكون على سبيل التهديد لأنها إجراء مشددة جدا ، وإنما هو قرار كاشف لحقيقة عمالة الكيان القطرى وهو قرار لا يمكن لدولة أن تتخذه إلا إذا ثبت لديها بأدلة قاطعة لا تقبل الشك على ممارسات من شأنها زعزعة أمن وإستقرار هذه الدولة.

تحيا مصر ... تحيا وحدة الأشقاء

أحمد الخضرى

4[تعديل]

كانت الجدّة الشمطاء الحيزبون "موزة" أم النغل القطري "تميم" ليها تصريح غير رسمي بعد يناير 2011، قالته في حضرة بعض الإعلاميين من مختلف الجنسيات..

مش عارف فاكرين التصريح دا و للا لأ.. كانت قالت:

"ستركع مصر"..

و على مدار 7 سنين.. حاولت قطر بشتى الطرق الإيقاع بمصر.. إعلام داعم للإرهاب شغال 24 ساعة شائعات و تضليل و كذب..

مليارات بتتصرف على نشطاء و مدونين عشان يضربوا الإستقرار و يسفهوا اي إنجاز و يخلوا الناس تكره حياتها و تدمر بلادها بأي ثمن..

مليارات أتصرفت عشان يبقي رجل الأمن اسمه "بلطجي" و المجرم الهارب من السجن اسمه "وطني"...

مئات - لو مكانش آلاف - المليارات، .. كانت ممكن تهدّ قارة إفريقية كلها و تبنيها من جديد على طراز أحدث من اليابان.. اتصرفت عشان يبقي الإرهابي اللي شايل سلاح و بيقتل أهل بلده و يذبحهم ويستحي نسائهم في أقذر أنواع الخدمة.. اسمه "ثائر شريف".. و يبقى جندي الجيش اللي بيحمي أرضه اسمه "ميليشيا"...

مليارات تدفقت إلي مئات الإعلاميين اللي انتشروا زي الأفاعي السامة، عشان ولادنا يتعلموا إن اللي يرفع السلاح على وطنه اسمه "معارض معتدل".. و دا جميل و كويس و يستحق الدعم..

تريليونات اتدفعت عشان توصل سلاح و غذاء و إمدادات للإرهابيين في مصر و سوريا و العراق و ليبيا و اليمن.. عشان تفضل النار مشتعلة طوال الوقت.. ونشوف على الشاشات ذبح و حرق و اغتصاب.. و جرائم مارتكبهاش "هولاكو" نفسه في زمانه..

حصار اقتصادي.. شراء ذمم.. خيانة.. عمالة.. تآمر.. إرهاب و قتل و دم..

مليارات اتصرفت في السودان عشان نظام حكمها اللي في الحكم بقى له أكتر من ربع قرن و اتسبب في تقسيمها شمال و جنوب و دارفور - و خلّا شعب كان ممكن يبقى من أغنى شعوب العالم.. في عوز و فقر و مرض - يهاجم مصر..

و يا ريت الشعب السوداني شايف من المليارات دي حاجة.. لا.. بيموت من الجوع و الفقر و الأمراض..

و مصر عمّالة تتلقي الضربات زي القذائف ما بتنهال على جبل من الفولاذ بقالها سبع سنوات..

و زي ما كنا بنشوف في الأفلام العربي.. بتتطاير أوراق نتيجة الحائط، من 2011 إلي 2017...

و العجلة بتدور.. و الايام بتلف.. و صاحبها سبحانه، بيداولها بين الناس...

و بنلاقي الإرهاب بيضرب كل شبر في تركيا.. علي إيد "المعارضة االمسلحة المعتدلة" هناك.. و أردوغان بيتكلم على سكايب و هو مستخبي قاعد في تواليت.. و كل يوم اغتيالات و تفجيرات في كل حتة..

و حصار دولي بيتم على قطر بشكل مفاجيء.. و بيتعلن في العالم كله إنها الراعي الرسمي الأول للإرهاب.. و إنها مولت الإرهاب في شتى بقاع الأرض.. و إن ذراعها الإعلامي "الجزيرة" ما هو إلا كيان كاذب مضلل.. تم حظره في نصف بلاد الدنيا..

و في آخر محاولة للنجاة و التعلق بقشة.. الشمطاء القطرية "موزة" بتحاول تدفع بالإرهاب في كل مكان عشان تهدد الجميع و تخليه ينصاع لإرادتها التدميرية القاتلة.. و تفجيرات في السعودية و هجوم على سفارة الإمارات في أفغانسنتان.. و غيره و غيره..

بس هي نست إن الأوان فات من مدة...

خلاص محدش حيطلع يقول "لأ قطر طلعت حلوة و إحنا آسفين"..

دم آلاف الاطفال اللي اتقتلوا في مصر و اتدبحوا و اتعذبوا و اتشردوا في سوريا و ليبيا و العراق و اليمن دا له ثمن.. و ثمنه غالي جدا جدا...

و قريبا إن شاء الله نشوف "تميم" مجرم حرب أد الدنيا.. بتطارده كل دول العالم و تطالب برقبته..

و مش بعيد شمطاء قطر "موزة" تدبر لاغتياله بليل و تشيله الليلة كلها و تطلع تقول "ماليش دعوة.. دا هو".. و تحاول تنفد بجلدها...

يا ترى ساعتها مصير الإخوان و النشطاء المقيمين في قطر و تركيا و بيمولوهم و عايشين زي الثيران أكل و مرعى و قلة صنعة.. حيكون إيه؟

يا ترى مين حيستقبلهم؟ أنهي دولة في الكوكب حتلمهم؟

القتلة الإرهابيين السفاحين اللي منتشرين زي الذباب.. مين يلمهم و يعيشوا فين و ياكلوا منين؟

مفيش..

فاتورة الحساب تقيلة جدا..

ووقت السداد يبدو إنه جه...