مستخدم:خرياسوس المدون/الأزمة السورية

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

أمريكا[تعديل]

تركيا[تعديل]

السعودية[تعديل]

"عايزين نقسم دول.. و نعمل دولة جديدة.. و نغير النظام السياسي في دولة.. و نجيب دولة متوترة غير مستقرة نعملها زعيمة لأفريقيا (قارة تانية أساسا)..."

"تركيا دولة حليفة صديقة.. و عشان احنا اصدقاء.. عايزين نقسمها و ناخد منها جزء عشان نعمل كردستان الكبرى...!"

"عايزين نعمل قوة عربية مشتركة عشان تحمي الخليج من الأطماع الإستعمارية للولايات المتحدة و الغرب.. بمباركة الولايات المتحدة و الغرب...!"

"عايزين نغير النظام السياسي في إيران.. لأننا مع حق الشعوب في تقرير مصيرها زي ما انت عارف..."

"عايزين نتحالف مع دول مجلس التعاون لتأكيد سيادتها.. وفي سبيل دا نلغي سيادتها.. و نبقي دولة واحدة زي الولايات المتحدة بنظام فيدرالي.. و طبعا الحكومة الفيدرالية في السعودية..."

"عايزين نتحالف مع إسرائيل.. اللي بنقول لولادنا في مدارسنا و لمواطنينا على المنابر إننا لازم نبيدها لأنهم قتلة الأنبياء و أعداء الله..."

"عايزين نحافظ على أمن الخليج من مطامع إيران (الطائفية).. و دا حيخلينا نقسم العراق و تركيا و إيران و ناخد الثلث من كل دولة.. و نعمل دولة جديدة علي أساس (عرقي)....!"

يا ريت اللي يفهم حاجة من الكلام اللي فوق دا يفهمني...

https://www.youtube.com/watch?v=qJssRl3m6Hk

الإرهابيين[تعديل]

  • "الثوار الأطهار" و "المعارضة المعتدلة" فخخوا طفلة عمرها 7 سنين.. و بعتوها قسم شرطة الميدان في دمشق، و قالت لرجل الأمن إنها "تائهة".. و لما دخلت القسم فجروها عن بعد...! ربنا يلعن كل حكومة حقيرة و كل مأجور و كل تافه غبي بيدعم الأشكال دي لحد دلوقتي... https://arabic.rt.com/news/854669-التلفزيون-السوري-أنباء-عن-تفجير-في-قسم-شرطة-الميدان-بدمشق/
  • أصحاب رسايل "أنا بموت في حلب" و "أنا حايقتلوني كمان شوية بس بعدما أخلص السيجارة" و "بيغتصبوني و حاموت نفسي" اللي انتشرت علي السوشيال ميديا اليومين اللي فاتوا.. طلعوا أعضاء في جبهة النصرة الإرهابية...! https://www.facebook.com/inthenow/videos/729878757162496/

مصر[تعديل]

إسرائيل[تعديل]

خواطر[تعديل]

1[تعديل]

زي النهاردة في 2011 خرج الناشط السياسي السوري"أحمد فرهود التركماني" على رأس مظاهرة، عشان تبقى بداية "الثورة السورية" اللي تصادف برضه - سبحان الله - إنها "مجيدة" و القصص دي..

"الثورة السورية" قامت ضد الاستبداد والقمع والفساد وكبت الحريات.. اللي هم في الصورة الأولى.. و ما شاء الله قدرت تحررالبلاد و تجيب الناس الديموقراطيين المثقفين الواعين اللي في الصورة التانية..

"أحمد فرهود التركماني" النهاردة بالمناسبة مطول شعره و دقنه زي المجانين و ماسك مدفع رشاش و بقى ما شاء الله قائد ومؤسس كتيبة "خالد بن الوليد".. لأنها "ثورة سلمية" زي ما انت عارف.. و هو "معارض مسلح قاتل" بس "معتدل" مع بعض...

طبعا ممكن يطلع لنا بشري براس سحلية ورل صحراوي هنا أو هناك و يقول لك: "اصل الثورة ماحكمتش سوريا"..

طبعا دا هذيان.. لأن "الثوار" بتوع النصرة.. سيطروا على أكتر من تلتين سوريا لمدة أربع سنين.. لحد ما بدأوا يتهزموا و يتراجعوا تحت وطأة الضربات الجوية الروسية اللي بدأت في 30 سبتمبر 2015..

يعني هم سيطروا علي أغلب مساحة سوريا و حكموها و كانت برا قبضة النظام بالكامل لمدة أربع سنين..

شفت مدرسة و للا مستوصف و للا معهد لغات و للا مرحاض عمومي حتى.. لا سمح الله اتبني في الأماكن دي في الكام سنة دول؟؟

شفتهم شغلوا المدارس و الجامعات و صدروا معادن و ثروات و محاصيل ووزعوها علي الشعب عشان "العدالة الاجتماعية" و كده؟؟؟

طبعا لا.. شفنا المصانع بتتفكك و تتبعت تركيا.. و البترول بيروح تركيا ومحدش عارف فلوسه بتروح لمين.. و شفنا ناس بتتدبح و يتلعب بدماغها كورة.. و ناس متعلقة على مشانق في الشوارع..

شفنا جثث في الأرض في كل مكان لحد ما الأوبئة ضربت البلد.. و شفنا ستات بتتباع و يتعمل عليها ديسكاونت زي المواشي.. خد 2 "جواري" كبار تاخد جارية صغيرة هدية و الأيزيدية بعشرة دولار..

شفنا ناس بتتحرق عشان معارضين.. و ناس هربانة في مراكب في البحر.. و شفنا قادة الثورة في خمّارات قطر السرية و بارات أسطنبول و علب الليل في لندن و طالعين في فضائيات و يسري فودة بيكتب عنهم شعر..

دا اللي حصل في الأماكن الي حكمتها "الثورة السورية"..

يا ريت ذكري النهاردة دي.. تكون صفعة على قفا كل أهبل.. فاكر إن الجماعات المتطرفة فيها خير و لسه عايش في قصص "يكمل مدته" و "العسكر وحشين" و "نعصر ليمون" و "رفقاء ميدان"...