مركبة فضائية

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
مركبة فضائية
Soyuz TMA-7 spacecraft2edit1.jpg
 

صنف من
آله بتطير  تعديل قيمة خاصية صنف فرعي من (P279) في ويكي بيانات
رمز ميركوسور 8802.60.00  تعديل قيمة خاصية رمز ميركوسور (P1987) في ويكي بيانات
مركبة فضاء دراجون كرو

المركبة الفضائية (بالانجليزي: Spacecraft) هي مركبة عندها القدرة علي الوصول للفضاء الخارجي وغالبًا بتكون جواها رائد فضاء واحد علي الأقل، وبتتحط علي صاروخ حامل عشان يطلعها للفضاء. أشهر أنواع المراكب الفضائية هي المكوك الفضائي اللي بيقدر يشيل حمولة وزنها 32 طن.

أنواع محركات الركبات الفضائية[تعديل]

  • المحرك الكيميائي STAR-48: هو أسرع صاروخ كيميائي اتبني محركه عشان إطلاق الأقمار الصناعية استخدم لأول مرة في 1980. واستخدم في إطلاق مسبار نيو هورايزونز اللي أقلع في 2006 بالاعتماد علي حرق مزيج من بيركلورات الأمونيوم مع الألومنيوم واللي زودت سرعة المسبار اللي رايح لكوكب بلوتو لحوالي 5793 كم/ساعة. وصلت نيو هورايزونز لبلوتو وقمره في شهر يوليو 2015.
  • محرك الدفع الأيوني: بتعتمد نفاثات الأيون على تأثير الكهرومغناطيسيه عشان تسرع الجزيئات المشحونه لبرا المركبة الفضائية وتولد قوة دفع بتوصل ل50 ضعف قوة الدفع اللي بتتولد من الصواريخ الكيميائية. أول استخدام ليه كان في 1998 وبيستخدم دلوقتي بشكل أساسي في محطات الأقمار الصناعية زي NASA’s Deep Space 1 اللي اطلقت في 1998. مركبة DAWN اللي بتستكشف حزام الكويكبات دلوقتي بتستعمل محرك من النوع ده.
  • شراع شمسي Solar Sail: زي ما بتعتمد الشراعات العادية علي تجميع زخم المومينتم (كمية الحركة) من الرياح، بتشتغل الشراعات الشمسية بزخم أشعة الشمس، أول استخدام ليه كان في 2010. اتجرب منه قليل بس في الفضاء زي IKAROS الياباني اللي اسمه LightSail أو الشراع الخفيف وNASA’s NanoSail-D.
  • محرك النبضة البلازمي External Pulsed Plasma Propulsion: ممكن يكون أسرع محرك دفع اخترعه العلماء لحد دلوقتي. محرك الدفع النبضي الخارجي للبلازما ممكن يفجر مئات الأسلحة انووية ورا المركبة، عشان هتطير المركبة قدام أمواج الصدمة. اتدرست الفكرة لأول مرة في1940 لكن هي ماتقدرش تتنفذ بشكل تقني. وصعب جدًا تحقيق فكرة زي ديه عشان اطلاق مركبة عليها مئات الأسلحة النووية حاجة بعيدة كل البعد عن معايير السلامة. اختبر مبدأ الشغل بتاعها في العام 1957.
  • المحرك الانصهاري Fusion Rocket: شبه محركات الصواريخ العادية لكن هو عنده مصدر حراري فعال أكتر. الصواريخ الانصهارية بترفع حرارة الوقود وبتقذفه لبرا من ورا. العلماء لسه بيجربوا الفكرة من وقت ظهورها في 1970. العلماء حدثوا في مشروع ICAROS دراسة دايدالوس عشان أعادوا تخطيط الصواريخ الانصهارية لإنهم استخدموا تقنيات حديثة. لحد أما ننتهي من الأبحاث اللي هتأدي لاختبار الانصهار على الأرض هتكون المحركات اللي من النوع ده صعبة تتعمل. متوقع إن المشروع يخلص في 2030.
  • محرك قيادة الانبعاج الزمكاني Warp Drive: هي التكنولوجيا الوحيدة اللي تقدر تعدي الحاجز المقدس، حاجز سرعة الضوء. مبدأ الWarp Drive هيستخدم كميات كبيرة من الطاقة السالبة عشان تصنع فقعة في الزمكان. واللي هيخلي الزمكان ينكمش قدام المركبة ويوسع وراها. عشان كده بدل ما تسافر في الفضاء، تقدر طيارة النبعاج علي حسب المنطق ده علي السفر في الفضاء بركوب التشوهات في الزمكان. معاد جاهزية المشروع لسه ما اتحددش.[1]

لينكات[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. Deep-Space Engines | Popular Science Archived 25 August 2017[Date mismatch] at the Wayback Machine.


مركبة فضائية على مواقع التواصل الاجتماعى