مرتفعات ويذرينج (فيلم 1939)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مرتفعات ويذرينج (فيلم 1939)
(بالانجليزى: Wuthering Heights تعديل قيمة خاصية العنوان (P1476) في ويكي بيانات
 

الصنف فيلم دراما [1]،  وفيلم رومانسى [1]،  وفيلم مقتبس من روايه   تعديل قيمة خاصية النوع الفني (P136) في ويكي بيانات
مأخود عن مرتفعات ويذرنج   تعديل قيمة خاصية اشتق من (P144) في ويكي بيانات
تاريخ الصدور 1939
13 ابريل 1939 (نيويورك و امريكا )[2]  تعديل قيمة خاصية تاريخ النشر (P577) في ويكي بيانات
مدة العرض
البلد
امريكا   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
اللغه الاصليه انجليزى   تعديل قيمة خاصية اللغه الاصليه للفلم او المسلسل (P364) في ويكي بيانات
الطاقم
المخرج ويليام وايلر [1][3]  تعديل قيمة خاصية المُخرِج (P57) في ويكي بيانات
الإنتاج صمويل جولدوين   تعديل قيمة خاصية المنتج (P162) في ويكي بيانات
سيناريو بن هيكت ،  وجون هيوستن ،  وتشارلز ماكارثر   تعديل قيمة خاصية كاتب السيناريو (P58) في ويكي بيانات
البطوله ميرل اوبيرون [4][3]،  ولورنس أوليفيه [4][3]،  وديفيد نيفن [4][3]،  وجيرالدين فيتزجيرالد [4]،  ودونالد كريسب [4]،  وليو جى كارول [4]،  وميلز ماندر [4]،  وهيو وليامز [4]،  وسيسيل همفريز   تعديل قيمة خاصية الممثلون (P161) في ويكي بيانات
موسيقى الفريد نيومان   تعديل قيمة خاصية المُلحِّن (P86) في ويكي بيانات
صناعه سينمائيه
تصوير سينمائى جريج تولاند   تعديل قيمة خاصية مدير التصوير (P344) في ويكي بيانات
التركيب دانيال ماندل   تعديل قيمة خاصية محرر الأفلام (P1040) في ويكي بيانات
توزيع يونايتد ارتيست ،  ونيتفليكس   تعديل قيمة خاصية المُوزِّع (P750) في ويكي بيانات
معلومات على
اولموڤى.كوم vm430738  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فلم في موقع "كُلُّ الأفلام" (AllMovie) (P1562) في ويكي بيانات
IMDb.com tt0032145  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات
السينما.كوم 2040712  تعديل قيمة خاصية معرف السينما.كوم للافلام (P3135) في ويكي بيانات
FilmAffinity 949217  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فيلم أفينيتي (FilmAffinity) (P480) في ويكي بيانات

مرتفعات ويذرينج (بالإنجليزية: مرتفعات ويذرينج) هو فيلم درامى أمريكى عن الفترة الرومانسية تم إنتاجه سنة 1939، من إخراج ويليام ويلر ، و إنتاج صموئيل جولدوين ، وبطولة ميرل أوبيرون ، ولورنس أوليفييه ، وديفيد نيفن ، و هو مستوحى من رواية مرتفعات ويذرينج اللى صدرت سنة 1847 للكاتبة إميلى برونتى . يصور الفيلم 16 فصل بس من أصل 34 فصل فى الرواية، يلغى الجيل التانى من الشخصيات. تم تعديل الرواية للشاشة بواسطة تشارلز ماك آرثر ، بن هيشت وجون هيوستن (غير معتمد). يضم طاقم الممثلين فلورا روبسون وجيرالدين فيتزجيرالد . اتصور فى المقام الاولانى فى ثاوزند أوكس، كاليفورنيا ، مع مشاهد اتصورت فى جنينة وايلدوود الإقليمية و فى الموقع الحالى لجامعة كاليفورنيا اللوثرية .[5][6][7]

الفيلم كسب جايزة نقاد السينما فى نيو يورك احسن فيلم سنة 1939. اخد ترشيحات 8 جوايز أكاديمية ، [8] بما فيها احسن فيلم واحسن مخرج واحسن ممثل . اتمنحت جايزة الأوسكار احسن تصوير سينمائى سنة 1940، فئة الأبيض والأسود، لجريج تولاند عن عمله. اترشحه للمزيكا التصويرية الأصلية (لكنه خسر قدام ساحر أوز ) كان مؤلف الأفلام غزير الإنتاج ألفريد نيومان ، اللى بذل "موضوع كاثي" المؤثر الكثير "للحفاظ على حياته كتحفة فنية فى صناعة الأفلام الرومانسية".[9]

مكتبة الكونجرس سنة 2007، اختارت مرتفعات ويذرينج للحفظ فى السجل الوطنى للسينما ف امريكا باعتباره ليه" أهمية ثقافية أو تاريخية أو جمالية" .

حكايه[تعديل]

يتقبض على مسافر اسمه لوكوود وسط الثلوج ويقيم فى عزبة مرتفعات ويذرينج، رغم السلوك البارد لمضيفه هيثكليف. فى وقت متأخر من تلك الليلة، بعد ما تم إدخاله لاوضه فى الدور العلوى كانت فى السابق اوضه زفاف، استيقظ لوكوود على تيار هوائى بارد ووجد مصراع النافذة يرفرف ذهاب و إياب . وبينما كان على وشك إغلاقه، شعر بيد جليدية تمسك بيده وسمع ست فى الخارج تنادي، "هيثكليف، دعنى أدخل! أنا تائه فى المستنقعات. إنها كاثي!" يتصل لوكوود بهيثكليف ويخبره بما رآه، وعندها يطرده هيثكليف الغاضب من الغرفة. بمجرد رحيل لوكوود، ينادى هيثكليف بشكل محموم على كاثى ويركض عبر الدرج نحو العاصفة الثلجية. تخبر إيلين، مدبرة المنزل، لوكوود المندهش أنه رأى شبح كاثى إيرنشو، حب هيثكليف الكبير الوحيد، اللى توفى من سنين . لما قال لوكوود إنه لا يؤمن بالأشباح، أخبرته إيلين أنه قد يفعل ذلك إذا أخبرته قصة كاثي، وطلب منها أن تفعل ذلك مفتون.

لما كان صبى، اتلقا على هيثكليف فى شوارع ليفربول على ايد السيد إيرنشو، اللى أعاده لالبيت ليعيش مع طفليه، كاثى وهيندلي. فى البداية، كانت كاثى مترددة، ورحبت فى النهاية بهيثكليف، و أصبحا قريبين جدًا، لكن هيندلى يعامله باعتباره منبوذًا، خاصة بعد وفاة السيد إيرنشو. بعد حوالى عشر سنين ، وقع هيثكليف وكاثى فى الحب ويلتقيان سر فى Penistone Crags على المستنقعات. بقا هيندلى فاسق ومستبدًا تجاه كاثى والخدم و أجبر هيثكليف على أن يكون فتى مستقر بسبب كراهيته له.

فى واحده من الليالى لما كانت كاثى وهيثكليف فى الخارج مع بعض ، سمعوا المزيكا و أدركوا أن جيرانهم، عيلة لينتون، يقيمون حفلة. يتسلل الزوجان لداخل ملكية Lintons عن طريق التسلق فوق حيط حديقتهما، لكن يتم تنبيه الكلاب وتهاجمهما. عض واحد من الكلاب كاثي، فتعرضت لإصابة خطيرة فى ساقها. يُجبر هيثكليف على ترك كاثى تحت رعايتهم. غاضب من أن سحر وثروة Lintons من شأنه أن يثير إعجاب كاثي، فهو يلوم العيله على إصابتها ويلعنهم جميع.

تتعافى كاثى تمام وقت إقامتها لعدة أشهر مع عيلة لينتون، بعدين تعود لالمنزل. وقع إدغار لينتون فى حب كاثى وبسرعه تقدم لخطبتها؛ بعد ما أعادها إدغار لمرتفعات ويذرينج، أخبرت إيلين بما حدث. تذكرها إيلين بهيثكليف، لكن كاثى تشير باستخفاف علشان الجواز منه سيحط من شأنها. يسمع هيثكليف ويغادر قبل ما يتمكن من سماع كاثى تدرك بصوت عالى أنها تنتمى إليه، مش لإدغار، رغم الاختلاف الطبقى بينهما. لما تكتشف أن هيثكليف قد سمع، تلاحقه لالمستنقعات وقت عاصفة شديدة. يجدها إدغار باردة ومريضة. قام باستدعاء الطبيب المحلى كينيث اللى قام بإعادتها لحالتها الصحية. بعد وقت قصير من شفائها، اتجوزت كاثى و إدغار.

بعدين يختفى هيثكليف لكنه يرجع بعد سنين ، و هو دلوقتى ثرى و أنيق. قام بتحسين مظهره و أخلاقه لإثارة إعجاب كاثي، واشترى سر مرتفعات ويذرينج من هيندلي، اللى وصلت مقامرته وشربه بكثرة لالإفلاس المالي. تبقى كاثى مع إدغار رغم رجوع هيثكليف وتنفى حبها له؛ لنكاية كاثي، يبدأ هيثكليف فى مغازلة إيزابيلا، أخت إدغار الساذجة. رغم اعتراض كاثى بشدة على إيزابيلا وهيثكليف، اكتوبر تجوز الاثنان فى النهاية. بسرعه تصاب كاثى المنكسرة بمرض خطير. تندفع هيثكليف لجانبها ضد رغبات إيزابيلا اللى تشعر بخيبة الأمل والمرارة دلوقتى . أخير أخبرت كاثى هيثكليف أنها تحبه بس، ويتصالحان ويسامحان بعضهما البعض. بناء على طلبها، يحمل هيثكليف كاثى لالنافذة، لحد تتمكن من رؤية المستنقعات للمرة الأخيرة قبل ما تموت بين ذراعى هيثكليف. يطلب هيثكليف من كاثى أن تطارده لحد يوم وفاته.

لما أنهت إيلين قصتها، وصل الدكتور كينيث و أخبر إيلين ولوكوود أنه رأى هيثكليف فى المستنقعات مع ست، ليجد جثة هيثكليف لوحدها فى الثلج. تدرك إيلين أنه رأى أشباح هيثكليف وكاثي، اللى يطاردون بينيستون كراجز مع بعض .

أقسام الرواية المحذوفة فى الفيلم[تعديل]

اختصر الفيلم حبكة الرواية بشكل كبير. فى الأصل، تم تقسيم الكتاب لمجلدين، الاولانى يتضمن كاثى وهيثكليف، والتانى بعد كده يتضمن تفاعلات هيثكليف مع بنت كاثي، وتسمى كمان كاثرين، ابن هيثكليف من إيزابيلا ولينتون وهاريتون ابن هيندلي. اتمسح المجلد التانى من الفيلم، و علشان كده الأطفال وقصصهم.

علشان الفيلم يقطع القدر الكبير ده، يتم تغيير بعض الشخصيات أو مسحها. على سبيل المثال، توفر بداية الفيلم و نهايته فى الوقت الحاضر إطار للارتجاع فى الفيلم والكتاب؛ لكن فى الفيلم، لسه إيزابيلا هيا سيدة البيت المفترضة، فى الوقت نفسه فى الرواية نقل الزمن لالنقطة اللى بقت فيها كاثرين الأصغر سن هيا المقيمة الأساسية. بشكل عام، يتم الاحتفاظ باتصال هيثكليف الواضح بروح كاثى وموته اللاحق كنهاية للفيلم، رغم أنه يحدث فى وقت أقرب وبطريقة مختلفة بعض الشيء.

ممثلين[تعديل]

لورانس أوليفييه وميرل أوبيرون

إنتاج[تعديل]

لورانس أوليفييه فى دور هيثكليف، 1939

كان المقصود من المشروع فى البداية أن يكون وسيلة نقل لـ ميرل أوبيرون، اللى كان متعاقدًا مع Goldwyn ساعتها . بس، لما تم اختيار لورانس أوليفييه لدور هيثكليف، أرادت فيفيان لى أن تلعب الدور الرئيسى مع عشيقها ساعتها وزوجها المستقبلي. شعر مديرو الاستوديو أن الدور مش ممكن يذهب لممثلة مش معروفة لحد كبير فى أمريكا، لكنهم عرضوا على لى دور إيزابيلا لينتون. رفضت وتم اختيار جيرالدين فيتزجيرالد . تم تمثيل لى فى فيلم Gone with the Wind فى نفس السنه ، حيث كسبت بجايزة الأوسكار احسن ممثلة ؛ لم تحصل ميرل أوبيرون على ترشيح لأدائها.

ووقعت اشتباكات فى موقع التصوير بين الممثلين والمخرج. ابتدا كلا اللاعبين الرئيسيين العمل على الفيلم وهما بائسان لاضطرارهما لترك أحبائهما فى المملكة المتحدة؛ افتقد أوليفييه خطيبته فيفيان لي، و كان أوبيرون قد وقع مؤخر فى حب المنتج السينمائى ألكسندر كوردا .[10] يبدو كمان أن ميرل أوبيرون ولورنس أوليفييه كانا يكرهان بعضهما البعض، رغم ظهورهمامع بعضفى السنه اللى قبلها فى فيلم The Divorce of Lady X. يتذكر الشهود توبيخ أوبيرون لأوليفييه لأنه بصق عليها عن طريق ال غلط خلال مشهد رومانسى بشكل خاص فى الشرفة. صرخ أوبيرون لوايلر "قل له أن يتوقف عن البصق فى وجهي!" رد أوليفييه بالصراخ "ما هو البصق الصغير لكريساكى بين الممثلين؟ أيها الأحمق الصغير، كيف تجرؤ على التحدث معي؟" ركضت أوبيرون هيا تبكى من المجموعة بعد الانفجار، و أصر وايلر على أن يعتذر أوليفييه لها، الأمر اللى أزعج أوليفييه كتير .

وجد أوليفييه نفسه كمان منزعج بشكل متزايد من أسلوب ويليام ويلر المرهق وغير التواصلى فى كثير من الأحيان فى صناعة الأفلام. تم تصوير مشهد واحد مع أوليفييه 72 مرة - مع كل لقطة جديدة دعا ليها وايلر دون أى توجيه فعلى لممثله؛ بس "مرة تانيه!" أخير، يُقال إن أوليفييه الغاضب صاح قائلاً: "علشان الله، فعلت ذلك و أنا جالس. فعلت ذلك بابتسامة. فعلت ذلك بابتسامة متكلفة. فعلت ذلك بخدش أذني. فعلت ذلك وظهرى لأعلى". الكاميرا. كيف تريدنى أن أفعل ذلك؟" كان رد وايلر "أريده أفضل". ، فى سيرته الذاتية وكتابه عن التمثيل ، ينسب أوليفييه الفضل لويليام ويلر فى تعليمه كيفية التمثيل فى الأفلام، بدل التمثيل على المسرح، ومنحه احترام جديدًا للأفلام. كان أوليفييه يميل ل"التلاعب بالأمر" كما لو كان يلعب فى الشرفة الثانية، لكن وايلر أوضح له كيفية التصرف بمهارة اكبر - جزئى عن طريق إرهاقه ببساطة.[11]

فى التسلسل الأخير من مرتفعات ويذرينج ، شوهدت أرواح هيثكليف وكاثى يسيرانمع بعضجنب لجنب، ومن الواضح أنهما فى حالة حب. لم ى اتلقا على ده المشهد فى الكتاب، و حسب للناقد الأدبى جون ساذرلاند، فمن المحتمل أن يكون العكس تمام لما أراد برونتى أن يفهمه القارئ. و هو يؤكد أن القارئ المعاصر ماكانش ليرى تصرفات شبح كاثى كبادرة حب لا يموت لهيثكليف لكن كبادرة غضب وقائى شاهق. طاردت كاثى هيثكليف لحد الموت بس لمنعه من خداع ابنتها من ميراثها.[12] كان المخرج وايلر يكره فكرة مشهد ما بعد الحياة ولم يرغب فى القيام بها، لكن المنتج صموئيل جولدوين اعترض عليه، وتم إضافة المشهد بعد انتهاء التصوير الأولي. نظر لانتقال Laurence Olivier وMerle Oberon لمشاريع تانيه، كان لا بد من استخدام الثنائيات. ادعى جولدوين بعدين ، "لقد صنعت مرتفعات ويذرينج ، و أخرجها وايلر بس." فى [13] ، يظهر اسم Goldwyn وائتمان المنتج فى آخر الاعتمادات الافتتاحية، و هو ما يتعارض مع التقليد المتمثل فى ظهور اسم المخرج أخير. ادعى جولدوين أن مرتفعات ويذرينج كانت المفضلة عنده من كل إنتاجاته.[10] كتب ساذرلاند أن ده التغيير فى النهاية قد أثر على كيفية رؤية الطلاب للرواية و بالخصوص كاثي، اللى تبدو اكتر سلبية وتقبل للإساءةو ده تصوره برونتي.[12]

يتذكر ديفيد نيفن تصوير مشاهد ميرل أوبيرون على فراش الموت (المسجلة فى كتابه الاكتر مبيع The Moon's a Balloon ) باعتبارها أقل من رومانسية. بعد إخبار وايلر بأنه مايعرفش كيف "ينتحب"، تم إعطاؤه مادة رذاذ المنثول لمساعدته على الظهور كما لو كان يبكي، اللى كان له بدل ذلك تأثير جعل "المادة اللزجة الخضراء" تخرج من أنفه. خرج أوبيرون من السرير على طول بعد ما شاهده.

استقبال[تعديل]

استقبال نقدى[تعديل]

نوجنت من جورنال نيو يورك تايمز وصفه بأنه "فيلم قوى وكئيب، مكتوب بطريقة شعرية كما ما كانتش الرواية دايما، شريرة وبرية زى ما كان من المفترض أن تكون، اكتر إحكاما بكثير بشكل درامىو ده صنعته دلوقتى سة برونتى ... إنها بلا شك واحدة من اكتر الصور تميز لده العام، وواحدة من احسن الصور اللى أنتجها السيد غولدوين ، هيا واحدة لازم تقرر رؤيتها." كتب [14] أن الفيلم "يحتفظ بكل الدراما القاتمة للكتاب" لكنه يعتقد أن "وتيرته البطيئة" ستجعل "مادة مملة لحد ما لعامة الجمهور". ذكرت شركة Film Daily "نسخة الشاشة الرائعة من رواية برونتى ... ادا ويليام ويلر لقصة الحب اتجاه دافئًا ومتعاطف ، و اخد أداء رائع من فريقه." [15] تقارير هاريسون علشان "التمثيل والإخراج والإنتاج كلها ممتازة؛ لكن الحكايه كئيبة وكئيبة للغاية، لدرجة أن معظم الأشخاص سيتركون المسرح مكتئبين". كتب جون موشر [16] النيو يوركر : " مش ممكن لأى نسخة شاشة من فيلم "مرتفعات ويذرينج" أن تمس القلب عن كثب، أنا متأكد من كده، زى ما هو الحال مع قراية الصفحة المطبوعة؛ بس إنتاج Goldwyn يقترب من جودة الفيلم". قصة شرسة وعاصفة بقوة لم يتوقعها واحد من أبدًا... نادر ما يتم إعادة إنتاج نغمة رواية عظيمة بأمانة على ايد أهل الفيلم."

احتلت مرتفعات ويذرينج المركز الرابع فى استطلاع نهاية العام الذى أجرته شركة Film Daily على مستوى البلاد اللى شمل 542 منتقدًا قاموا بتسمية احسن الأفلام سنة 1939 [17]

حط معهد الفيلم الامريكانى الفيلم فى المرتبة رقم 73 فى قائمة AFI لـ 100 عام... 100 فيلم ورقم 15 فى 100 عام لـ AFI... 100 عاطفة .

الأوسمة[تعديل]

جايزة فئة المستلمون نتيجة
جوايز الاوسكار إنتاج متميز صموئيل جولدوين | style="background: #FFE3E3; color: black; vertical-align: middle; text-align: center; " class="no table-no2 notheme"|Nominated
احسن مخرج ويليام ويلر | style="background: #FFE3E3; color: black; vertical-align: middle; text-align: center; " class="no table-no2 notheme"|Nominated
افضل ممثل لورانس اوليفييه | style="background: #FFE3E3; color: black; vertical-align: middle; text-align: center; " class="no table-no2 notheme"|Nominated
احسن ممثلة مساعدة جيرالدين فيتزجيرالد | style="background: #FFE3E3; color: black; vertical-align: middle; text-align: center; " class="no table-no2 notheme"|Nominated
احسن سيناريو بن هيشت وتشارلز ماك آرثر | style="background: #FFE3E3; color: black; vertical-align: middle; text-align: center; " class="no table-no2 notheme"|Nominated
احسن إخراج فني style="background: #FFE3E3; color: black; vertical-align: middle; text-align: center; " class="no table-no2 notheme"|Nominated
احسن تصوير سينمائى – أبيض و أسود جريج تولاند | style="background:
  1. 9EFF9E; color:
  2. 000; vertical-align: middle; text-align: center; " class="yes table-yes2 notheme"|Won
احسن النقاط الأصلية ألفريد نيومان| style="background: #FFE3E3; color: black; vertical-align: middle; text-align: center; " class="no table-no2 notheme"|Nominated
جوايز المجلس الوطنى للمراجعة احسن عشرة أفلام style="background:#CDE; vertical-align:middle; text-align:center; " class="table-draw" |2nd Place
احسن تمثيل style="background:
  1. 9EFF9E; color:
  2. 000; vertical-align: middle; text-align: center; " class="yes table-yes2 notheme"|Won
style="background:
  1. 9EFF9E; color:
  2. 000; vertical-align: middle; text-align: center; " class="yes table-yes2 notheme"|Won
المجلس الوطنى لحفظ الأفلام السجل الوطنى للسينما style="background:
  1. 9EFF9E; color:
  2. 000; vertical-align: middle; text-align: center; " class="yes table-yes2 notheme"|Inducted
جوايز دايرة نقاد السينما فى نيو يورك احسن فيلم style="background:
  1. 9EFF9E; color:
  2. 000; vertical-align: middle; text-align: center; " class="yes table-yes2 notheme"|Won

متنوع[تعديل]

  • اختارت شركة Mitchell Camera Corporation المصور السينمائى جريج تولاند و مرتفعات ويذرينج ليكونا أول من استخدم كاميرا Mitchell BNC الجديدة. سيصبح نموذج الكاميرا ده معيار للاستوديو لنصف القرن القادم، والنموذج الأولى لكاميرات استوديو Panavision فى العقود اللى بعد كده .
  • تم اختيار رونالد كولمان ودوغلاس فيربانكس جونيور وروبرت نيوتن لدور هيثكليف.[10]
  • تدور أحداث الرواية فى أواخر القرن التمنتاشر و أوائل القرن التسعتاشر. بس، الفيلم يضع الأحداث فى نص القرن التسعتاشر، فى وقت قريب من نشر الرواية. كتبت سارة بيرى أن صموئيل جولدوين اختار عمدا القيام بكده لأنه يعتقد أن أزياء "الحرب الأهلية" كانت اكتر جاذبية من أزياء ريجنسي.[18] ادعى كتاب تانيين أن جولدوين كانت تعانى من نقص الأموال واضطرت لإعادة تدوير الأزياء من دراما الحرب الأهلية.
  • حصل الفيلم على تصنيف G فى نيوزيلندا.

مصادر[تعديل]

  1. أ ب http://www.imdb.com/title/tt0032145/ — تاريخ الاطلاع: 20 مايو 2016
  2. https://www.imdb.com/title/tt0032145/releaseinfo/ — تاريخ الاطلاع: 26 مارس 2023
  3. أ ب http://www.allocine.fr/film/fichefilm_gen_cfilm=209.html — تاريخ الاطلاع: 20 مايو 2016
  4. http://www.imdb.com/title/tt0032145/fullcredits — تاريخ الاطلاع: 20 مايو 2016
  5. McKinney, John (2013).
  6. O’Brien, Tricia (2017).
  7. Fleming, E.J. (2010).
  8. "NY Times: مرتفعات ويذرينج". The New York Times. 2009. Archived from the original on 2009-01-23. Retrieved 2008-12-12.
  9. "Music for the Movies," (1973) by Tony Thomas, P. 55
  10. أ ب ت Dirks, Tim. "مرتفعات ويذرينج (1939)". Filmsite.org. Retrieved 2008-01-11. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "FS" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  11. Olivier, by Philip Ziegler, 2013, p. 66`
  12. أ ب Can Jane Eyre Be Happy?
  13. Nuggehalli, Nigam (9 September 2002). "مرتفعات ويذرينج (1939)". CultureVulture.net. Retrieved 2008-01-11.
  14. Nugent, Frank S. (April 14, 1939). "Movie Review - مرتفعات ويذرينج". The New York Times. Retrieved September 21, 2015.
  15. "Reviews". Film Daily. New York: Wid's Films and Film Folk, Inc.: 9 March 28, 1939.
  16. "مرتفعات ويذرينج". Harrison's Reports. New York: Harrison's Reports, Inc.: 59 April 15, 1939.
  17. ""Ten Best" of 1939". Film Daily. New York: Wid's Films and Film Folk, Inc.: 1 January 12, 1940.
  18. Screen Style: Fashion and Femininity in 1930s Hollywood.

لينكات برانيه[تعديل]

بث صوتي