مدينة هابو

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
مدينة هابو
ThebesMadinatHabuAerial.jpg
 

البلد
Flag of Egypt.svg
مصر  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى محافظة الأقصر  تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 25°43′12″N 32°36′03″E / 25.72°N 32.600833°E / 25.72; 32.600833  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
الارتفاع عن
مستوى البحر(م)
83 متر  تعديل قيمة خاصية الارتفاع عن مستوى البحر (P2044) في ويكي بيانات
الحكم
التأسيس والسيادة
مدينة هابو من الجو

مدينة هابو منطقه اثريه جنوب جبانة طيبة على الضفه الغربيه لنهر النيل, أهم اثارها معبد رمسيس التالت الجنازى اللى بيعتبر أعظم معابد الاسره الفرعونيه ال 20. كان بيتصل بيه قصر بيقيم فيه الملك رمسيس وقت الإحتفالات الدينيه. حيطان المعبد اتزينت بنشاطات الملك رمسيس العسكريه و حروبه ضد شعوب البحر على وجه الخصوص. و رسومات للإحتفالات بأعياد آلهه. مدينة هابو بتضم كمان معبد امون و معبد اى و حوريمحيب.

اساس الاسم[تعديل]

اسم المدينه بالمصرى القديم كان تجاميت او دجاميت (Tjamet او Djamet) و بالقبطى كان دجيمى (Djeme او Djemi). اما اسمها النهارده ف مدينة هابو و فى تفسيرين للاسم دا:الاول:- انه مشتق من اسم الوزير اللى اشرف على بناء كتير م المعابد هناك امينحوتيب ابن هابو, التفسير التانى:- انه مشتق من الكلمه المصريه القديمه هيبو اللى كانت الاسم القديم لابو منجل المقدس sacred ibis اللى كان بيرمو للاله تحوت.


معبدها بيرجع للاسره التمنتاشر الى عهدامنحوتب الاول و فيها كتير من الابنيه فى مدينة هابو و اثار من العصرالبطلمى و صرح من العصرالصاوى و اتكون المعبد من بوابه شبه الجندول السورى و ادخلهارمسيس التالت فى المعبد كنموذج جديد من العماره المقتبسه فكرتها من شعوب البحر و كان بيتكون من برجين كبيرين و فيهم شرفات و بوابه هيا المدخل الرئيسى للحرم, الجندول فيه منظر نادر لبنت الملك و هيا بتبوس ايد والدها.

لينكات[تعديل]

مصادر[تعديل]


مدينة هابو على مواقع التواصل الاجتماعى