مدراش هلخاه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مدراش هلخاه

مدراش   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

مدراش هلخاه Midrash halakha هى كانت الطريقة الحاخامية اليهودية القديمة لدراسة التوراة الللى تم شرحها على 613 ميتزفوت (الوصايا) المتلقاة تقليديا من فى تحديد مصادرها فى الكتاب المقدس العبري ، وتفسير المقاطع كدليل على صحة القوانين.

ينطبق مصطلح مدراش هلخاه كمان على اشتقاق قوانين جديدة ، إما عن طريق التفسير الصحيح للمعنى الواضح للكلمات الكتابية نفسها أو عن طريق تطبيق بعض القواعد التأويلية .

كلمة مدراش متجذرة فى مصطلح الدراش ، وتعني حرفى "البحث" أو "الاستفسار" ، ولكنها تعني عمليا العرض.[1] المدراش هو "ما تم شرحه" ، أو ببساطة أكتر ، عمل يركز على العرض الحاخامي ( للتوراة أو القوانين والأخلاق المبنية على التوراة).[2][3] يتم تطبيق الكلمة بس على مجموعات Tannaic midrash أو على عملية معرض تانيم .[2][3]

تم استخدام عبارة "مدراش هالاخا" لأول مرة من نحمان كروشمال ، [4] التعبير التلمودي هو مدراش توراه = "تحقيق فى التوراة ".[5] فى الغالب ما كانت التفسيرات تعتبر متوافقة مع المعنى الحقيقي للنصوص الكتابية. فقد اعتبر أن التفسير الصحيح للتوراة يحمل معه إثبات هلخاه وسبب وجودها.

أنواع[تعديل]

  • مدراش الحلقة الأقدم ، أي مدراش سوفريم والتنايم من الجيلين الأولين ؛
  • مدراش هلخاه الأصغر ، أو مدراش التنعيم من الأجيال التلاته التالية ؛
  • مدراش الكتير من صغار تنعيم والكتير من أمورايم اللى لم يفسروا مقطع من الكتاب المقدس كدليل حقيقي على هلخاه ، لكن مجرد اقتراح أو دعم ليها ( ذكر لدافار ؛ أسمختا). 
  • الأدب الحاخامي

مصادر[تعديل]