محمود عزت (ممثل)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
محمود عزت
معلومات شخصيه
اسم الولاده محمود محمد عزت محمود
الميلاد 3 سبتمبر 1974 (1974-09-03) (العمر خطأ لوا في وحدة:Age على السطر 669: attempt to call local 'Date' (a nil value). سنة)


الاسكندرية، مصر

الجنسيه  مصر
الحياه العمليه
المهنه ممثل  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
المواقع
السينما.كوم صفحته على موقع السينما

محمود عزت هو ممثل مصرى اشتهر فى مسرحية مصر و الهكسوس ب[1]، تخرج فى مدرسة [2]، اكتشف محمود عزت موهبته فى التمثيل فدخل فرقة مدرسته وقدم فى أثنائها 12 عرض مسرحيًّا ضمن مسابقات المسرح بالمحافظات المختلفة؛ ولعل ده ما أهّله بعد كده للالتحاق بالدفعة السابعة [3] التى يشرف عليها الفنان [4]، وبدأ أداؤه لافت لأنظار النقاد ووسايل الاعلام عبر شخصيات متعددة لعبها فى مسرحيات «المحبوس» الاستعراضيّةالتى شكّل فيها ثنائيًّا كوميديا صارخ مع الممثل الشاب امير المصرى مجسدينمع بعضفواصل درامية تعتمد على المشاغبات مع الجمهور لاختيار أشعار يلقيها باقى أبطال العرض المسرحى بالقاء تمثيلى بديع.

نبذه عن محمود عزت[تعديل]

لقد هرب محمود عزت لما كان وقتئذٍ طالب فى [5]، من حرّ الصيف فى المدرسة ولم يجد سوى مسرح المدرسة ليحتمى بتكييفه. ويقول محمود عزت: جلست طويل فى المسرح حتّى ابتدت بتقليد بعض الممثلين مع اصدقائى جوه المسرح ولما رآنى مدير فرقة المسرح دعانى للصّعود على خشبة المسرح والقيام بتقليد بعض الشخصيّات، لينال عرضى اعجاب كانو موجودين فى المسرح. ومن هنا انضم لفريق التمثيل فى [5]، اللى أثبت له أن التعليم على خشبتة هو التعليم الحقيقى الاكتر أهمية من الورش والدورات التدريبية اللى يدفع ليها الكثير من المال . فلن ينسى المخرج [6] اللى كان عالميًّا فى طريقة أخراجه المسرحية اللى علمنى الكثير أيّام الأعدادية. ولو بحثنا فى تاريخ اكبر نجوم مصر سنجدهم تخرجوا فى مسرح المدرسة او الجامعة كمان ، مثل: خالد صالح و خالد الصاوى، وغيرهم . وفى المرحلة التالتة من الجامعة قرر أن يكون ممثل بعد ما شاهد حب الجمهور من المدرسة له وكلام التشجيع لاستمر فى التمثيل، فى البداية كن يمثل ليس لهدف الاحترافلكن لهدف التسلية وفعل شيء يحبه الناس مني. و بعد تخرجه من المرحلة الأعدادية مباشرة دخل ورشة مركز الابداع "الدفعة التالتة" و بعد التخرج شارك فى 3 عروض تابعة لمركز الابداع وفرقة خالد جلال، ومن هنا شاهده الفنان محمد صبحى وطلب منه المشاركة فى مشروع المسرح القومى المصرى وعن الفترة مابين التخرج والمشاركة فى المسرح القومى يقول محمود عزت: ممكن كانت من الأدوار اللى نالت اعجاب الجمهور هو دورى فى مسلسل"الكبير قوى" و هو "أشرف" الممرض، اللى نال اعجاب النجم [7] جدًّا؛ ما جعلنى سعيد سعادة كبيرة، كما شاركت فى فيلم "[8]" بدور صغير لكنه كمان نال أعجاب فريق العمل والجمهور.

يرى عزت أن هناك التعلم وحده ليس المعيار للنجاح زى الفن وكرة القدم، فالموهبة فى الحالتين هيا الأساس بعدين ييجى بعد كده التعليم لتزيد الخبرة ولييجى التطور لكل فنان. وينتقل محمود عزت للكلام عن تجربتة فى مشروع "المسرح القومي" قائل: ان دى التجربة اضافة كبيرة جدًّا وجرعة مكثفة من المشاهدة لأعمالي، ففى "[1]" أنا لا أقدم دور واحدًَالكن أدوار مختلفة ومتنوعة، ويشاهدها الجمهور مباشرة على المسرح ومن بعدين على شاشة التلفزيون؛ مع أنّنى قدمت أدور جيدة لكن لم تشاهد بنفس ده الشكل. الى جانب أن المشاركة فى "[9] " أعطانى دفعة كبيرة جدًّا لتحقيقى أحلامنا كشباب، فأنا ومجموعة من الشباب المشارك فى المشروع هم أصدقاء المدرسة ورفاق مسرح المدرسة، احنا صنعنا اكتر من مشروع فنى متكامل كتابة وسيناريو ونحلم بأن ننفذه؛ مع أنّه عرض علينا أن نبيع العمل كسيناريو ويقوم بتنفيذه ممثلين تانيين الّا أنّنا رفضنا، فأنا أريد مشروعات خاصة بى ولن أبقى طول عمرى ممثل يجلبه مخرج أو فنان. ونجاحنا فى المسرح القومى المصرى زاد حلمنا اصرار على تحقيقة وسنحققة.

أعماله[تعديل]

مسلسلات 1 [10] (2014) الأفلام 1 [8] (2014)

مصادر[تعديل]

  1. أ ب المسرح القومى المصري
  2. رفاعة الطهطاوى الأعدادية بنين
  3. للمسرح القومى المصري
  4. محمد صبحي
  5. أ ب مدرسة رفاعة الطهطاوى الأعدادية بنين
  6. رامى امام
  7. أحمد مكي
  8. أ ب المحبوس
  9. المسرح القومي
  10. الكبير أوى الجزء الرابع