محمود تيمور

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
محمود تيمور

محمود تيمور ( القاهرة، 16 يوليه 1894 - لوزان، سويسرا، 25 اغسطس 1973) اديب مصرى كبير ، و من اهم كتاب القصه فى مصر ، من العيله التيموريه الادبيه. ابن العلامه احمد تيمور و اخو الاديب محمد تيمور و عمته عائشه التيموريه.

اصدر كذا مجموعة قصص قصيره بتصور عيشة الطبقات الشعبيه المصريه زى " الشيخ سيد العبيط (1925)" ، و " رجب افندى " (1928) ، و " الحاج شلبى " ( 1930) و غيرها. و كتب روايات رومانسيه طويله زى " نداء المجهول " (1939) اللى كانت من المقررات المدرسيه فى مصر ، و " كليوباترا فى خان الخليلى " (1945) ، و "سلوى فى مهب الريح " (1947) ، و مسرحيات استوحاها من التاريخ القديم زى " اليوم خمر " (1956l).

محمود تيمور كان فى أوقات كتيره بيحط عنوان اضافى لقصصه و رواياته هو " قصة مصرية " او " رواية قصصية مصرية ".

اترجمتله قصص كتيره للغات اجنبيه. كان عضو فى المجمع اللغوى ، و كرمته الدوله المصريه بجايزتها التقديريه سنة 1963.

1947

رواية ممتعة .. لغتها العربية رصينة كما هو المعتاد في كتابات ذلك العصر (تعود الرواية إلي ما قبل عام 1947 توقعت وأنا أطالع صفحاتها الاولى أنها ستعني بموضوع إجتماعي أو قصة عاطفية فطالعتها في البداية في إستهانة ، إلا أنني فوجئت بموضوعها الذي يعد مختلفا كل الإختلاف عما كان يطرحه كُتاب ذلك العصر ، سعدت بتلك المخيلة الخصبة لمحمود تيمور ، وأعجبني تناوله لقصة الحب العذري والأمل المفقود وغيرها من قضايا فسلسفية من خلال قصة شيقة تندرج تحت بند قصص المغامرات