محمد فكرى الجزار

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


محمد فكرى الجزار
معلومات شخصيه

محمد فكرى الجزار ( اتولد فى 7 اكتوبر 1957 ) ، ناقد أدبى و كاتب مصرى و استاذ فى الادب والنقد الحديث فى كلية الاداب فى جامعة المنوفيه. اخد ماجيستير فى الادب من جامعة الزقازيق بتفوق سنة 1990 و على الدكتوراه فى الادب من جامعة عين شمس سنة 1994 مع مرتبة الشرف الأولى. محمد فكرى الجزار ليه مؤلفات و مقالات و بحوث كتيره ، من كتبه " لسانيات الاختلاف " و " معجم الوأد .. النزعة الذكورية فى المعجم العربي ". اعارته وزاره التعليم العالى فى مصر لجامعة الباحه فى السعوديه لتدريس الاداب و العلوم الانسانيه لكن اتقبض عليه فى 5 يوليه 2011 و اتحبس فى السعوديه و اتسحب منه باسبوره المصرى للتحقيق معاه بعد سقوط ابن وكيل الكليه السعوديه فى امتحان الماده اللى كان بيدرسها له الجزار. الاستاذ المصرى اتوجهت ليه تهمة التحريض على الثوره و انه حلقة وصل ما بين ثورة 2011 فى مصر و عدد من الشباب فى السعوديه.

بيقول الجزار فى حديث مع اليوم السابع انهم اخدو صوره من صفحته على الفيس بوك عنوانها " الملبعدين البدوى " و عملو صفحه شكلها على ملف " وودر " و نسبو له كلام بيهين الشعب السعودى و حطو تعليقات للزوار و شهد على الصوره اربعه من الجامعه السعوديه عشان حط الموضوع فى اطار سياسى. الجزار فى نهاية حديثه نصح النقاد بالذات بإنهم مايروحوش يشتغلو فى السعوديه.

الجمعيه المصريه للنقد الأدبى طلعت بيان ناشدت فيه السلطات و الجامعه السعوديه بعدم خلط القضايا السياسيه و اتهام الاساتذه بالتحريض على الثوره و طالبت بوقف دخليقات معاه و السماح ليه بالرجوع لبلده مصر ، و اكدت الجمعيه على قيمة الحريه الأكاديميه و ضرورة معاملة الجزار بإحترام او انهاء عقده و طالبت القوى المدنيعه بالدفاع عن الحريات الأكاديميه و عدم خلطها بالسياسه.

المتضامنيين مع الدكتور الجزار ذو الميول الصوفية،عملوا صفحه على الفيس بوك اسمها "مع بعضلتحرير محمد فكري الجزار ".

فى 12 يوليه 2011 نظم عدد من الادبا و النقاد و المثقفين و الأكاديميين المصريين وقفة احتجاج قدام القنصليه السعوديه فى حى جاردن سيتى فى القاهره للمطالبه بالافراج عن الدكتور الجزار. السلطات المصريه اللى أعارت الاستاذ المصرى ما خرجش عنها تصريح لكن حسب كلام الدكتور الجزار على اليوم السابع ان اتصل بيه مسئول من السفاره المصريه فى جده و قاله : " بلاش أخبار الوقفات الاحتجاجية قدام السفارة السعودية " ، وكان معترضا على نشر أخبار حول القضية بجريدة "اليوم السابع"، فرد عليه الجزار " أنا محتجز و عايز أرجع لبلدى " فرد عليه: " هنحاول نحل الامور " ، فقال له الجزار : " ما دمت قد أخطأت من وجهة نظرهم فى تأدية واجبى كمدرس فى الجامعة، فلماذا لا ينهون تعاقدى معهم ويرجعونى بلدى؟! ".

مؤلفاته[تعديل]

  • لسانيات الاختلاف – الهيئة العامة لقصور الثقافة – القاهرة – 1995
  • فقه الاختلاف مقدمة تأسيسية فى نظرية الادب – الهيئة العامة لقصور الثقافة – القاهرة - 1999
  • العنوان وسيميوطيقا الاتصال الادبي – الهيئة العامة للكتاب – القاهرة - 1998
  • الخطاب الشعري عند محمود درويش - دار إيتراك – القاهرة - 2002
  • معجم الوأد .. النزعة الذكورية فى المعجم العربي - دار إيتراك – القاهرة – 2002
  • سيميوطيقا التشبيه – دار إيتراك – القاهرة – 2007
  • استراتيجيات الشعرية العربية – دار أرابيسك – القاهرة - 2009
  • الخطاب الغائب ، فى نقد النظرية السردية – دار أرابيسك – القاهرة – 2009

لينكات برانيه و مصادر[تعديل]