انتقل إلى المحتوى

محلات الاكل الشهى

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


محلات الاكل الشهى
 

محلات الاكل الشهى بالانجليزى: Delicatessen أو (deli) هو محل بقالة تباع فيه مجموعه من الأطعمة المستورده أو الجاهزه أو غير الاعتياديه. تأصلت محلات الاكل الشهى في ألمانيا في القرن التمنتاشر وانتشر في الولايات المتحدة بحلول منتصف القرن التسعتاشر. ازدادت شعبية الدالي في الثقافة الأميركية من قبل المهاجرين الأوروبيين القادمين إلى الولايات المتحدة، وخصوصا اليهود الأشكناز، في أواخر القرن التسعتاشر.

التسمية

[تعديل]
Jar of pâté and bottle of white wine
أطعمة فرنسية تباع في محلات الاكل الشهى: فواجرا (كبد الأوز المسمن) ونبيذ أبيض من فرنسا

كلمة داليكتاسن (delicatessen) تواجدت للمرة الأولى سنة 1889 وهي كلمة مستوردة من اللغة الألمانيةوهي جمع كلمة داليكتاس (delikatesse) وهي نفسها كلمة مستورده من اللغة الفرنسيه (délicatesse) ومعناها أشياء لذيذة. أصلها الصفة اللاتينى (delicatus) اللى تعني «يعطي المتعة، مبهج، مرضٍ». الاختصار المتأمرك دالى (deli) جاء للمرة الأولى سنة 1954.

محلات الاكل الشهى الأولى في الولايات المتحدة تواجدت مدينة نيويورك في منتصف القرن التسعتاشر، وتاريخ الاستخدام الأول لمصطلح «دالكيتاسن» يعود إلى سنة 1885.[1] هذه محلات الاكل الشهى خدمت مجتمع المهاجرين الألمان السكان هناك.[2]

وكمان ازداد عدد السكان الألمان اليهود في ينويورك خلال الفترة ما بين منتصف القرن التاسع عشر وأواخره، افتتحت محلات الاكل الشهى كوشرة (الحلال حسب الأحكام اليهودية)؛ الأول افتتح سنة 1889. [2][2]

دالي اعتديادي في الولايات المتحدة

مراجع

[تعديل]
  1. "Delicatessen". merriam-webster.com. ميريام وبستر. Archived from the original on 1 أكتوبر 2018. Retrieved April 16, 2016. {{cite web}}: Check date values in: |archivedate= (help)
  2. أ ب ت (Report). {{cite report}}: Missing or empty |title= (help) المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "deli" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.