مجلس الشيوخ البيزنطى

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


مجلس الشيوخ البيزنطى
منظمه   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
مجلس الشيوخ البيزنطى
مجلس الشيوخ البيزنطى
شعار

البلد
امبراطوريه بيزنطيه   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
المقر الرئيسى كونستانتينوپوليس   تعديل قيمة خاصية موقع المقر الرئيس (P159) في ويكي بيانات
تجسيد مجلس الشيوخ. ثيودور فيلوكسينوس، 525.

مجلس الشيوخ البيزنطى أو مجلس الشيوخ الرومانى الشرقى Byzantine senate وباللغه اليونانيه : Σύγκλητος أو Γερουσία، هو استمرار لمجلس الشيوخ الرومانى، اللى أنشأه قسطنطين العظيم فى القرن الرابع. اللى صمد لعدة قرون، لكن سلطات مجلس الشيوخ تباينت بشكل كبير خلال تاريخها وتضاءلت تدريجياً لغاية اختفائها فى حوالي القرن 14.

كان مجلس شيوخ الامبراطوريه البيزنطيه يتألف فى الأصل من أعضاء مجلس الشيوخ الرومان اللى صادف أنهم يعيشون فى الشرق، أو اللى أرادوا الانتقاللالقسطنطينيه، وعدد قليل من البيروقراطيين التانيين اللى تم تعيينهم فى مجلس الشيوخ.

قدم قسطنطين الأرض والحبوب المجانية لأي من أعضاء مجلس الشيوخ الرومان اللى كانو على استعداد للانتقاللالشرق. لما أسس قسطنطين مجلس الشيوخ الشرقي فى بيزنطه، كان يشبه فى البداية مجالس المدن المهمة زى انطاكيه بدل من مجلس الشيوخ الروماني. قام ابنه قنسطانطيوس التانى برفعها من منصب بلديةلهيئة إمبراطورية، لكن مجلس الشيوخ فى القسطنطينية كان له فى الأساس نفس السلطات المحدودة زى مجلس الشيوخ فى روما. زاد قنسطانطيوس التانى عدد أعضاء مجلس الشيوخل2000 من خلال ضم أصدقائه ورجال الحاشية ومسؤولين إقليميين مختلفين.