لايحة مسافرين خطر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
التفتيش بأجهزة اشعه خاصه مخصصه لمسافرين خطر.

لايحة مسافرين خطر هى لايحه بتصدرها الولايات المتحده الامريكيه بخصوص مواطنين لدول بتعتبرهم بيمثلو خطر على امريكا وسلامة المواطنيين العاديين. اللايحه بتصدر بعد دراسات بتقوم بيها الجهات المعنيه و منها جهاز المخابرات سى أى إيه C.I.A.

فى اوائل يناير 2010 اصدرت امريكا لايحه بتضم 14 بلد ممكن مواطنيها يمثلو خطر على الطيارات و المسافرين العاديين و الامن الأمريكى. المسافرين من البلاد دى و الطيارات التابعه لبلادهم بيتعرضو لإجراءات تفتيش اضافيه من ضمنها عرضهم على اجهزه اشعه و اجراءات تانيه لضمان عدم خطورتهم على الامن و الناس. من الاربعتاشر بلد دول 9 بلاد من 22 دوله فى جامعة الدول العربيه، هى:

المسافرين من البلاد دى ممنوع عليهم دخول التواليت قبل ساعه من وصول الطياره، و ممنوع عليهم تغطية نفسهم ببطاطين بطريقه تخفى اللى بيعملوه، و ممنوع ليهم يكون معاهم جوه الطياره اكتر من شنطه صغيره، و بعد ما تنزل الطياره بيتعاد تفتيشهم هما و الطياره تفتيش دقيق و لازم يكونو تحت عيون حراس الامن طول الوقت.

تفتيش مسافرين البلاد دى بيتضمن التفتيش بإستخدام اجهزة اشعه بتظهرهم عريانين عشان التأكد من إن ما عهمش متفجرات و اسلحه مخبينها فى اجسامهم او فى هدومهم الداخليه و ده زائد التفتيش اليدوى و مراقبتهم طول الوقت.

اوروبا هى كمان ناويه تصدر لايحه مشابهه لحماية اراضيها و مواطنيها.

مصادر[تعديل]

لينكات خارجيه ليها علاقه بالموضوع[تعديل]