كنيسة برباره

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
لا إطار

كنيسة بربارة تقع فى مصر اتأسست في أواخر القرن الرابع وأوائل الخامس الميلادي.

كنيسة القديسة بربارة توجد في حارة الروم في منطقة بابليون وتحوي جسدها ، وهي كنيسة جميلة وعريقة وذات قدسية خاصة واحترام وتقدير. اتوجد المذبح خلف السدة وعلى يمين المذبح حائط ارتفاعه 4 أقدام وبه صندوق به جسد القديسة بربارة، فكان يسمح للزوار بلمس جسدها. تولى إدارتها مسيحي الحزام، وبعدها الرهبان اليونانيين، وفي العصر الوسيط) وكرست الكنيسه أصلا على اسم الراهبه بربارة.

تاريخ الكنيسة[تعديل]

اتهدمت الكنيسة في سنه 1318م وكان المسيحيين رفعوا طلب الي الناصر محمد بن قلاوون للإذن في إعادة ما تهدم منها فأذن لهم في ذلك فعمروها أحسن مما كانت عليه فغضبت طائفة من المسلمين وأخبروا السلطان بأن المسيحيين أحدثوا بناء جديد بجانب الكنيسة، فأمر السلطان بهدم ما جددوه فاجتمع العامة وهدموا الكنيسة وأقاموا محراب للصلاة فأشتكى المسيحيون فأمر القاضي بهدم المحراب.

القديسة برباره[تعديل]

كانت بربارة فتاة بالغة الجمال، اتولدت في إحدى مدن اسيا الصغرى في أوائل القرن الثالث الميلادي من أب ثري وثني يدعى ديوسقوروس، وتلقت علومها على يد العالم اللاهوتي المصري اوريجانوس ، ثم اعتقنت الديانة المسيحية. ورفضت الزواج لتكريس حياتها لخدمة الديانة اللي اعتنتقتها واستشهدت في عهد الإمبراطور الروماني ماكسيميانوس . وتخربت كنيستها في العصور التالية كغيرها من الكنائس، فأعاد بناءها الوزير القبطي يوحنا بن الأبح سنة 1072م على عهد الخليفة المستنصر بالله.

شوف[تعديل]

اثار قبطيه مصريه

معرض صور[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: