قلب

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث


موذج لقلب الإنسان، يبيّن القناة الشريانية المفتوحة (أو القناة الشريانية السالكة) بين الشريان الأبهر (أ) والشريان الرئوي
قلب بتاع راجل عنده 64 سنه.

القلب (نطق مصرى : ئلب) هو عباره عن عضو عضلى تبع الجهاز الدورى وظيفته ضخ الدم الاوعيه الدمويه بتاعة الحياوانات الفقاريه و منها الانسان.العلم اللى بيدرس القلب اسمه علم الكارديولوجيا من كارديا (καρδιά) باليونانى اللى معناها قلب. القلب بتاع الانسان حجمه صغير بالنسبه للمجهود الكبير اللى بيقوم بيه و تقريبا بيبقا قد قبضة الايد المضمومه ووزنه بيتراوح ما بين 250 و 300 جرام فى الستات و ما بين 300 و 350 جرام فى الرجاله. القلب بيدق من 60 - 90 دقه فى الدقيقيه و فى فترة حياة الانسان كلها بيدق القلب 2.5 بيليون دقه.

قلب الانسان موجود تقريبا فى نص الصدر و بيميل شويه ناحية الشمال، بين الرئتين و ورا عضمة الصدر القلب البشرى شكله زى الكمترايه المقلوبه و بيتكون من اربع اوض (فراغات): بطينين تحت و اذينين فوق. فى صمام بيفصل كل اذين عن البطين اللى تحته، الصمام الميترالى بيفصل الاذين الشمال عن البطين الشمال و صمام الترايكابسيد بيفصل الاذين اليمين عن البطين اليمين.

القلب من فوق مرتبط بيه كذا وريد و كذا شريان. الاورطى هو اكبر الشرايين فى جسم الانسان ووظيفته هى نقل الدم المليان مغذيات و اوكسجين من القلب لبقية مناطق الجسم. الشريان الرئوى كمان من الشرايين الكبيره و شغلانته انه يغذى الرئتين بالدم و من اهم الشرايين كمان الشريان التاجى و دا مهمته انه يغذى القلب نفسه بالدم. فى وريدين كبار كمان مهمتهم توصيل الدم من الجسم تانى للقلب: الوريد الاولانى اسمه سوبيريو فينا كافا (الفوقانى) و الوريد التانى اسمه انفيريور فينا كافا (التحتانى).

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: