فخرى لبيب

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير


الدكتور فخري لبيب حنا اتولد في فبراير 1928 واتوفى فى 25 ديسمبر 2016 , هو سياسى يسارى وكاتب ومترجم مصرى والده لبيب حنا ناظر محطة قطار في صعيد مصر.

التعليم[تعديل]

  • التحق بكلية العلوم قسم الجيولوجيا من جامعة فؤاد الأول (القاهرة) سنة 1954 حصل على الدكتوراه فى الجيولوجيا سنة 1987 وبدأ العمل فى الترجمة منذ سنة 1958 حيث تنوعت ترجماته بين الكتب الأدبية والفكرية والسياسية.

انضم أثناء الدراسة بالجامعة للحركة المصرية للتحرر الوطنى (حمتو). ولكنه سرعان ما تركها لينضم لمنظمة الأيسكرا اللي كان خاله "منير" عضو فيها. لغاية ما اصبح من أهم كوادر الأيسكرا في الجامعة بين سنوات 45-1946 فواصل نضاله وشاهد نضال رفقاء كبار زى انور عبدالملك، وسلامه موسى، ورمسيس يونان، ولطيفه الزيات، وانجى افلاطون، و عبدالعظيم انيس، وشهدى عطية الشافعى، وكمال عبد الحليم.

الاعتقال والمحاكمة[تعديل]

  • اعتقل لأول مرة في 29 مايو 1954 وهو في طريقه إلي مدرسة الاقباط بطنطا حيث كان يعمل، وفي 22 أكتوبر 1955 اتحكم عليه بأشغال شاقة ثلاث سنوات.

التجمع[تعديل]

أهم اعماله[تعديل]

  • أصدر أكثر من أربعين كتابا ما بين التأليف والترجمة
  • من مؤلفاته
  1. الشيوعيون وعبدالناصر (جزئين)
  2. المشوار (إضافة جديدة لأدب السيرة الذاتية في المكتبة العربية)
  3. أم حوار الثقافات
  • من ترجماته
  1. رواية عريان بين الذئاب
  2. رواية رباعية الإسكندرية
  3. رواية كليا (تأليف لورانس داريل)
  4. رب الأشياء الصغيرة (تأليف أرونداتي روي)
  5. الإمبريالية الحرب وعدم الاستقرار السياسي (تأليف بيرش بيربيروجلو)
  6. ضحايا التنمية: المقاومة والبدائل ( تأليف جيرمي سيبروك)
  7. اضطراب في الشرق الأوسط (تأليف بيرش بيربروجلو)
  8. صراع الحضارات
  9. كتابات ماو تسي تونج.

الوفاة[تعديل]

== رحل عن عالمنا الكاتب والمترجم الدكتور فخرى لبيب، اليوم الأحد الموافق 25 ديسمبر 2016 عن عمر ناهز الـ88 عامًا، وشيعت الجنازة من كنيسة مارى جرجس بميدان هليوبلس مصر الجديدة.

ونعاه الفقيه القانوني نور فرحات : «خالص العزاء للأسرة والأصدقاء في وفاة واحد من أبرز المثقفين التقدميين والمناضلين بجسارة دفاعا عن حقوق الشعب وفقرائه وكادحيه وأحد الإشتراكيين المصريين العظام المرحوم الدكتور فخرى لبيب، جيل لم يعرف المساومة على المبادئ». وداعًا صاحب «رباعية الإسكندرية».. فخري لبيب يرحل عن 88 عامًا .. ونور فرحات ينعيه: «جيل لم يعرف المساومة»

Wiki letter w.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله. و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.