غريغوريوس النيسى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
غريغوريوس النيسى
(باليونانى القديم: Γρηγόριος Νύσσης تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
،  و
 

معلومات شخصيه
الميلاد سنة 335[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


قيصريه  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة سنة 395 (59–60 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


نوشهر  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

يوم العيد 10 يناير  تعديل قيمة خاصية يوم العيد (P841) في ويكي بيانات
اخوه و اخوات
مناصب
اسقف   تعديل قيمة خاصية المنصب (P39) في ويكي بيانات
تولى المنصب
371 
الحياه العمليه
المهنه قس،  وكاتب[2]  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه يونانى قديم[3]،  ولاتينى[2]  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
مجال العمل فلسفه  تعديل قيمة خاصية مجال العمل (P101) في ويكي بيانات
القديس غريغوريوس اسقف نيسا Gregory of Nyssa
Icon of St. Gregory of Nyssa
(14th century fresco, Chora Church, Istanbul)
Cappadocian Father
Bornc. 330
نيسا, كبادوكيا
Diedc. 395
نيسا, كبادوكيا
Honored inAnglicanism
Eastern Orthodoxy
Lutheranism
Oriental Orthodoxy
Roman Catholicism
CanonizedPre-congregation
FeastJanuary 10 (Eastern Christianity)
January 10 (Roman Catholicism)
June 14, with Macrina (Lutheran Church)
July 19, with Macrina (Anglican Communion)
AttributesVested as a bishop.

القديس غريغوريوس اسقف نيسا او جريجورى النيسى Gregory of Nyssa هو واحد من الآباء العظام، دعاه القديس جريجوريوس النازيانزى: "عمود الكنيسة كلها" ولقّبه الاب مكسيموس المعترف "معلم المسكونة". عاش فى بداية حياته محب للعلم والأدب، وانطلق لحياة الخدمة والجهاد وكرس أواخر حياته للنسك والتأمل الالهي فى أعماق سماوية.

اتولد حوالي سنة 330 م من أبوين مسيحيين فى مدينة قيصريه الكبادوك هم باسيليوس واميليا بنت شهيد، له تسعة اخوات من بينهم أسقفان باسيليوس الكبير وبطرس اسقف سبسطية، والقديسة ماكرينا اللى كانت رئيسة دير، والديه ماتوا وهو ص مش فاهتم به القديس باسيليوس والقديسة ماكرينا. كان اكتوبر تجوز بفتاة تدعى ثيوسيبيا Theosebia، التل مدحها بعدين لما كتب عن البتولية، ودعاها القديس غريغوريوس النزينزي صديقته القديسة وأخته الطوباوية، وعند نياحتها رثاها، قائلاً: "فخر الكنيسة وبركة جيلنا". هكذا كان ينظر اليها القديس باجلال وتقدير، نال القديس غريغوريوس الكهنوت ويرى البعض أنها بقيت معه فى الخدمة يسلكان كأخين، وان كان البعض يرى أنها انضمت الى القديسة ماكرينا فى ديرها.

سافر القديس غريغوريوس المتجوز لكن بقلب البتولية لفلسطين ومصر لزيارة الآباء الرهبان والنساك المتوحدين، وعاش فترة من الوقت سنة 358م فى جبل أناسيس بمنطقة بونتيوس، فى سنة 370م اترسم القديس باسيليوس الكبير أسقف على قيصرية الكبادوك، ولما كان الامبراطور فالنس ابتدى حملة اضطهاد ضد المؤمنين بمجمع نيقية، فاراد القديس باسيليوس أن يحيط نفسه بمجموعة من الأساقفة المستقيمين الرأي، فسام القديس جريجوريوس النازيانزى أسقف على زاسيما، وأخوه جريجوريوس على مدينة نيسا سنة 373م وكانت زوجته ما زالت تعيش كبتول او قد تنيحت.

كتاباته[تعديل]

1. مقالاته العقيدية: كتب اربع مقالات ضد انوميوس، تفنيد للأريوسية، ومقال يوضح الأبولينارية كطلب بابا الاسكندرية ثاوفيلس ومقال يرد على كتاب ابوليناريوس موضح أن جسد المسيح لم ينزل من السماء، وأن اللاهوت لم يحل محل النفس البشرية، عظة عن الروح القدس ضد مقدونيوس، ومقالات توضح الثالوث القدوس، موجهة الى رجل كنسي هو أبلابيوس Ablabius

2. اعماله التفسيرية: أهمها عمله اللى كمل به تكملة كتاب القديس باسيليوس عن "ايام الخليقة الستة Hexameron"، حياة موسى، عن عناوين المزامير، 15 عظة عن نشيد الأناشيد، عن الصلاة الربانية، (العرافة وروح صموئيل النبي)، عن التطويبات، عظتان عن 1 كورنثوس.

3. اعماله النسكية: اتسمى "ابو الحياة الباطنية"، كتب عن البتولية، وعن اسم المسيحي وعمله، عن الكمال، حياة ماكرينا

4. عظاته: منها عظات ليتورجية زى عيد الانوار (عماد السيد المسيح)، فى الفصح المقدس والقيامة، عن صعود المسيح، عن الروح القدس فى عيد البنطقستي، عن ميلاد المسيح. كمان قدم عظات او ميامر فى أعياد الشهداء والقديسين زى عظاته عن القديس اسطفانوس، وعيد القديس غريغوريوس النزينزي، وفي مدح الشهيد ثيؤدور، والأربعين شهيد بسبسطية. وكمان مراثي فى صلوات الجنازات، وعظات سلوكية.

لينك برانى[تعديل]

11th century mosaic of Gregory of Nyssa. Saint Sophia Cathedral in Kiev, Ukraine.

مصادر[تعديل]

  1. مُعرِّف الملف الاستنادي المُتكامِل (GND): https://d-nb.info/gnd/118541919 — تاريخ الاطلاع: 15 اكتوبر 2015 — الرخصة: CC0
  2. أ ب الناشر: SISMEL – Edizioni del Galluzzo المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "7866baa1d2a4db2b7f60b6a8170ce8b8f1a580e9" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  3. مُعرِّف "كُونُور" (CONOR): https://plus.cobiss.net/cobiss/si/sl/conor/51001699