عيد التدشين (حانوكا)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
عيد التدشين (حانوكا)
Hanukkah חג חנוכה.jpg

حانوكا أو حَنُكَّة أو عيد ٱلأنوار (عبرى: חֲנֻכָּה) ومعروف بعيد الأنوار وعيد التدشين كمان، هو عيد يهودي يحتفل به اليهود لمدة 8 أيام ابتداء من الخامس والعشرين من شهر كيسليف إلى الثاني أو الثالث من شهر تبت [1] حسب التقويم العبري، ويتراوح موعده حسب التقويم الميلادي بين الأسبوع الأخير من شهر نوفمبر والأسبوع الأخير من شهر ديسمبر.[2][3][4] وبالتالي يمكن الأطفال من الاحتفال بعيد إسرائيلي في نفس الفترة اللى يحتفل فيها المسيحيون ميلاد المسيح، وحانوكا هو من الأعياد اليهودية الفرعية والشعبية فهو ليس عيد توراتى ولا هو عطلة كأيام السبت، بل فترة سعيدة، تتميز بالامتناع عن الحداد والتعبير عن الحزن، والقيام ببعض الطقوس الدينية الخاصة فالمحلات التجارية وأماكن العمل والمواصلات تعمل كالعاده في أيام العيد ماعدا المدارس، بحيث يستطيع الأطفال الاستمتاع في المهرجانات والأفراح المتعلقة بالعيد.

مينورا حانوكا
يوضع الشمعدان عند إحدى نوافذ البيت ليمكن مشاهدته من الخارج


وصلات برانيه[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:

شوف[تعديل]

اعياد يهوديه

مراجع[تعديل]

  1. التلمود البابلي- مسرد المصطلحات. عمان: المؤسسة الأردنية للبحوث والمعلومات. 2011.
  2. "Origin of the Name Chanukah". Torah.org. اتشاف بتاريخ 2022-11-25. {{cite web}}: الوسيط غير المعروف |تاريخ الارشيف= تم تجاهله (مساعده); الوسيط غير المعروف |مسار الارشيف= تم تجاهله (مساعده); روابط خارجية فى |مسار أرشيف= (مساعده)صيانة CS1: url-status (link)
  3. "133. Days on Which Tachanun is Omitted - OU Torah". {{cite web}}: روابط خارجية فى |مسار أرشيف= (مساعده)
  4. The Lights of Chanukah – Laws and Customs. 9 April 2014. Archived 4 January 2018[Date mismatch] at the Wayback Machine.

صور[تعديل]