على باشا شريف

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
على باشا شريف
معلومات شخصيه

على بك شريف هو ابن الأمير محمد من مدينة "قولة" بمقدونيا. فلما وصل اولاد محمد على باشا: إبراهيم وطوسونلالقاهرة سنة 1805- 1806م كان بصحبتهم ابن أختهم محمد والد على بك، فتعلم والد على باشا الشريف "محمد" فنون القيادة اللى أهلته ليكون حاكم على سوريا بقرار من محمد على الكبير نفسه.

عاد الأمير محمدلالقاهرة ومعه الكثير من الحصنه العربية اللى اتولدت فى الصحراء، فتعلق بيها ابنه المولود فى القاهرة سنة 1820م. وفى سنة 1840م آلتلالأمير محمد أملاك كثيرة من خاله محمد على لما كان وزير للمالية، فبعته ليكمل دراسته فى الكلية العسكرية الملكية بباريس، و كان لهذه الدراسة أثر واضح فى ثقل مواهب علي، وتحديد ملامح شخصيته فى المستقبل.

ولما توفى والد الأمير محمد ورث فى مصر أموال وعقارات و أملاك من الأراضي، و بقا رئيس للمحكمة التجارية المختصة بالفصل فى المنازعات اللى تحدث بين المصريين والأجانب، كان مهتم بتربية الحصنه العربية الأصيلة، ولعب دور مهمًّا فى المحافظة على خيل عباس باشا من الانقراض من مصر نهائى.

بقا الأمير على بك شخصية مهمة فى عهد الخديوى سعيد سنة 1854-1863م، وفى عهد الخديوى اسماعيل من بعده، وشخصية فاعلة فى المجتمع المصري، فكان يملك مقر فى أشهر شوارع القاهرة يسمى القصر صاحب الخمسمائة شرفة، اتبنى سنة 1830م. فيقع القصر وسط جنينة تحيط بيها أسوار عالية.