عزرا نحميا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
عزرا نحميا

عزرا نحميا Ezra–Nehemiah ( Hebrew , 'Ezrā-Nəḥemyāh ) هو كتاب فى الكتاب المقدس العبرى فى قسم كيتوڤيم ، فى الأصل مع العنوان العبرى "عزرا" ( Hebrew: ، 'Ezrā ). يغطى الكتاب الفترة من سقوط بابل عام 539 قبل الميلاد للنص التانى من القرن الخامس قبل الميلاد ، و يحكى عن البعثات المتعاقبة للقدس من زربابل و عزرا و نحميا ، و جهودهم لاستعادة عبادة اله اسرائيل و انشاء مجتمع يهودى مطهر.[1] عزرا نحميا الجزء الوحيد من الكتاب المقدس اللى يروى الفترة الفارسية من التاريخ التوراتي.[2]

خلفية تاريخية[تعديل]

فى أوائل القرن السادس ، تمردت يهوذا على بابل و اتدمرت (586 قبل الميلاد). تم أسر البلاط الملكى و الكهنة و الأنبياء و الكتبة فى بابل. هناك لام المنفين مصيرهم على عصيان الله و اتطلعو للمستقبل لما يُسمح للناس التائبين والمطهرين بالرجوع للقدس و اعادة بناء الهيكل. (تم التعبير عن دى الأفكار فى الأنبياء ارميا ( رغم أنه لم يتم نفيهلبابل) و اشعياء ، وبالخصوص حزقيال). شافت الفترة نفسها صعودًا سريع لبلاد فارس ، اللى كانت قبل كده مملكة مش مهمه فى جنوب ايران دلوقتى ، و سنة 539 قبل الميلاد غزا كورش الكبير ، الحاكم الفارسى ، بابل.

ملك بلاد فارس الأحداث فى المنطقة الأوسع الارتباط مع عزرا نحميا
كورش (550-530) سقوط بابل 539 مرسوم كورش: توجيه اليهود لاعادة بناء الهيكل ؛ أول رجوع للمنفيينلالقدس ، 538 ؛ تم ترميم المذبح ووضع أساسات الهيكل.
قمبيز (530-522) فتح مصر 525 توقف الشغل فى الهيكل بسبب مؤامرات السامريين.
داريوس الاولانى (522-486) يؤمن العرش فى 520/519 بعد قتال مختلف المنافسين أعيد اكتشاف مرسوم كورش: أعيد بناء الهيكل ، فى السنة السادسة لداريوس (515). فى سفر دانيال ، يحمل داريوس اللقب القديم داريوس الاولانى (ملك الكلدان = البابليون) ، فى الوقت نفسه حصل كوريش على لقب زركسيس الجديد (ملك الفرس).
زركسيس (486-465) محاولة فاشلة لغزو اليونان ، بداية الصراع مع اليونانيين للسيطرة على شرق البحر المتوسط (بديل) توجيه كوريش لليهود لاعادة بناء الهيكل ؛ الرجوع الاولانىى للمنفيينلالقدس وترميم المذبح و ارساء أسس الهيكل.
ارتحشستا الاولانى (465-424) القمع الناجح للثورة المدعومة من اليونان فى مصر ، 460-456 ؛ ثورة ميجابيزوس حاكم المنطقة اللى شملت يهوذا 449 الفترة الاكتر قبول لوصول عزرا فى "السنة السابعة لأرتحشستا" ؛ الرجوع التانيه للمنفيينلأورشليم (458 اذا كان الملك هو أرتحشستا الاولانى ، أو 428 اذا كانت السنة السابعة و التلاتين له بدل السابعة). (بديل) توقف الشغل فى الهيكل بسبب مؤامرات السامريين ؛ ارسالية نحميا ، ٤٤٥-٤٣٣.
داريوس التانى (423-404) اعادة اكتشاف مرسوم (بديل) لاعادة بناء الهيكل: اعادة بناء الهيكل ، السنة السادسة لداريوس.
ارتحشستا التانى (404–358) مصر تستعيد استقلالها ، 401 الفترة (البديلة) لوصول عزرا والرجوع التانيه للمنفيينلالقدس (398 اذا كان الملك هو أرتحشستا الثاني)
ارتحشستا التالت (358–338) استعاد مصر فى كتابه Historia Scholastica Petrus Comestor حدد أرتحشستا التالت كملك أحشويروش فى كتاب استير (استير 1: 1/10: 1-2).[3]
داريوس التالت (336-330) غزا الاسكندر الاكبر بلاد فارس

تعبير[تعديل]

فى القرن التسعتاشر و جزء كبير من القرن العشرين ، ساد الاعتقاد بأن أخبار الأيام و عزرا نحميا من نفس المؤلف أو دايرة المؤلفين (على مثال وجهة النظر التقليدية اللى جعلت عزرا هو مؤلف الثلاثة) ، لكن المعتاد يرى العلما المعاصرون أن الاختلافات بين أخبار الأيام و عزرا نحميا اكبر من أوجه التشابه ، و أن لعزرا نحميا تاريخ طويل فى التأليف من مصادر كتير ، من أوائل القرن الرابع و لحد العصر الهلنستى . : 313-14 

كانت وجهة النظر المقبولة طول القرن التسعتاشر و جزء كبير من القرن العشرين هيا أن أخبار الأيام وعزرا نحميا شكلا "تاريخ المؤرخ" من " مؤرخ " مجهول. تم الطعن فى الاجماع ده فى أواخر الستينيات فى مقال هام بقلم سارة جافيت ، و النهارده هناك 3 مواقف تهيمن على المناقشة: أول ، تأكيد وجود تاريخ مؤرخ وشمل كل أو جزء من عزرا نحميا. ثاني، انكار الجمع بين أخبار الأيام وعزرا ونحميا ؛ و تالت ، الايحاء بأن الاثنين للمؤلف نفسه لكن فى أوقات مختلفة و مصنفتين منفصلتين. من التلاته ، من المقبول عموم أن عزرا نحميا يشكل عمل موحد منفصل عن أخبار الأيام: علما كتير يتفقو على ده يشملو ويليامسون ، سارة جافيت ، وغارى كنبرز.[4] يرى HGM Williamson (1987) 3 مراحل أساسية فى تأليف عزرا نحميا: (1) تكوين القوائم المختلفة والوثائق الفارسية ، اللى يقبلها على أنها أصلية و علشان كده الأجزاء الاولانىى من الكتاب. (2) تكوين "مذكرات عزرا" و "مذكرات نحميا" حوالى 400 قبل الميلاد ؛ و (3) تكوين عزرا 1-6 (قصة زربابل) كمقدمة المحرر النهائية للنصوص السابقة المجمعة ، حوالى 300 قبل الميلاد.

من فتره قصيره ، عمل Juha Pakkala (2004) تحليل شامل للطبقات فى عزرا. يرى أن رواية اعادة بناء الهيكل (عزرا 5: 1-6: 15) و جوهر "مذكرات عزرا" (عزرا 7-10 / نحميا 8) تتطور بشكل منفصل لحد تم دمجها بواسطة محرر رغب فى أظهر كيف تم اعادة ادخال الهيكل والتوراة ليهوذا بعد السبي. أضاف المحرر ده عزرا 1-5 كمان . بعدين تم تطوير النص المجمع من الدوائر الكهنوتية اللى شددت على الهيكل على التوراة ، و حولت عزرا من كاتب لكاهن ، و شددت على أسبقية الراجعين البابليين على دول اللى بقوا فى الأرض ، و هو تمييز لم يظهر فى عزرا الأصلي. مادة. بعدين ، جمع محررو اللاويين عزرا ونحميا لانتاج الشكل النهائى للكتاب ، و أعادوا الاهتمام بالتوراة وشددوا على أسبقية اللاويين.

قام جاكوب رايت (2004) بعمل مماثل عن نحميا. حسب دراسته ، كانت "مذكرات نحميا" الأصلية سرد لاعادة بناء أسوار المدينة. بعدين تمت اضافة طبقات متتالية علشان كده ،و ده اتسبب فى تحويل تقرير المبنىلسرد لاستعادة يهوذا وتصوير نحميا باعتباره حاكم فارسى يقوم باصلاح المجتمع فى اسرائيل. أخير ، بعد ظهور عزرا من فى الجمع بين عزرا 1-6 وعزرا 7-10 ، تمت اضافة روايات اعادة توطين المدينة وتكريسها والاحتكاك بين الهيكل والتوراة لانتاج الكتاب الأخير لنحميا. كمان ، موضوعه الرئيسى فى مقال رايت هو بالطبع أدب النص. تأتى الحجة لما لاحظ نحميا أن اليهود كانو يتزوجون من أناس بره أراضيهم (زواج سابق) يتكلم أطفالهم نفس اللغة. رغم أن ده جه فى 52 يوم من بناء الجدار ، الا أننا لسنا متأكدين من كيفية ملاحظته لهذه المشكلة. عدم الوضوح فى النص حسب لرايت هو كما لو أن عزرا قد حظر بالفعل على رجال يهوذا عدم الجواز من أى شخص بره أرضهم ، فلماذا لاحظ نحميا ذلك بعد 13 سنه . حسب لرايت ، المسألة فى عزرا 9-10 موجودة فى الآية 24 ، تقول أن نصف الأطفال بيتكلمو لغة تانيه ولا يعرفو لغة يهوذا. رغم أن القضية الواردة فى النص تقول انه لا يقلق بخصوص بقاء اللغة اليهودية ، مش ممكن لنحميا أن بيأيد الجواز الخارجي. بعد معاقبة الرجال ، ده لما يخلليهم يحلفون اليمين ، لكن حجة رايت هيا اذا كان نحميا قد ألف ده النص بالفعل ، ماكانش يعرف مقطع فى سفر التثنية ، فلماذا يؤلف يمين لا يتناسب مع دى المسألة. كان فى الآية السابقة.

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. St-Takla: هل كان سفرا عزرا ونحميا سفر واحد؟ ومن هو كاتبهما؟ ومتى تمت كتابتهما؟ وبأى لغة كُتبا؟
  2. Thomson, Andrew (1932). "An Inquiry concerning the Books of Ezra and Nehemiah". The American Journal of Semitic Languages and Literatures. 48 (2). University of Chicago Press: 99–132. ISSN 1062-0516. JSTOR 528829. Retrieved 2023-02-05.
  3. "Historia Scholastica/Esther - Wikisource".
  4. Gary N. Knoppers, I Chronicles 1–9, Anchor Bible Commentary Vol. 12 (New York:Doubleday, 2003), pp. 80–89.
عزرا نحميا على مواقع التواصل الاجتماعى