عبدالعظيم عبدالحق
| ||||
|---|---|---|---|---|
| معلومات شخصيه | ||||
| الميلاد | 1 يناير 1905
| |||
| الوفاة | 3 ابريل 1993 (88 سنة) | |||
| مواطنه | ||||
| الحياه العمليه | ||||
| مهنه | ||||
| اللغات المحكيه او المكتوبه | عربى ، انجليزى | |||
| المواقع | ||||
| السينما.كوم | صفحته على السينما.كوم | |||
| تعديل مصدري - تعديل | ||||
تصانيف |
شوف كمان | |
|---|---|---|
| تصنيف:ممثل تصنيف:مخرج |
||
عبدالعظيم عبدالحق ملحن و ممثل مصرى. 1905-1993
حياته
[تعديل]من مواليد مركز ابو قرقاص فى محافظة المنيا سنة 1905 ، ابتدت عنده هواية التمثيل سنة 1928، بعد التحاقه بفرقة امين صدقى اشتغل فى الكورس ب 8 قروش يومى، لكن عيلته العريقه عارضت دا بشدة، و لكنه هرب للقاهره و اتتلمذ علا ايد محمود صبح فى الكورس الخاص بيه لمدة 4 سنين بعدين أربع سنين تانيه علا ايد زكريا احمد، و فى سنة 1948 دخل المعهد العالى للمزيكا المسرحيه ، و اتخرج فيه سنة 1950، و اتنقل بين وظايف كتيره، فاشتغل موظف مدير إدارة الهوايات فى وزارة الشّؤون الإجتماعيه، بعدين اترقا مدير التفتيش المالى و الإدارى و المناقضات فى وزارة العمل، و لما ما عادش يطيق الوظيفه الحكوميه استقال. ابتدت علاقته بالفن بالمزيكا، لحن اغانى (تحت الشجر يا وهيبه)، (وحده ما يغلبها غلاب)، كما وضع مزيكا لمسلسلات (هارب من الأيام)، (الضحية)، (الرحيل)، (الساقية)، و وضع اغانى للكتير من الأفلام ، و اتجه للسينما فى سن كبير، اشتغل فى فلام و مسلسلات تلڤزيونيه زى (لما ييجى المساء)، (عادات و تقاليد) و (الشهد و الدموع).
اشهر اغانيه
[تعديل]موته
[تعديل]مات فى القاهره فى 03 ابريل 1993
المصادر
[تعديل]- "عبدالعظيم عبدالحق - السينما.كوم". اطلع عليه بتاريخ 2015-02-28.
- "الوطن - فى حق "عبدالعظيم عبدالحق".. مقالة واحدة لا تكفى". اطلع عليه بتاريخ 2015-02-28.




