طرش

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
(تحويل من صمم)
طرش
 

 

رمز يونيكود 🧏  تعديل قيمة خاصية مِحرف التَّرميز المُوحَّد (Unicode) (P487) في ويكي بيانات

الطرش هوه النقص الجزئى او الكلى فى القدره على سماع الاصوات

للص-مم تعريفات مختلفة فى السياقات الثقافية والطبية. فى السياقات الطبية، معنى الطرش هو فقدان السمع اللى يمنع الشخص من فهم اللغة المنطوقة، هيا حالة سمعية . فى السياق دهيتم كتابته بالحرف الصغير d . تم استخدامه بعدين فى سياق ثقافى للإشارة لدول اللى يتواصلون بشكل أساسى منفى لغة الإشارة بغض النظر عن القدرة على السمع ، وفى الغالب ما يتم كتابتهم بالطرش ويشار ليهم باسم "الطرش الكبار" د الطرش " فى الكلام والإشارة. يتداخل التعريفان ولكنهما غير متدورين، حيث يشمل فقدان السمع الحالات اللى مش شديدة بما يكفى للتأثير على فهم اللغة المنطوقة، فى حين يشمل الطرش الثقافى سماع الأشخاص اللى يستخدمون لغة الإشارة، زى أطفال البالغين الطرش .

السياق الطبى[تعديل]

يُستخدم الرمز الدولى للطرش لتحديد المرافق اللى تقدم خدمات تقوية السمع، و بالخصوص أجهزة الاستماع المساعدة .

فى السياق الطبي، يتم تعريف الطرش على أنه درجة من اختلاف السمع بحيث لا يتمكن الشخص من فهم الكلام، لحد فى وجود تضخيم الصوت. فى حالة الطرش العميق، قد لا يتم اكتشاف لحد الأصوات الأعلى شدة اللى ينتجها مقياس السمع (أداة تستخدم لقياس السمع عن طريق إنتاج أصوات نغمة نقية منفى مجموعة من الترددات). فى حالة الطرش التام، مش ممكن سماع أى أصوات ، بغض النظر عن تضخيم الصوت أو طريقة إنتاجه.

ومن الناحية العصبية، تتم معالجة اللغة فى نفس المناطق من الدماغ سواء كان الشخص أطرش أو يسمع. يقوم النصف الأيسر من الدماغ بمعالجة الأنماط اللغوية سواء عن طريق لغات الإشارة أو اللغات المنطوقة.

يمكن تقسيم الطرش 4 أنواع مختلفة من فقدان السمع: فقدان السمع التوصيلي، وفقدان السمع الحسى العصبي، وفقدان السمع المختلط، واضطراب طيف الاعتلال العصبى السمعي. كل دى الأشكال من فقدان السمع تسبب ضعف فى سمع الشخص حيث لا يتمكن من سماع الأصوات بشكل صحيح. تحدث دى الأنواع المختلفة من فقدان السمع فى أجزاء مختلفة من الأذن، ده يخللى صعب إرسال المعلومات المسموعة لالدماغ بشكل صحيح. ولتوضيح الأمر بشكل اكبر، هناك 3 مستويات مختلفة لفقدان السمع. وفقا لمركز السيطرة على الأمراض، المستوى الاولانى هو فقدان السمع الخفيف. يحدث ده لما يكون الشخص لسه قادر على سماع الأصوات، لكن يصعب سماع الأصوات الاكتر انخفاض. المستوى التانى هو فقدان السمع المعتدل، ويحدث لما لا يتمكن الشخص من سماع أى شيء بالتقريب لما بيتكلم ليه شخص ما بصوت عادي. المستوى اللى بعد كده هو فقدان السمع الشديد. يحدث فقدان السمع الشديد لما لا يتمكن الشخص من سماع أى أصوات لما يتم إنتاجها بمستوى طبيعى ولا يمكنه سماع اللا الحد الأدنى من الأصوات اللى يتم إنتاجها بمستوى عالى. المستوى الأخير هو فقدان السمع العميق، و هو لما لا يتمكن الشخص من سماع أى أصوات باستمدح الأصوات العالية جدًا.[1]

هناك الملايين من الأشخاص فى العالم يعانو من الطرش أو ضعف السمع. تشير دراسة الدخل والمشاركة فى البرامج (SIPP) علشان أقل من 1 من كل 20 أمريكى مصاب بالطرش أو صعوبة السمع دلوقتى.[2] هناك الكثير من الحلول المتاحة للأشخاص اللى يعانو من ضعف السمع. بعض الأمثلة على الحلول هيا وميض الأضواء على حاجات مختلفة زى هواتفهم و أجهزة الإنذار والأشياء المهمة لتنبيههم. تعتبر زراعة القوقعة الصناعية خيار كمان .[3] زراعة القوقعة الصناعية أجهزة ى اتحطها جراحى لتحفيز العصب القوقعى لمساعدة الشخص على السمع. يتم استخدام زراعة القوقعة الصناعية بدل أدوات السمع للمساعدة لما يواجه شخص ما صعوبات فى فهم الكلام.[4]

السياق الثقافى[تعديل]

قالب:Ear symptoms and signs

علم مجتمع الطرش من صنع أرنود بالارد

فى سياق ثقافي، تشير ثقافة الطرش لمجموعة ثقافية متماسكة من الأشخاص اللى يتم الإشارة ل لغتهم الأساسية ، اللى يمارسون معايير اجتماعية وثقافية تختلف عن تلك الموجودة فى مجتمع السمع المحيط بهم. لا يشمل ده المجتمع تلقائى كل الأشخاص اللى يعانو من الطرش السريرى أو القانوني، ولا يستبعد كل شخص سامع. حسب لبيكر وبادن، فهو يشمل أى شخص "يعرّف نفسه كعضو فى مجتمع الطرش ، يقبل الأعضاء التانيين الشخص ده كجزء من المجتمع"، ومن الأمثلة على ذلك أطفال البالغين الطرش اصحاب الإعاقة الطبيعية القدرة على السمع. ويشمل مجموعة المعتقدات الاجتماعية والسلوكيات والفنون والتقاليد الأدبية والتاريخ والقيم والمؤسسات المشتركة للمجتمعات المتأثرة بالطرش اللى تستخدم لغات الإشارة كوسيلة رئيسية للتواصل. يميل أعضاء مجتمع الطرش لالنظر لالطرش باعتباره اختلاف فى التجربة الإنسانية مش كإعاقة أو مرض .

يستمر الكتير من الأشخاص غير المعاقين فى افتراض أن الأشخاص الطرش لا يتمتعون بالاستقلالية ويفشلون فى تقديم الدعم للأشخاص بخلاف المعينات السمعية، و هو أمر لازم معالجته. أنشأت منظمات غير حكومية مختلفة حول العالم برامج تهدف لسد الفجوة بين الطرش وغير المعاقين فى البلاد النامية. قدمت منظمة Quota International اللى يقع مقرها الرئيسى فى امريكا دعم تعليمى هائل فى الفلبين، حيث ابتدت فى ماتر التعليم المجانى للأطفال الطرش فى مركز موارد ليجانيس للطرش . كما قدمت منظمة Sounds Seekers البريطانية الدعم منفى تقديم تقنية صيانة السمع، لمساعدة الطرش بشكل احسن فى الأماكن اللى يصعب الوصول ليها. تدعم مؤسسة نيبون كمان الطلاب الطرش فى جامعة جالوديت والمعهد الفنى الوطنى للطرش ، منفى رعاية برامج المنح الدولية لتشجيع الطلاب على أن يصبحوا قادة المستقبل فى مجتمع الطرش . كلما زادت المساعدة اللى تقدمها دى المنظمات للأشخاص الطرش ، زادت الفرص والموارد اللى لازم على الأشخاص اصحاب الإعاقة التحدث عنها حول كفاحهم والأهداف اللى يهدفون لتحقيقها. لما يفهم المزيد من الناس كيفية الاستفادة من امتيازاتهم للفئات المهمشة فى المجتمع، عندها يمكننا بناء بيئة اكتر شمول وتسامح للأجيال القادمة.

تاريخ[تعديل]

أول سجل معروف للغة الإشارة فى التاريخ من كتاب كراتيلوس لأفلاطون ، اللى كتب فى القرن الخامس قبل الميلاد. يقول سقراط فى حوار حول صحة الأسماء: لنفترض أننا ماكانش لنا صوت ولا لسان، و أردنا أن نتواصل مع بعضنا البعض، أف مش ضرورى لنا زى الطرش والبكم أن نشير بالأيدى والرأس والأيدي؟ بقية الجسد؟" [5] إن اعتقاده بأن الطرش يمتلكون ذكاء فطرى فى اللغة جعله على خلاف مع تلميذه أرسطو ، اللى قال: "دول اللى يولدون طرش ًا يصبحون كل عديمى الإحساس وغير قادرين على التفكير"، و أنه "من المستحيل التفكير دون القدرة على السمع".

لم تبدأ الحروف الهجائية اليدوية فى الظهور إلا فى القرن السبعتاشر، كما فعلت الكتير من الأطروحات حول تعليم الطرش ، زى Reducción de las Letras y arte para enseñar a hablar a los mudos ("تقليل الحروف"). وفن تعليم البكم الكلام)، كتبه خوان بابلو بونيت فى مدريد سنة 1620، وديداسكالوكوفوس، أو معلم الرجل الطرش والبكم ، كتبه جورج دالغارنو سنة 1680.

سنة 1760، افتتح المعلم الفرنساوى المحسن شارل ميشيل دى ليبيه أول مدرسة مجانية للطرش  فى العالم . حصلت المدرسة على الموافقة على التمويل الحكومى  سنة  1791 وبقت معروفه باسم "المؤسسة الوطنية للمصادر-Muets فى باريس".[6] ألهمت المدرسة افتتاح للى يتعرف اليوم بالمدرسة الامريكانيه للطرش  ، هيا أقدم مدرسة دائمة للطرش  فى امريكا، وبشكل غير مباشر، جامعة جالوديت ، أول مدرسة فى العالم للتعليم المتقدم للطرش  وضعاف السمع، وحتى دلوقتى ، مؤسسة التعليم العالى الوحيدة اللى تم تطرش يم كل البرامج والخدمات فيها خصيص لاستيعاب الطلاب الطرش  وضعاف السمع.

اسبابه[تعديل]

فيه اسباب كتير للصمم

التعرض الطويل للدوشه[تعديل]

فقدان السمع بيحصل من التعرض للدوشه فترات طويله بالانجليزى: Noise-induced hearing loss او NIHL عند التعرض المستمر للدوشه ،زى اللى بيعيشوا قريب من المطارات او الطرق السريعه.او للطنين الصوتى حضور الحفلات الموسيقيه الصاخبه.

الوراثه[تعديل]

يرث الانسان بيورث ضعف السمع من ابويه ، وجينات ضعف السمع ممكن يكون سائده و تكون متنحيه.

او عادات الوالدين او من يعيش بينهم الطفل لان الاب او الام عندهم ضعف سمع فيسمعوا الميديا فى البيت باصوات عاليه مناسبه لضعف السمع عندهم فبلتالى الاطقال بيتعرضوا لاصوات عاليه فبيضعف سمعهم

الامراض[تعديل]

فيه اسباب تانيهللصمم او ضعف السمع زى :

شوف كمان[تعديل]

  • أسباب فقدان السمع
  • ثقافة الطرش
  • تعليم الطرش
  • التاريخ الطرش
  • تاريخ لغة الإشارة
  • فقدان السمع
  • نماذج من الطرش

مصادر[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

  1. "Hearing Loss in Children". 21 June 2021.
  2. Mitchell, R. E. (2005-10-12). "How Many Deaf People Are There in the United States? Estimates From the Survey of Income and Program Participation". Journal of Deaf Studies and Deaf Education (in الإنجليزية). 11 (1): 112–119. doi:10.1093/deafed/enj004. ISSN 1081-4159. PMID 16177267.
  3. "Know-the-ADA".
  4. "Cochlear Implant Surgery". 18 July 2022.
  5. "Cratylus, by Plato". gutenberg.org. Retrieved 2022-02-05.
  6. "Institut National de Jeunes Sourds de Paris" (PDF).