صلاح ذو الفقار

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
صلاح ذو الفقار
Salah Zulfikar public image 1970.jpg

معلومات شخصيه
الميلاد 18 يناير 1926  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


المحله الكبرى  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 22 ديسمبر 1993 (67 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


القاهره  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه
Flag of Egypt.svg
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
ابناء منى ذو الفقار  تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
اخوه و اخوات
الحياه العمليه
المدرسه الام اكاديمية الشرطة (مصر)  تعديل قيمة خاصية اتعلم فى (P69) في ويكي بيانات
المهنه ممثل  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه عربى،  واللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
الخدمة العسكرية
الفرع الشرطه المصريه  تعديل قيمة خاصية الفرع العسكري (P241) في ويكي بيانات
الرتبة رائد  تعديل قيمة خاصية الرتبة العسكرية (P410) في ويكي بيانات
المواقع
IMDB صفحته على IMDB  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات
السينما.كوم صفحته على السينما.كوم  تعديل قيمة خاصية معرف السينما.كوم للأشخاص (P3136) في ويكي بيانات

صلاح ذوالفقار (18 يناير 1926 - 22 ديسمبر 1993) كان ممثل ومنتج سينمائي مصرى ، من مواليد مدينة المحله الكبرى بدأ حياته العملية ظابط شرطة واتجه بعدها إلى السينما سنة 1956.

بداية حياته[تعديل]

اتولد صلاح الدين أحمد مراد ذو الفقار في مدينة المحلة الكبرى لأبوين من القاهرة وتحديدا من حي العباسية. فوالده الأميرالاي (عميد) أحمد بك مراد ذوالفقار كان من كبار رجال وزارة الداخلية. ووالدته نبيلة هانم ذو الفقار كانت من عائلة فرنسية الاصل. وكان صلاح متفوق في دراسته وكان رياضي وهو واحد من أبطال مصر في الملاكمة وحصل علي بطولة كأس الملك في الملاكمة (وزن الريشة) سنة 1947. التحق صلاح ذو الفقار في البداية بكلية الطب جامعة الإسكندرية وده عشان يرضي ابوه لانه كان يتمني ان صلاح يبقي دكتور زي جده. بعد كده، حوّل صلاح اوراقه لأكاديمية الشرطة واتفوق فيها علميًا ورياضيًا.

شغله في الشرطة[تعديل]

اتخرج صلاح ذو الفقار من أكاديمية الشرطة (كلية البوليس) في سنة 1946، وبعدين اشتغل في مديرية أمن المنوفية وبعدها في مصلحة السجون وبالتحديد سجن مصر واشتغل مدرس في أكاديمية الشرطة من سنة 1949.

علاقته بالسادات[تعديل]

كان صلاح ذو الفقار بيشتغل ضابط في سجن مصر وكان محمد أنور السادات مسجون في الوقت ده بسبب قضية اغتيال أمين عثمان، وكان هو الضابط المسئول في السجن. صلاح ذو الفقار كان مؤمن في قرارة نفسه ببطولة محمد أنور السادات وأنه قام بدور وطني تجاه بلده رغم انه مسجون وصلاح هو الضابط المكلف بحراسته هو وبقية المتهمين في القضية الا انه كان بيساعدهم ويعاملهم معاملة كويسة لانهم مساجين سياسيين ولانه مقتنع انهم اتسجنوا بسبب حبهم لوطنهم.

وكان صلاح بيجيب معاه الاكل والجرائد والسجاير للسادات، وساعد أسرته كتير عشان ياخدوا تصريح بالزيارة للاطمئنان عليه.

معركة الإسماعيلية 1952[تعديل]

صلاح ذو الفقار هو أحد أبطال معركة الإسماعيلية في 25 يناير 1952 وكان ظهر فيها بسالة وشجاعة رجال الشرطة المصرية ضد المحتل البريطاني. في اليوم ده تم حصار قسم الشرطة الصغير المجاور لمبني محافظة الاسماعيلية من قبل قوات الجنرال البريطاني أكسهام وكان عددهم 7000 عسكري إنجليزي متزودين بالااسلحة والدبابات ومدافع الميدان بينما كان عدد العساكر والظباط المصريين مايزيدش عن 800 عسكري في الثكنات و80 عسكري في مبني القسم والمحافظة معاهم تسليح ضعيف مش اكتر من البنادق القديمة.

رغم كده صمد رجال الشرطة في المعركة دي وقاوموا بشجاعة وأستشهد منهم 50 عسكري وبقي 30 علي قيد الحياة لكن مصابون ورغم كده فضلوا يقاوموا القصف لغاية ما نفذت ذخيرتهم

الرائد صلاح ذو الفقار وسط طلابه في أكاديمية الشرطة سنة 1956

بعد أنهيار جدران القسم ومبني المحافظة طلب الإنجليز من العساكر والظباط المصريين الخروج من القسم مستسلمين رافعين ايديهم. رفضوا الاستسلام وقرروا المقاومة لاخر نقطة دم وصنعوا بشجاعتهم ملحمة فداء ووطنية في حب مصر وكان صلاح ذو الفقار الظابط الصغير واحد من الظباط الصامدين في الموقعة الشهيرة دي سنة 1952. وبقي اليوم ده 25 يناير من كل سنة عيد الشرطة.

العدوان الثلاثي[تعديل]

لما قامت حرب العدوان الثلاثي علي مصر في أكتوبر 1956. أخذ صلاح ذو الفقار زمام المبادرة بقيادة 19 من طلابه في أكاديمية الشرطة واتطوعوا ككوماندوز مع المقاومة ضد الهجوم الثلاثي للجيوش البريطانية والفرنسية والإسرائيلية. اخد صلاح ذو الفقار نوط الواجب من الدرجة الأولي من الرئيس جمال عبد الناصر تقديرًا لدوره الوطني.

بدايته في السينما[تعديل]

حاول اخو صلاح ذو الفقار الكبير وهو المخرج عز الدين ذوالفقار إقناعه بالتمثيل، ولكن بحكم طبيعة شغله كان صلاح شايف انه مستحيل وزارة الداخلية هالتوافق علي شغله في السينما. ولكن مع إلحاح اخوه عز الدين عليه عشان يمثل في السينما وترشيح صلاح لدور بطولة ادام شادية في فيلم عيون سهرانة. وافق صلاح وقدم طلب لوزير الداخلية وفعلا قِدِر صلاح ذو الفقار ياخد تصريح استثنائي من وزير الداخلية للتمثيل في الفيلم.

ملف:A scene from Rodda Qalby (1957).jpg
صلاح ذو الفقار وشكري سرحان في رد قلبي سنة (1957)

بدأ صلاح ياخد دروس في الإلقاء على مع الفنان عبد الرحيم الزرقاني وكان أول فيلم ليه في السينما هو عيون سهرانة سنة 1956، بعدها عمل صلاح ذو الفقار دور حسين ابن الريس عبد الواحد في فيلم رد قلبي سنة 1957 بخفة دم وبساطة وكان الدور ده هو بداية الشهرة والنجومية. انهالت عليه سيناريوهات الافلام بعد فيلم رد قلبي ومالقاش حل غير الاستقالة من وزارة الداخلية واتوافق عليها ولكن نظرا لسجله الحافل في 11 سنة وهي فترة شغله في الشرطة، تم ترقية صلاح ذو الفقار لرتبة مقدم واحالته للمعاش بقرار استثنائي من وزير الداخلية.

اول ما خرج من الشرطة، اتعين صلاح ذو الفقار مدير تنفيذي لمنظمة الشعوب الأفريقية والآسيوية والتي كان رئيسها في الوقت ده محمد أنور السادات، لكنه لكن ماستمرش في المنصب كتير لحبه للفن والسينما.

نجوميته[تعديل]

اتجه صلاح ذو الفقار بعد كده للسينما بقوة وسطع نجمه في سماء الوطن العربي كله واتعددت ادواره وحققت افلامه نجاح كبير كممثل ومنتج واشتغل مع اغلب نجمات السينما المصرية في عصرها الذهبي. اخد صلاح ذو الفقار كتير من الجوايز والتكريمات عن ادواره في السينما طول مشواره الفني. في سنة 1959 قدم صلاح ذو الفقار 5 أفلام منها فيلم نساء محرمات مع هدي سلطان وفيلم حب حتي العبادة مع تحية كاريوكا وأدي دور مهم في فيلم الرجل الثاني

صلاح ذو الفقار في زوج في اجازة سنة (1964)

حقق صلاح ذو الفقار نجاح في فترة الستينات بمجموعة من الأدوار المتنوعة، مثلا؛ فيلم مال ونساء من إخراج حسن الإمام سنة 1960 وموعد في البرج (1962) وشاركه بطولة الفيلمين الممثلة سعاد حسني. وفي سنة 1961 قام ببطولة افلام موعد مع الماضي ووحيدة ادام مريم فخر الدين. وفي سنة 1963 عمل دور عيسي العوام في الناصر صلاح الدين ببراعة. والسنة التالية كان دور الدكتور حموده، دكتور في حتي، في فيلم الأيدي الناعمة كوميدي وحقق نجاح جماهيري، وكان الفيلم اتعرض في مهرجان موسكو السينمائي الدولي عام 1965.

قام صلاح ذو الفقار ببطولة الفيلم الرومانسي أغلى من حياتي عام 1965 من إخراج محمود ذو الفقار وحقق نجاح جماهيري ونقدي واخد عنه جايزة الدولة في التمثيل وكان بداية الثنائي الأشهر مع شادية في أفلام مراتي مدير عام وعفريت مراتي وكرامة زوجتي وأخيرًا لمسة حنان سنة 1971.

بعد المرحلة دي قام صلاح ذو الفقار ببطولة أفلام ادت الفرصة لجيل جديد من الممثلات في أفلامه في فترة السبعينات زي نيللي وميرفت أمين ونجلاء فتحي أولها فيلم صباح الخير يا زوجتي العزيزة سنة 1969.

بدأ صلاح ذو الفقار فترة السبعينات بدور أمين عاكف في فيلم غروب وشروق سنة 1970 وفيلم رجال بلا ملامح في نفس السنة مع ناديه لطفي وكمان فيلم امرأة زوجي وفيلم برج العذراء للمخرج محمود ذو الفقار، سافر صلاح بعدها إلي سوريا ولبنان واشتغل في افلام كتير هناك منها فيلم باريس والحب سنة 1971 مع صباح.

شارك فاتن حمامة بطولة فيلم قصير بعنوان ساحرة سنة 1971 وإجتمع صلاح ذو الفقار مرة أخري مع سعاد حسني في فيلم الناس والنيل من إخراج يوسف شاهين سنة 1972 ونفس السنة دعوة للحياة، وقام ببطولة أفلام الرجل الآخر سنة 1973 ودنيا سنة 1974.

صلاح ذو الفقار في القتلة سنة (1971)
صورة من الطاووس (1982)

كانت نقطة التحول في مشواره في السينما لما قام بدور شر في فيلم التشويق والجريمة القتلة سنة 1971 وحقق نجاح في شباك التذاكر وقت عرضه علي شاشات السينما وكمان قيامه بدور حافظ الراجل الفاسد في فيلم المذنبون سنة 1975. على العكس، لعب صلاح ذو الفقار دور ملاك في فيلم خطيئة ملاك عام 1979.

مع تقدم صلاح ذو الفقار في السن بدأ يعمل ادوار مختلفة تناسب المرحلة السنية الجديدة زي بطولته لفيلم زيارة سرية سنة 1981، وعمل دور قاضي. وقام ايضاً باداء دور مركب في فيلم لحظة ضعف في نفس السنة وكان فيلم الطاووس مع نور الشريف وإخراج كمال الشيخ سنة 1982 حقق نجاح جماهيري ونقدي واخد صباح جايزة الدولة في التمثيل عن دوره في الفيلم. وكمان عمل دور الشيخ حسونة في فيلم وداعا بونابرت للمخرج يوسف شاهين سنة 1985.

عاش صلاح ذو الفقار مرحلة جديدة من النضج الفني في مشواره في السينما وهو في اواخر الخمسينيات من عمره، بدأ يدَوَّر علي النصوص الأدبية لاكبر كتاب في مصر وفعلا وصل للكان عايزه وكان فيلمه من فضلك واحسانك عن قصة الأديب المصري العالمي نجيب محفوظ سنة 1986 بداية لأفلام زي آسف للازعاج سنة 1988 عن قصة الكاتب أنيس منصور وفيلم إلا إبنتي عن قصة الكاتب إحسان عبد القدوس سنة 1992 وأخيرا فيلم وزير في الجبس عن قصة الكاتب فتحي غانم في سنة 1993.

وعمل صلاح ذو الفقار بردو أفلام كوميدية زي المليونيرة الحافية عام 1987. وكمان الأسطي المدير عام 1988.

جذب المسرح صلاح ذو الفقار بقوة وقام ببطولة مسرحيات كتيرة طوال مشواره الفني منها رصاصة في القلب (1964) عن رواية الأديب توفيق الحكيم وكمان مسرحية روبابيكيا (1967) ادام تحية كاريوكا ومحترم لمدة شهر (1982) ومسرحية اليوم المفقود مع ليلي طاهر في سنة 1988.

فِضِل يشتغل صلاح ذو الفقار لآخر يوم في حياته. وقام ببطولة أعمال تليفزيونية كتيرة أشهرها مسلسل عائلة الأستاذ شلش سنة 1990 واللي حقق نجاح جماهيري لما اتعرض علي شاشة التليفزيون المصري. وكانت أفلام لصوص خمس نجوم، الطريق الي ايلات والإرهابي آخر أعماله وكلها اتعرضت بعد وفاته. لعب صلاح ذو الفقار كل الأدوار وكان اداءه دايما فيه خفة ظل.

إنتاج سينمائي[تعديل]

بدأ صلاح ذو الفقار مشواره في الإنتاج السينمائي بمشاركة اخوه الكبير عز الدين ذو الفقار واشتغل كمنتج منفذ في أفلام بين الأطلال سنة 1959 وفي نفس السنة الرجل الثاني وملاك وشيطان سنة 1960. بعد كده أسس صلاح شركته الخاصة وفي سنة 1962 أنتج 3 أفلام منهم فيلمين بمشاركة رمسيس نجيب وهما أنا الهارب بطولة فريد شوقي وفيلم رسالة من امرأة مجهولة. وفي نفس السنة بردو أنتج فيلم موعد في البرج من بطولته وجميعها حققت نجاحًا في شباك التذاكر.

كان صلاح ذو الفقار بيدافع عن المرأة في افلامه وانتج أكتر من فيلم انصفوا المرأة المصرية، منها فيلم مراتي مدير عام واللي أنصف البطلة وسمح انها تكون مدير علي الرجل وبقي من أفضل 100 فيلم في مئوية السينما المصرية.

وله كمان فيلم 3 لصوص سنة 1966 واللي بيحكي 3 قصص لتلات حرامية في انتظار الحكم من القاضي وشارك صلاح ذو الفقار بالتمثيل في قصة منهم وهي سارق الذهب مع هند رستم.

وفي سنة 1969 أنتج صلاح ذو الفقار لشادية فيلم شئ من الخوف من إخراج حسين كمال وأثار ضجة كبيرة في مصر وقتها وتم منع عرض الفيلم واتفرج عليه الرئيس جمال عبد الناصر وسمح بعرضه وحقق نجاح وبقي من أفضل 100 فيلم في مئوية السينما المصرية.

وأنتج فيلم رحلة عذاب في سنة 1972 وفي 1973 كان صلاح منتج منفذ للفيلم القصير أغنية الموت بطولة فاتن حمامة سنة واللي ناقش قضية التار في الصعيد وفي نفس السنة أنتج وشارك في بطولة فيلم الرجل الآخر.

أنتج صلاح ذو الفقار لفاتن حمامة فيلم أريد حلا (1975) وحقق نجاح جماهيري ونقدي وساهم في تغيير قانون الاحوال الشخصية في مصر في الوقت ده لصالح المرأة واخد عنه جايزة الدولة في الإنتاج وبقي الفيلم ده كمان من أفضل 100 فيلم في مئوية السينما المصرية.

تجربته مع العالمية[تعديل]

شارك صلاح ذو الفقار في اكتر من فيلم عالمي أولها فيلم سر أبو الهول سنة 1964 وهو فيلم إيطالي وده بعد ما رشحه مخرج الفيلم دوشيو تيساري عشان الفيلم كان بيتصور في مصر. وشارك كمان في فيلم الفرسان وهو فيلم إنجليزي وقام بدور صلاح الدين الايوبي

آخر مشاركة عالمية لصلاح ذو الفقار كانت في فيلم مكسيكي اسمه نفرتيتي واخناتون انتاج عام 1973 مع جيرالدين شابلين وقام صلاح ذو الفقار بدور حور أم حب ملك مصر في مصر القديمة.

الطريف في الموضوع ده انه بعد ما اتعرض فيلم سر أبو الهول، طلب دوتشيو تيساري مخرج الفيلم من صلاح ذو الفقار انه يسافر إيطاليا ويستغل في السينما الايطاليه ولكنه رفض وفضل الاستمرار في مصر.

حياته الخاصة[تعديل]

اتجوز صلاح ذو الفقار أربع مرات في حياته. اتجوز من مراته الاولانية السيدة نفيسة بهجت سنة 1947 وهي أم اولاده أحمد ومني وفِضلِت مراته حتي وفاتها سنة 1988. أما جوازه التاني فكان من الممثلة زهرة العلا وكان جواز ماستمرش كتير وانتهي بالطلاق. وكانت قصة الحب التي جمعت بينه وبين المطربة والممثلة شادية هي الأشهر في مصر واتجوزوا في سنة 1964 وقت تصوير فيلم أغلي من حياتي وكونوا مع بعض ثنائي فني قدموا من خلاله كتير من الافلام السينمائية الناجحة وأنتج لها أكتر من فيلم منها فيلم مراتى مدير عام وشيء من الخوف. وانتهي الجواز ده بالطلاق بعد 7 سنين. وبعدين اتجوز من مراته الاخيرة بهيجة واستمر جوازه منها حتي وفاته.

اعماله[تعديل]

شارك صلاح ذو الفقار في اكتر من 250 عمل فني سواء سينمائي أو مسرحي أو تليفزيوني.

رصيد صلاح ذو الفقار السينمائي يعدّي 130 فيلم ما بين ممثل أو منتج واشتغل مع أغلب نجمات السينما المصرية في عصرها الدهبي وامتد مشواره السينمائي من سنة 1956 لغاية وفاته في سنة 1993.

الجوايز[تعديل]

حصل على العديد من الجوائز منها:

  • نوط الواجب من الدرجة الأولي من الرئيس جمال عبد الناصر تقديرًا لدوره الوطني في معارك العدوان الثلاثي سنة 1956.
  • جايزة احسن ممثل عن دوره في فيلم الأيدي الناعمة في عام 1964.
  • جايزة احسن ممثل عن دوره في فيلم أغلى من حياتي سنة 1965.
  • جايزة احسن منتج عن فيلم مراتي مدير عام في سنة 1966.
  • جايزة احسن فيلم من مهرجان المركز الكاثوليكي للسينما عن فيلم مراتي مدير عام في سنة 1966.
  • جايزة احسن منتج عن فيلم أريد حلا في سنة 1975.
  • شهادة تقدير من الرئيس محمد أنور السادات في عيد الفن سنة 1979.
  • جايزة احسن ممثل عن دوره في فيلم الطاووس في سنة 1982.

وفاته[تعديل]

اتوفي صلاح ذو الفقار في يوم 22 ديسمبر سنة 1993 في مستشفي الشرطة عن عمر 67 سنه بعد أزمة قلبية مفاجئة خلال تصوير المشهد الأخير من فيلم الارهابى، وقد تم بالفعل تأجيل تصوير المشهد بناء على طلب من الفنان عادل امام.

Flag of Egypt.svg

بوابة مصر