انتقل إلى المحتوى

شيرى (مشروب)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
شيرى (مشروب)

البلد
اسبانيا   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
كوب من أمونتيلادو شيرى بالزيتون

شيرى Sherry ( Spanish: jerez ) هو نبيت مدعم مصنوع من العنب الأبيض اللى يزرع قرب مدينة خيريز دى لا فرونتيرا فى الأندلس باسبانيا. شيرى هو مشروب يتم إنتاجه فى مجموعة متنوعة من الأساليب المصنوعة أساسا من عنب بالومينو ، بدايه من الإصدارات الخفيفة المشابهة لنبيت الترابيزه الأبيض، زى مانزانيلا وفينو ، لالإصدارات الداكنة والأثقل اللى يسمح ليها بالأكسدة مع تقدم العمر فى البرميل. زى أمونتيلادو و أولوروسو . يصنع النبيت الحلو كمان من عنب بيدرو شيمينيز أو موسكاتيل ، ويتم مزجه أحيانا مع شيرى بالومينو.

ثلاثة مستويات من شيرى سوليرا

أنواع

[تعديل]
  • الأمونتيلادو مجموعة متنوعه من الشيرى اللى يتم تعتيقه الاول تحت الزهر بعدين يتعرض للأكسجين،و ده ينتج شيرى أغمق من الفينو ولكنه أخف من أولوروسو. هيا جافة بشكل طبيعي، ويتم بيعها أحيانا بمحلاة خفيفة لمتوسطة ( رغم أنه لم يعد من الممكن تصنيفها على أنها أمونتيلادو).[1]
  • فينو ("حساس" بالإسبانية) هو اكتر أنواع الشيرى التقليدية جفافا وشحوبا. يتم تعتيق النبيت فى براميل تحت غطاء من خميرة الزهور لمنع ملامسته للهواء.
  • يتم صنع Jerez Dulce ( شيرى حلو ) إما عن طريق تخمير عنب Pedro Ximénez ( PX ) المجفف أو عنب Moscatel ، اللى ينتج نبيت بنى داكن أو أسود شديد الحلاوة، أو عن طريق مزج النبيت أو العنب الاكتر حلاوة مع مجموعة متنوعة اكتر جفاف .
  • مانزانيلا هيا مجموعة خفيفة بشكل خاص من شيرى فينو يتم صنعها حول ميناء سانلوكار دى باراميدا .
  • مانزانيلا باسادا هو مانزانيلا خضع لتعتيق فتره طويلة أو تم أكسدته جزئى،و ده يعطى نكهة اكتر ثراء واكتر مكسرات.
  • Oloroso ('المعطر' بالإسبانية) مجموعة متنوعة من أنواع الشيرى اللى يتم تعتيقها مؤكسدًا لفترة أطول من Fino أو Amontillado،و ده ينتج نبيت أغمق واكتر ثراءً. مع مستويات كحول تتراوح بين 18 و 20%، يعد أولوروسوس اكتر أنواع الشيرى إدمان على الكحول.[2] زى أمونتيلادو، هيا جافة بشكل طبيعي، فى الغالب ما يتم بيعها كمان فى إصدارات محلاة تسمى كريم شيرى (تم صنعها لأول مرة فى ستينيات القرن التسعتاشر عن طريق مزج أنواع مختلفة من الشيري، بما فيها فى العاده أولوروسو وبيدرو زيمينيز).
  • بالو كورتادو مجموعة متنوعة من أنواع الشيرى اللى عمرها فى البداية زى أمونتيلادو، فى العاده لمدة 3 أو أربع سنين ، لكن تطور بعدين شخصية أقرب لأولوروسو. يحدث ده إما عن طريق الصدفة لما تموت الزهرة أو فى العاده ما يتم قتل الزهرة عن طريق التحصين أو الترشيح.
شيرى 30 سنه

شوف

[تعديل]

مصادر

[تعديل]
  1. "Boletín Oficial de la Junta de Andalucía (BOJA)" (PDF). 12 April 2012. p. 52.
  2. T. Stevenson The Sotheby's Wine Encyclopedia pg 325 Dorling Kindersley 2005 ISBN 978-0-7566-1324-2