شنوده رئيس المتوحدين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
شنوده رئيس المتوحدين
 

معلومات شخصيه
الميلاد سنة 348   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


مصر   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة سنة 466 (117–118 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


سوهاج   تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه روما القديمه   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
رتبة التقديس قديس   تعديل قيمة خاصية رتبة التقديس (P411) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه كاتب   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه قبطى   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

الأنبا شنودة رئيس المتوحدين مؤسس الحضارة القبطية و زعيم الثورة القبطية الحضارية والفكرية اتسمى بأبو القبط أو أبو المصريين ،

وهو بيعتبر من أهم الشخصيات اللى تمثل رهبنة الشركة فى مصر بعد القديس باخوميوس ممكن يكون من أعظم الشخصيات المصرية فى العصر القبطى كله . اتسمى "أرشمندريت" يعنى رئيس المتوحدين، لأنه كان يمارس حياة الوحدة من فتره للتانيه.

شجع بعض رهبانه على الانسحاب للبرية بعد سنين قليلة من ممارستهم حياة الشركة، دون قطع علاقتهم بالدير تمام. فى الوقت نفسه رأى القديس باخوميوس فى "الشركة" ذُروة السموّ الرهباني، أما القديس شنوده فيراها مرحلة انتقالية تُعد النفوس الناضجة لحياة المتوحدين الاكتر نسك.

كان رئيس للدير الأبيض فى أدريبه فى صحراء طيبه اللى هى الاقصر حاليا، لأكتر من 56 سنه (القرن الرابع/الخامس). قاد حوالى 2200 راهب و 1800 راهبة، كمان أخبرنا تلميذه وخلفه القديس ويصا. فى سنة 431م.

رافق القديس الأنبا شنوده القديس كيرلس الكبير فى مجمع افسس المسكوني. ولم يقبل فى ديره أجنبى ليلتحق بجماعاته الرهبانية،لكن كان كل رهبانه من المصريين . وعلاشان كده كتير من الأوربيين لم يذكروا اسمه فى الفترة الخاصة بآباء البرية، كمان لم يترجموا شيءًا من أعماله على مدى قرون طويلة.

مصادر[تعديل]

  1. مُعرِّف مكتبة الفاتيكان (VcBA): https://wikidata-externalid-url.toolforge.org/?p=8034&url_prefix=https://opac.vatlib.it/auth/detail/&id=495/32528 — باسم: Shenute