ستراك سركيسيان

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث


ستراك سركيسيان
ستراك سركيسيان
معلومات شخصية
الميلاد 1936


بيروت, Flag of Lebanon.svg لبنان

الوفاة 2017 (aged 80–81)


Flag of Lebanon.svg لبنان

مواطنة
Flag of India.svg
الهند  تعديل قيمة خاصية بلد المواطنة (P27) في ويكي بيانات
الحياة الفنية
المهنة ملحن  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

سيتراك سركيسيان (توفي في 21 فبراير 2017) Setrak Sarkissian اشهر ضابط ايقاع وعازف طبله لبنانى من أصل أرمنى. حصل على العديد من الجوائز في الشرق الأوسط وأوروبا لإسهاماته في الموسيقى العربية التقليدية والحديثة منها لما منحه التلفزيون العربي-الأمريكي في لوس انجلوس بولاية كاليفورنيا درع افضل ضابط ايقاع في العالم العربي سنة 1994 حيث شكل ستراك ظاهرة مميزة في عالم الفن . وقدم الحان وتوزيعات موسيقيه ظهرت له فى أكثر من 30 تسجيلا وموسيقى تصويرية للافلام، منها خمسة اعمال مع فريد الأطرش.

كمان استطاع حفظ فنه خلال 43 سنة في 52 ألبوم، ومن أبرز اعماله شريط “ليالي زمان” اللي يتضمن 6 مقطوعات موسيقية للرقص الشرقي و”سولو” على “الطبلة” شاركه فيه عزفاً 32 موسيقياً.

حياته[تعديل]

اتولد سيتراك سركيسيان في بيروت، لبنان. ابتدا اهتمامه بالموسيقى في وقت مبكر مستلهم من طبلة أخوه الأكبر اللى كان بيعزف عليها في المنزل وفي الحفلات العائلية وفى سن ال18 كان اتعلم العزف على الطبله بنفسه. عائلته لم تكن دايما راضيه، لأنه في الوقت ده كانت الموسيقى كمهنة لم يكن لها مكانة اجتماعية عالية فكسروا طبلته لاكن ده لم يردعه، واستمر فى العزف والدراسه فى معهد الموسيقى لمزيد من التدريب وده خلى سركيسيان يتفوق بسرعة.

كانت بدايته العمليه مع الراقصة ناديه جمال في سنة 1958، واشتغل معها لغاية سنة 1962، لما ابتدأ يعزف مع سميره توفيق اللى اتعرف عليها سنة 1959 لما عملا في كازينو طانيوس في بحمدون. وقد عمل سركيسيان مع العديد من المطربين في الشرق الأوسط، منهم سميره توفيق وفيروز ومحمد عبد الوهاب وفريد الأطرش وصباح فخرى وعبد الحليم حافظ وفايزه احمد وردة وصباح وماجده الرومى. وكمان عمل مع اشهر الراقصات الشرقيات زى ناديه جمال، تحيه كاريوكا، ساميه جمال، فيفى عبده، نجوى فؤاد، سهير زكى، سمارة، أماني، رانين، نورا، وشهرمان. عاش في حي برج حمود فى بيروت اللى هو تقليديا حى يسكنه الأرمن .

توفي سيتراك سركيسيان في 21 فبراير 2017 في بيروت، لبنان.

تكريمه[تعديل]

منح رئيس الجمهورية اللبنانية العماد ميشال عون عازف الطبلة الراحل ستراك سركيسيان وسام الاستحقاق الرئاسي الفضي لعطاءاته الفنية في لبنان والمنطقة. وقدم ممثل رئيس الجمهورية، وزير السياحة أواديس كيدانيان، الوسام لعائلة الراحل خلال مراسم الدفن اللي أقيمت في بطريركية الأرمن الأرثوذكس “مارفارطان” فى حى برج حمود.

Audio-x-generic.svg

بوابة مزيكا