زيلين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
زيلين
 

 

جزء من دنمارك   تعديل قيمة خاصية جزء من (P361) في ويكي بيانات
البلد
دنمارك [1]  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 55°34′N 11°53′E / 55.57°N 11.89°E / 55.57; 11.89   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات[2]
مسطحات مائيه قريبه البحر البلطى   تعديل قيمة خاصية موجود بالقرب من المسطح المائي (P206) في ويكي بيانات
المساحه
الطول
العرض
التعداد السكانى
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

زيلين ( Danish ) فى 7،031 كم 2 هيا اكبر جزيرة فى دنمارك و أكثرها سكان ( باستمدح جرينلاند وجزيرة ديسكو ، و هما اكبر). كان عدد سكان زيلين 2319705 انسان فى 1 يناير 2020.[3]

زيلاند هيا تالت اكبر جزيرة فى اوروبا من المساحة والرابعة من عدد السكان . و هو متصل بـ Sprogø و Funen عن طريق الرابط الثابت للحزام العظيم و Amager عن طريق شوية كبارى فى كوبينهاجين. بشكل مش مباشر ، من فى جزيرة أماجر و كوبرى اوريسند ، ترتبط كمان بسكونيه فى السويد. فى الجنوب ، يربطه كوبرى ستورستروم و كبارى فارو بفالستر ، و اللى ورا الجزيرة للولاند ، تم التخطيط لنفق فى همارنبيلت لألمانيا. كوبينهاجين ، عاصمة الدنمارك ، و عدد سكانها بين 1.3 و 1.4 مليون انسان سنة 2020 ، يقع معظمهم على الشاطئ الشرقى لجزيرة نيوزيلندا وجزئى فى جزيرة أماجر . تشمل المدن التانيه فى نيوزيلندا روسكيلد وهيلرود ونيستفيد و هيليسينكور و سلاجيلس و كوج و هولبيك و كالوندبورج .ادارى ، تنقسم زيلين لمنطقتين دنماركيتين: منطقة العاصمة كوبينهاجين وشمال زيلين تنتمى لمنطقة العاصمة ، فى الوقت نفسه ينتمى الجزء الاكبر والاكتر ريفية من الجزيرة لمنطقة زيلين .

أصل الكلمات[تعديل]

أصل الاسم الدنماركى Sjælland مش معروف تمامًا. Sjæl فى اللغة الدنماركية الحديثة تعنى "الروح" ؛ اشتقاق من siô / (بمعنى "بحيرة" أو "بحر") تم افتراضه. بس ، الفرضية الشائعة النهارده هيا أن الدنماركى القديم شكل Siâland يعتمد على كلمة * selha- مع النهاية * wundia- . ده الأخير يعنى "يشير ، يشبه". كلمة * selha- ممكن يكون ليها معنيان مختلفان: "ختم" (فى اللغة الدنماركية الحديثة sæl ) أو "ديب باى ، فيورد". علشان روسكيلد هيا مستوطنة رئيسية وقديمة فى زيلين ، ممكن الوصول ليها عن طريق البحر عبر مضيق روسكيلد الضيق (المتفرع من Isefjord ) ، افترض أن البحارة أطلقو على الجزيرة اسم.[4] ممكن استعارة النموذج الانجليزى من النموذج الألمانى Seeland . قد تستند دى الأشكاللافتراض أن الجزء الاولانى يعنى البحر أو البحيرة ( انظر الألمانية) ، أو ممكن ببساطة أن تستندلشكل دنماركى بديل من الاسم ، Sælland ، اللى كان منتشر لحد القرن التسعتاشر.[5]

العلاقة بنيوزيلندا[تعديل]

لا توجد علاقة اشتقاقية بين دولة نيوزيلندا ودولة جزيرة نيوزيلندا. تم تسمية نيوزيلندا على اسم مقاطعة زيلاند النيديرلاندية ، اللى يشار ليها ساعات باسم و / أو مقلدةلنيوزيلندا ، لكنلازمعدم الخلط بينها وبين الجزيرة الدنماركية. بس ، هناك ارتباط تاريخى بين الدنمارك ونيوزيلندا على أساس هجرة القرن التسعتاشر من الاسكندنافيين ، والدنماركيين ،لالجزيرة الشمالية لنيوزيلندا ، ول مناطق جنوب خليج هوكس وشمال Wairarapa.[6]

تاريخ[تعديل]

الدنماركيين القبليين من زيلين وسكانيا و لغتهم كانت شكل بدرى من الجرمانية الشمالية .المؤرخين يعتقدو أنه قبل وصولهم ، كان معظم يوتلاند و أقرب الجزر ساكنها قبائل الجوت . هاجر الجوت على بريطانيا العظمى فى الاخر ، و بعضهم كمرتزقة للملك البريثونى فورتيجرن ، و منحهم الأراضى الجنوبية الشرقية من كينت وجزيرة وايت و مناطق تانيه استقرو. تم استيعابهم بعدين أو تطهيرهم عرقيا على ايد الغزاة انجل و ساكسون ، اللى شكلوا الأنجلو ساكسون . اندمج السكان الجوتيون المتبقون فى جوتلاند مع الدنماركيين المستوطنين.كان قانون Valdemar's Zealandic قانون مدنى اتعمل فى القرن التلاتاشر. قبل اعتماد قوانين Jutlandic و Zealandic و Scanian ، ماكانش هناك توحيد للقوانين فى كل اماكن المستوطنات فى الدنمارك. كان رينجستيد و بعدين روسكيلد أول مراكز سياسية ودينية مهمة فى الجزيرة ، و هو الدور اللى استولت عليه بعدين كوبينهاجين. كانت المراكز الدينية الهامة التانيه قبل الاصلاح هيا Sorø Abbey فى Sprø و Esrom Abbey فى Rsrum . مع موقعها الاستراتيجى عند مدخل أوريسند ، بعد بناء قلعة كرونبورغ و ادخال Sound Dues ، تطورت Helsingør بعدين علشان تكون أهم مدينة وميناء بحرى بره كوبينهاجين.

كان معظم شمال زيلين لقرون ، من أواخر القرن الستاشر ، مملوك للتاج واستخدم بشكل أساسى كمجال صيد ملكي. لعبت العزبة المحلية دور رئيسى فى الاقتصاد فى بقية الجزيرة.تضمنت المراكز الصناعية المبكرة بره كوبينهاجين Mølleåen مع طواحينها المائية ومصنع Kronborg Arms فى Hellebæk و Johan Frederik Classen 's Frederick's Works فى Frederiksværk و Niels Ryberg's Køng Textile Factory فى Vordingborg. كانت أجزاء كبيرة من الجزء الجنوبى من الجزيرة فى الجزء من القرن التمنتاشر من منطقة فوردينجبورج الفرسان .

الأصول الأسطورية[تعديل]

نحت جيفيون زيلين من السويد.

فى الأساطير الاسكندنافية فى Gylfaginning ، اتعمل الجزيرة على ايد الالهة Gefjun بعد ما خدعت Gylfi ، ملك السويد. أزالت قطعة أرض ونقلتهالالدنمارك ، اللى بقت زيلندا. امتلأت المنطقة الخالية بالميه وبقت مالارين .[7] بس ، علشان الخرائط الحديثة تظهر تشابه بين نيوزيلندا وبحيرة فانرن السويدية ، يتم تحديدها ساعات على أنها الفتحة اللى خلفها جيفجون. Gefjun هيا ملكة الملك Skjöldr ، سلف مسمى من Scyldings ، المتعلقة بالنقاش الاشتقاقي.

جغرافيا[تعديل]

جزيرة زيلاند ( Sjælland ) والمضيق الدنماركى بين الدنمارك والسويد ، وتربط بحر البلطيق - على اليمين - والمحيط الاطلنطى.

زيلاند هيا الجزيرة الدنماركية الاكتر بالسكان. هيا غير منتظمة الشكل و شمال جزر Lolland و Falster و Møn . جزيرة أماجر الصغيرة مباشرة شرقا. كوبينهاجين فى الغالب فى زيلين لكن تمتد عبر شمال أماجر. يربط عدد من الكبارى ومترو كوبينهاجين بين نيوزيلندا و أماجر ، المتصل بسكانيا فى السويد عن طريق جسر أوريسند عبر جزيرة بيبرهولم الاصطناعية. تنضم زيلين من الغربلFunen ، عن طريق Great Belt Fixed Link ، وتتصل Funen عن طريق الكبارى بالبر الرئيسى للبلاد ، Jutland .فى 5 يونيه 2007 ، أفاد الفرع الاقليمى للاذاعة الوطنية DR أن كوبانك فى الجنوب الشرقى قرب بلدة Rønnede فى بلدية Faxe ، بارتفاع 122.9 metres (403 ft) ، كانت أعلى نقطة طبيعية فى زيلاند. Gyldenløveshøj ، جنوب مدينة Roskilde ، ارتفاعها 126 metres (413 ft) ، لكن ده بسبب تل من صنع الانسان من القرن السبعتاشر و أعلى نقطة طبيعية فيه هيا 121.3 metres (398 ft) .تعطى زيلين اسمها عصر السلاندى فى العصر الباليوسينى .

مدن و بلدات[تعديل]

المناطق الحضرية اللى يزيد عدد سكانها عن 10000 انسان :

# منطقة حضرية البلدية سكان
1 كوبينهاجين كتير 1،213،822
2 روسكيلد بلدية روسكيلد 47828
3 هيلسينجور بلدية هيلسينجور 46368
4 هورشولم كتير 45865
5 نيستفيد بلدية نيستفيد 41857
6 Køge بلدية Køge 35295
7 تاستروب بلدية Høje-Taastrup 32719
8 سلاجيلس بلدية سلاجيلس 32133
9 هيليرود بلدية هيلرود 30.570
10 هولبيك بلدية هولبيك 27195
11 رينجستيد بلدية رينجستد 21،412
12 Ølstykke-Stenløse بلدية ايجيدال 20984
13 بيركيرود بلدية Rudersdal 19،919
14 Måløv-Smørumnedre كتير 19143
15 فاروم بلدية فورسو 18،422
16 كالوندبورغ بلدية كالوندبورغ 16303
17 ليلرود بلدية أليرود 15.795
18 فريدريكسوند بلدية فريدريكسوند 15602
19 سولرود ستراند بلدية سولرود 15159
20 كورسور بلدية سلاجيلس 14.538
21 فيرلوز بلدية فورسو 12842
22 فريدريكسفارك بلدية هالسن 12191
23 فوردينجبورج بلدية فوردينجبورج 11،643
24 Hedehusene -Fløng بلدية Høje-Taastrup 11،345
25 هاسليف بلدية Faxe 11،201

شوف كمان[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

  • زيلين – صور وتسجيلات صوتيه و مرئيه على ويكيميديا كومونز (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • زيلين معرف قاعده بيانات الملف للسلطه الافتراضيه الدوليه (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • زيلين معرف قاعده بيانات الملف للسلطه الافتراضيه الدوليه (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • زيلين معرف مخطط فريبيس للمعارف الحره (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • زيلين معرف قاعده البيانات الجغرافيه لموقع جيونيمز (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • زيلين معرف مكتبه الكونجرس (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • زيلين معرف خريطه الشارع المفتوحه (الإنجليزية)عدل على Wikidata
  • زيلين معرف ملف استنادى متكامل (الإنجليزية)عدل على Wikidata

مصادر[تعديل]

<references group="" responsive="1">

  1. مُعرِّف مكان في موقع "أرش إنفورم" (archINFORM): https://www.archinform.net/ort/45226.htm — تاريخ الاطلاع: 6 اغسطس 2018
  2.   تعديل قيمة خاصية مُعرِّف علاقة على خريطة الشَّارع المَفتُوحة (OSM) (P402) في ويكي بيانات {{cite web}}: Empty citation (help)
  3. BEF4: Population 1 January by Islands, Statistics Denmark
  4. Katlev, Jan (4 August 2009). "Sjælland …". www.sprogmuseet.dk (in الدانمركية). Danish Language Museum. Archived from the original on 27 October 2012. Retrieved 29 November 2017.
  5. Sælland, Holberg Dictionary
  6. [1] Te Ara Encyclopedia
  7. Den Store Danske Encyklopædi, article Gefion
زيلين على مواقع التواصل الاجتماعى


  • Media related to Zealand at Wikimedia Commons
  • [[voy:زيلين#

|زيلين]] travel guide from Wikivoyage قالب:Denmark islands