راجي عامر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
محتاجه تتويك
راجي عامر
معلومات شخصية


الكاتب الصحفي والباحث راجي عامر

راجي عامر ( الإسكندرية ، ديسمبر 1989 - ) كاتب صحفي مصري وباحث في تاريخ العلاقات الدولية. بيشتغل في تقديم الاستشارات الإعلامية وإنتاج المحتوى. ودلوقتي هو رئيس شركة فعال للتدريب والاستشارات الإعلامية واللي بتقدم خدماتها لصالح مؤسسات وشركات وهيئات مختلفة في مصر والخليج، وسبق وقدم راجي عامر خدمات الاستشارات الإعلامية لصالح جهات مختلفة منها الأزهر الشريف، ومجلس النواب، ومشروعات تنموية ينفذها الاتحاد الأوروبي في مصر.

مقالاته[تعديل]

مقالات راجي عامر منشورة في صحف مصرية كتيرة منها الوطن والمصري اليوم وفيتو.. وكمان له مقالات منشورة في مجلة الهلال.. بيناقش في مقالاته موضوعات سياسية واجتماعية وثقافية. مقالاته بتحقق معدلات قراءة عالية بتحطها في قوائم المقالات الأكثر قراءة في الجرائد والمواقع الإلكترونية اللي بيكتب فيها.

الاستشارات الإعلامية[تعديل]

في 2015 أدار المكتب الإعلامي لمؤسسة الأزهر الشريف وكان المحرر الصحفي لشيخ الأزهر، وشارك في إدارة الصورة الإعلامية للأزهر.. وخلال الفترة من 2016 لغاية 2018 كان بيتشغل مستشار إعلامي لعدد من أكبر الشركات بجانب عدد من الهيئات في مصر وبعدها قرر في سنة 2018 تأسيس شركته الخاصة وهي شركة فعال للتدريب والاستشارات الإعلامية.

كتب[تعديل]

سنة 2018 اتنشر له كتاب أجنحة الفراشات عن مؤسسة دار الهلال وتم عرض الكتاب في اليوبيل الذهبي لمعرض القاهرة الدولي للكتاب في يناير 2019.

محاضرات[تعديل]

قدم راجي عامر محاضرات في القاهرة وعمان وعواصم عربية أخرى حول الاستخدام الأمثل لوسائل التواصل الاجتماعي.. وبيقدم بشكل دوري محاضرات في مؤسسة أخبار اليوم حول التسويق السياسي من خلال وسائل التواصل الاجتماعي.

لينكات خارجيه ليها علاقه بالموضوع[تعديل]

مقالات الكاتب الصحفي راجي عامر

لقاءات تليفزيونية

أخبار صحفية