ديجافو

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
يتيمه


وهم سبق الرؤيه ((ديجافو)) ((بالأنجليزي: Déjà vu)) وبالفرنسيه معناها (شوهد من قبل) هي ظاهرة عقليه إكتشفها العالم إميل بويرك وبتتقسم لتلات انواع هما : Déjà Visité (( تم زيارته مسبقا)), Déjà Vécu (( تم رؤيته مسبقا )), Déjà Senti (( تم الشعور به مسبقا ))[1], وأكتشفه العالم إميل بويرك في الكتاب الي عمله ( مستقبل علم النفس )[1], وأتصنف علي حاجه واحده (وهم).

الأبحاث العلميه[تعديل]

التفسير العلمي الأقرب للظاهرة هو الشذوذ في المخ تحديدا (الذاكرة) حيث ان المخ لا يكون له القدرة علي انه يتدكر الأسئله (أين, متى , كيف) وخصوصا حين يمضي وقت طويل , احيانا يحصل تشابك في الذاكرة, بمعني ان المخ لا يستطيع أن يسترجع غير تفاصيل مشوشه من الحدث الجديد , لكن في نفس الوقت لا يستطيع المخ يسترجع الذاكرة للحاله الأولي. فيحصل تشابك بين الذاكرة ذات المدي القصير و الذاكره الي فيها مدي طويل, لكن قبل ماتروح الذاكرة دي للوعي لازم بتتخزن ولما بتوصل الذاكرة للوعي بتتعالج (بتتصلح) هناك, في المنطقه الوسطي الحصينه في المخ الي بتتسمي Hippocampus, وفي دراسه جديدة اكتشفت انه المسؤول عن الذكريات المتسلسله منطقه Dentate Gyrus معناها (التلفيف المسنن) وده جزء صغير من منطقه Hippocampus , الي في نفس الوقت بتخلينا نميز بين الأحداث المتشابهه في خلايا الدماغ. العالمان Sosomo Tingawa (سوسومو تينجاوا) و Thomas Makhog (توماس ماكهوج) من معهد ماساشوستس باستيلاد اكتشفوا جرذان مش شغاله عندهم منطقة الحصين بجودة عادبه وكانت النتيجة ان الجرذان معرفتش تمييز بين الموقفين المتشابهين . وقال تونيجاوا:(( ان الموضوع مش محتاج الاستغراب لما تعرف ان خلايا التلفيف المسنن بتتعرض للتلف [1])), والعيب في نظريه الــ(ديجافو) انها حصلت لناس (عور) مبيشوفوش غير بعين واحدة.

بعض الظواهر المشابهة[تعديل]

(بريسكو فو)

وهي تشبه الـ (دَيْ چاڤو) ولكنها تختلف عنها. في هذه الحالة الفرد لا يستطيع تذكر كلمة يعرفها من قبل, لكن مع الإصرار يستطيع أن يتذكرها. والفرق بين هذه الظاهرة والـ(دَيْ چاڤو), بأن (دَيْ چاڤو) هو الشعور بأن الموقف الحالي قد مرّ علينا من قبل ولكن التفاصيل غير معروفة لأن الموقف أصلاً لم يحدث سابقاً. عندما يشعر الإنسان بظاهرة (بريسكو ڤو) عادة ما يقول "هي على طرف لساني" ! وهذه الحالة عادة ما تحدث عند المرضى بالصرع وأولئك الذين يعانون خللاً معيناً في النصف الأيسر من المخ.

(ديجا انتندو)

ظاهرة معناها (سمعتها من قبل) وفيها المخ بيبقي عارف انه سمع الصوت دة قبل كدة بس مبيبقاش عارف تفاصيل اكتر من كدة

(جامي فو)

وهو تعبير فرنسي يعني (لم أراه من قبل) وهي حالة نفسية فيها لا يستطيع الفرد أن يتذكر أي موقف مألوف لما رآه من قبل. وهي عكس ظاهرة (دَيْجاڤو). الفرد هنا يأتيه شعور "غريب" و "رهيب" لرؤية المنظر لأول مرة بالرغم بأن منطقه وعقله يخبره بأنه رآه من قبل. هذه الظاهرة تحدث كثيرا عندما ننسى تذكر كلمة أو اسم معين للحظات معدودة.

  1. أ ب ت http://www.mentalhelp.net/poc/view_doc.php?type=doc&id=264&cn=0