خط الاستوا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
خط الاستوا
 

معرض صور خط الاستوا  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات
Line across the Earth
0 درجة
خط الاستوا على خريطة الأرض
البلاد والأقاليم اللى تلمس خط الاستواء (الأحمر) أو خط الطول الرئيسى (الأزرق) ، اللى يتقاطع عند " جزيرة نول ".

خط الاستوا دايرة من خط العرض تقسم جسم كروى ، زى الأرض ، لنصفى الكرة الأرضية الشمالى والجنوبى . على الأرض ، انه خط وهمى يقع عند خط عرض 0 درجة ، أى حوالى 40,075 كم (24901 ميل) فى محيط ، فى نص الطريق بين القطبين الشمالى والجنوبى .[1] ممكن استخدام المصطلح كمان للاشارة لأى جرم سماوى تانى كروى بالتقريب .

فى الهندسة المكانية (ثلاثية الأبعاد) ، زى ما فى علم الفلك ، يكون خط الاستوا لدوران كروى (مثل كوكب ) هو الموازى (دايرة خط العرض) و بيتعرف خط العرض على أنه 0 درجة. انه خط وهمى على الكرة الأرضية ، على مسافة متساوية من أقطابها ، ويقسمها لنصفى الكرة الأرضية الشمالى والجنوبي. بمعنى تانى ، انه تقاطع الكرة الكروية مع المستوى العمودى على محور دورانه وفى نص الطريق بين قطبيه الجغرافيين .

على خط الاستوا و قرب ه (على الأرض) ، يظهر ضوء الشمس فى وقت الظهيرة بشكل مباشر بالتقريب (لا يزيد عن 23 درجة من الذروة ) كل يوم على مدار السنة. وباللى بعد كده ، خط الاستواء يتمتع بدرجة حرارة ثابتة وقت النهار على مدار العام. فى الاعتدالات (حوالى 20 مارس و 23 سبتمبر) تعبر النقطة تحت القطبية خط الاستواء الأرضى بزاوية ضحلة ، يضيء ضوء الشمس بشكل عمودى على محور دوران الأرض ، و كل خطوط العرض ليها يقارب من 12 ساعة فى النهار و 12 ساعة ليلا.[2]

لينكات برانيه[تعديل]

  • الوقت المتاح لتشغيل البرامج النصية قد انتهى.

مصادر[تعديل]

  1. الوقت المتاح لتشغيل البرامج النصية قد انتهى.
  2. الوقت المتاح لتشغيل البرامج النصية قد انتهى.
خط الاستوا على مواقع التواصل الاجتماعى
الوقت المتاح لتشغيل البرامج النصية قد انتهى.

الوقت المتاح لتشغيل البرامج النصية قد انتهى.