انتقل إلى المحتوى

خط الاستوا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
خط الاستوا
 

معرض صور خط الاستوا  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات
Line across the Earth
0 درجة
خط الاستوا على خريطة الأرض
البلاد والأقاليم اللى تلمس خط الاستواء (الأحمر) أو خط الطول الرئيسى (الأزرق) ، اللى يتقاطع عند " جزيرة نول ".

خط الاستوا دايرة من خط العرض تقسم جسم كروى ، زى الأرض ، لنصفى الكرة الأرضية الشمالى والجنوبى . على الأرض ، انه خط وهمى يقع عند خط عرض 0 درجة ، أى حوالى 40,075 كم (24901 ميل) فى محيط ، فى نص الطريق بين القطبين الشمالى والجنوبى .[1] ممكن استخدام المصطلح كمان للاشارة لأى جرم سماوى تانى كروى بالتقريب .

فى الهندسة المكانية (ثلاثية الأبعاد) ، زى ما فى علم الفلك ، يكون خط الاستوا لدوران كروى (مثل كوكب ) هو الموازى (دايرة خط العرض) و بيتعرف خط العرض على أنه 0 درجة. انه خط وهمى على الكرة الأرضية ، على مسافة متساوية من أقطابها ، ويقسمها لنصفى الكرة الأرضية الشمالى والجنوبي. بمعنى تانى ، انه تقاطع الكرة الكروية مع المستوى العمودى على محور دورانه وفى نص الطريق بين قطبيه الجغرافيين .

على خط الاستوا و قرب ه (على الأرض) ، يظهر ضوء الشمس فى وقت الظهيرة بشكل مباشر بالتقريب (لا يزيد عن 23 درجة من الذروة ) كل يوم على مدار السنة. وباللى بعد كده ، خط الاستواء يتمتع بدرجة حرارة ثابتة وقت النهار على مدار العام. فى الاعتدالات (حوالى 20 مارس و 23 سبتمبر) تعبر النقطة تحت القطبية خط الاستواء الأرضى بزاوية ضحلة ، يضيء ضوء الشمس بشكل عمودى على محور دوران الأرض ، و كل خطوط العرض ليها يقارب من 12 ساعة فى النهار و 12 ساعة ليلا.[2]

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. "Equator". National Geographic - Education. 6 September 2011. Retrieved 9 March 2021.
  2. "Equinox: Almost Equal Day and Night, By Aparna Kher". Retrieved 5 November 2021.
خط الاستوا على مواقع التواصل الاجتماعى