الفرق بين النسختين بتاع «العروبه»

اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
تم إضافة 1 بايت ،  قبل 7 سنوات
ص
ص
سنة 1963 مصر و العراق و سوريا وقعوا على اتفاقيه لتأسيس "جمهوريه عربيه متحده" جديده في شكل اتحاد فيدرالي بيدي كل اقليم صلاحيات التشريع , لكن المشروع ماكملش. في نفس السياق كان فيه محاوله لضم اليمن للجمهوريه العربيه المتحده الجديده في نفس الاطار الكونفيدرالي بس بإسم جديد هو [[الدول العربيه المتحده]] , لكنه برضو فشل في 1961 مع خروج سوريا .<ref>United Arab Republic (UAR)." Sela. The Continuum Political Encyclopedia of the Middle East. 873-874.</ref>
 
بالتوازي مع ده كان فيه محاوله تانيه للوحده بين الملكيات العربيه و بين بعضها , اهمها كان محاولة تأسيس اتحاد كونفيدرالي اتسمى [[الاتحاد العربي]] او "الاتحاد الهاشمي" سنة 1958 بين الاردن و العراق في اطار [[حلف بغداد]] الموالي للغرب . لكن بسبب التنشنه مع [[الجمهوريه العربيه المتحده]] و قيام [[حركة 14 تموز 1958]] اللي اطاحت بالملكيه في العراق انتهى [[حلف بغداد]] و انتهت طموحات ملك الاردن في الوحده.
 
بعد كده في السبعينات الرؤساء [[محمد انور السادات]] و [[معمر القذافى]] و [[حافظ الاسد]] وقعوا اتفاقيه وحده كونفيدراليه بين مصر و ليبيا و سوريا تحت مسمى [[اتحاد الجمهوريات العربيه]] و ده استمر 5 سنين من 1972 - 1977 لكن ماكملش بسبب الخلافات السياسيه بين ليبيا و مصر . و بخلاف اتحاد امارات ساحل الخليج العربي و تكوين دوله [[الإمارات العربية المتحدة|الامارات العربيه المتحده]] و الوحده بين [[اليمن الشمالي]] و [[اليمن الجنوبي]] , مكانش فيه محاولات تانيه للوحده.
 
 
==نقد و فشل الفكره==
420

تعديل

لستة التصفح