الفرق بين النسختين بتاع: «العروبه»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
سطر 5: سطر 5:
==اصل الفكره==
==اصل الفكره==
[[ملف:Georgy-zidan.jpg|تصغير|[[جرجى زيدان]] رائد فكرة الوحده العربيه (1861 - 1914)]]
[[ملف:Georgy-zidan.jpg|تصغير|[[جرجى زيدان]] رائد فكرة الوحده العربيه (1861 - 1914)]]
اغلب المؤرخين عادة بيردوا اصل فكرة الوحده العربيه ل[[جرجى زيدان]] مؤسس "حركة النهضه" . زيدان كان له تأثير مهم على الفكر العربي , و بشكل خاص على اعتناق [[اللغه العربيه الحديثه]] Standardized Modern Arabic كلغه موحده لكل الشعوب الناطقه بلهجات مشتقه من اللغه العربيه , بدل الفكره اللي كانت رايجه وقتها باعتماد اللغات و اللهجات المحليه في كل دوله و خلاص. زيدان اشتغل على تحويل فكرته لرأي عام من خلال كتابة روايات ادبيه باللغه العربيه بتحكي عن الابطال المحليين في البلاد العربيه المختلفه و وضعهم في سياق تاريخي عربي.
اغلب المؤرخين عادة بيردوا اصل فكرة الوحده العربيه ل[[جرجى زيدان]] مؤسس "حركة النهضه" . زيدان كان له تأثير مهم على الفكر العربي , و بشكل خاص على اعتناق [[اللغه العربيه الحديثه] ''Modern Standardized Arabic'' كلغه موحده لكل الشعوب الناطقه بلهجات مشتقه من اللغه العربيه , بدل الفكره اللي كانت رايجه وقتها باعتماد اللغات و اللهجات المحليه في كل دوله و خلاص. زيدان اشتغل على تحويل فكرته لرأي عام من خلال كتابة روايات ادبيه باللغه العربيه بتحكي عن الابطال المحليين في البلاد العربيه المختلفه و وضعهم في سياق تاريخي عربي.
اول سياسي اهتم بفكرة [[جرجى زيدان]] كان [[الشريف حسين بن علي]] شريف [[مكه]] اللي كان بيحاول يستقل بعرب المشرق عن [[امبراطوريه عثمانيه|الامبراطوريه العثمانيه]] و يكون دوله عربيه مستقله تضم العراق و الشام و شبه الجزيره العربيه مع بعض .
اول سياسي اهتم بفكرة [[جرجى زيدان]] كان [[الشريف حسين بن علي]] شريف [[مكه]] اللي كان بيحاول يستقل بعرب المشرق عن [[امبراطوريه عثمانيه|الامبراطوريه العثمانيه]] و يكون دوله عربيه مستقله تضم العراق و الشام و شبه الجزيره العربيه مع بعض .
في 1915-1916 اتعقد اتفاق بين الشريف حسين و بين السير [[هنري مكماهون]] المندوب السامي البريطاني على مصر في الوقت ده . الاتفاق تم من خلال مجموعه من الرسايل اتعرفت بعد كده بإسم [[مراسلات حسين-مكماهون]] . المراسلات بتنص على ان بريطانيا هاتدعم مطالب عرب المشرق في الانفصال عن [[امبراطوريه عثمانيه|الامبراطوريه العثمانيه]] بشرط ان عرب المشرق يساعدوا [[بريطانيا]] في حربها ضد العثمانيين عن طريق انهم يعملوا ثوره شعبيه ضد العثمانيين.
في 1915-1916 اتعقد اتفاق بين الشريف حسين و بين السير [[هنري مكماهون]] المندوب السامي البريطاني على مصر في الوقت ده . الاتفاق تم من خلال مجموعه من الرسايل اتعرفت بعد كده بإسم [[مراسلات حسين-مكماهون]] . المراسلات بتنص على ان بريطانيا هاتدعم مطالب عرب المشرق في الانفصال عن [[امبراطوريه عثمانيه|الامبراطوريه العثمانيه]] بشرط ان عرب المشرق يساعدوا [[بريطانيا]] في حربها ضد العثمانيين عن طريق انهم يعملوا ثوره شعبيه ضد العثمانيين.

تعديلات من 19:26، 20 مارس 2014

الوحده العربيه هي ايديولوجيا بتنادي بالوحده بين الدول العربيه من المحيط الاطلنطي لغاية الخليج العربي , و هي ايديولوجيا وثيقة الصله بفكرة القوميه العربيه اللي بتنادي بإن العرب هما امه واحده بتتكلم لغه واحده و لها تراث و مصير مشترك. فكرة الوحده العربيه انتشرت في الخمسينات و الستينات , و عادة ما كان انصارها من الاشتراكيين و المناهضين للتدخل الغربي في سياسات الدول العربيه. الوحده العربيه كانت كمان مشروع سياسي بيطالب بالتعاون بين الحكومات العربيه و بين بعضها بهدف التكامل السياسي و الاقتصادي اودام التهديد الغربي في الوقت ده.

اصل الفكره

جرجى زيدان رائد فكرة الوحده العربيه (1861 - 1914)

اغلب المؤرخين عادة بيردوا اصل فكرة الوحده العربيه لجرجى زيدان مؤسس "حركة النهضه" . زيدان كان له تأثير مهم على الفكر العربي , و بشكل خاص على اعتناق [[اللغه العربيه الحديثه] Modern Standardized Arabic كلغه موحده لكل الشعوب الناطقه بلهجات مشتقه من اللغه العربيه , بدل الفكره اللي كانت رايجه وقتها باعتماد اللغات و اللهجات المحليه في كل دوله و خلاص. زيدان اشتغل على تحويل فكرته لرأي عام من خلال كتابة روايات ادبيه باللغه العربيه بتحكي عن الابطال المحليين في البلاد العربيه المختلفه و وضعهم في سياق تاريخي عربي. اول سياسي اهتم بفكرة جرجى زيدان كان الشريف حسين بن علي شريف مكه اللي كان بيحاول يستقل بعرب المشرق عن الامبراطوريه العثمانيه و يكون دوله عربيه مستقله تضم العراق و الشام و شبه الجزيره العربيه مع بعض . في 1915-1916 اتعقد اتفاق بين الشريف حسين و بين السير هنري مكماهون المندوب السامي البريطاني على مصر في الوقت ده . الاتفاق تم من خلال مجموعه من الرسايل اتعرفت بعد كده بإسم مراسلات حسين-مكماهون . المراسلات بتنص على ان بريطانيا هاتدعم مطالب عرب المشرق في الانفصال عن الامبراطوريه العثمانيه بشرط ان عرب المشرق يساعدوا بريطانيا في حربها ضد العثمانيين عن طريق انهم يعملوا ثوره شعبيه ضد العثمانيين. لكن في 1916 بريطانيا وقعت اتفاقية سايكس-بيكو مع فرنسا , بهدف تقسيم المشرق العربي بعد جلاء العثمانيين لمناطق نفوذ فرنساويه و انجليزيه . بعد استسلام العثمانيين في 1918 , بريطانيا رفضت الالتزام بتعهداتها للشريف حسين . و فرنسا و بريطانيا قاموا بفرض الانتداب الاجنبي على الشام و العراق و سواحل شبه الجزيره العربيه. بريطانيا إدت للشريف حسين امارة الحجاز و صحرا جنوب شبه الجزيره اللي مالهاش اهميه استراتيجيه , و بعدها بفتره قصيره تمت الاطاحه بالشريف حسين في انقلاب القبايل النجديه بزعامة آل سعود , اللي اسسوا المملكه العربيه السعوديه بعد كده.


فكرة الوحده العربيه اتطورت و نضجت بعد كده على ايد عدد من المفكرين السوريين في التلاتينات زي قسطنطين زريق و زكي الارسوزي و ميشيل عفلق اللي كانوا هما نفسهم الرموز المؤسسه لأول حزب سياسي قومي عربي هو حزب البعث السوري . افكار القوميه العربيه عند البعثيين السوريين كانت مرتبطه بدرجه كبيره بالماركسيه في اواخر القرن التسعتاشر و اوائل القرن العشرين . كتابات زكي الارسوزي بعد كده كان فيها تأثر واضح بأفكار النقاء العرقي عند النازيه و الشوفينيه الوطنيه اللي كانت سايده في اوروبا في الوقت ده .

الملك عبد الله الاول بن الشريف حسين كان بيحلم بضم سوريا و لبنان و فلسطين و الاردن ضمن مملكته تحت مسمى سوريا الكبرى , و بعت لحكومة الانتداب البريطاني على فلسطين يطلب منها ده , لكن البريطانيين مكانوش متشجعين لمشروع الملك عبد الله , خصوصاً و ان شعوب الدول دي كان عندهم قاده محليين سلطتهم هاتضيع لو الملك عبدالله نفذ خطته , و ده هايعمل مشاكل و صراعات اقليميه في المنطقه مالهاش لازمه. طموحات الملك عبدالله التوسعيه كانت احد الاسباب اللي ادت لإنشاء جامعة الدول العربيه سنة 1945 , و بعد اغتيال الملك عبدالله سنة 1951 على ايد ناشط وطني فلسطيني , حلم سوريا الكبرى اختفى من الاجنده السياسيه للاردن.

الوحده العربيه كانت عادة بتنتقد بسبب انها بتهمل وجود قوميات تانيه من اصول غير عربيه زي بربر شمال افريقيا , و بسبب ان المصريين - اكبر شعب في المنطقه وقتها من حيث التأثير و عدد السكان - كانوا مش شايفين نفسهم عرب لغاية قبل الخمسينات ده واضح خلال العشرينات و التلاتينات و الاربعينات اللي مجهود المفكرين المصريين فيها كان منصب على فكرة القومية المصرية.

حسب جيمس يانوكوفسكي "من الملاحظات المهمه عن القوميه المصريه هو غياب المكون العربي فيها . الزخم السياسي و الفكري و الاقتصاي كان مضاد للتوجه العربي بوجه عام , و ده وضح جداً خلال اواخر القرن التسعتاشر و اوائل القرن العشرين"

محاولات الوحده العربيه

قبل وصول جمال عبد الناصر للحكم مكانش فيه اي اهتمام بفكرة الوحده العربيه في مصر . بس على نص الخمسينات القوميه العربيه (بالإضافه للاشتراكيه العربيه بقيت هي السياسه الرسميه لمصر . و السعي للوحده العربيه بقا بيتشاف على انه سياسيه لمقاومة الصهيونيه و التدخل الغربي في شئون الشرق الاوسط. قبل عبد الناصر كان فيه عدد من المحاولات العربيه للوحده لأسباب مختلفه و بعضها كان برعاية او بالتنسيق مع بريطانيا . في الاربعينات رئيس الوزرا البريطاني انتوني ايدن كان بيطالب بوحده عربيه على ستايل مشروع عبد الله الاول في الاردن او مشروع نورى السعيد في العراق لكن كل المحاولات دي انتهت بالفشل. بعد العدوان الثلاثي و حرب السويس في 1956 عبد الناصر حس بتهديد كبير من الاطماع الغربيه في المنطقه و كان خايف من رجوع الاستعمار مره تانيه , بالاضافه للتهديد المحتمل من دول حلف بغداد خصوصاً بعد حشد تركيا لقوات عسكريه على حدود سوريا و زيارة الرئيس اللبناني كميل شمعون لتركيا سنة 1957 . و لمواجهة الخطر الغربي تم اعلان الوحده مع سوريا سنة 1958 و تكوين الجمهوريه العربيه المتحده و دي كانت اول تجربه للوحده السياسيه الفعليه بين دولتين عربيتين . عبد الناصر وقتها كان الاكتر شعبيه بين الرؤساء العرب بسبب حرب السويس و ده كان سبب في رواج المشروع العربي الناصري عن غيره من مشاريع الوحده .

مصر شهدت تحولات ثقافيه كبيره في فترة الوحده مع سوريا , كان اهمها التركيز على دور مصر ضمن السياق التاريخي العربي , ده ظهر بوضوح مش بس في السياسه و انما كمان في السينما و الفن و الادب المصرى اللي بقوا بيخاطبوا شعوب الدول العربيه كلها.

جامعة الدول العربيه

فى 29 مايو 1941 اعلن انتونى ايدن Anthony Eden وزير خارجية بريطانيا فى مجلس العموم البريطانى ان الحكومه البريطانيه بتنظر بعين العطف لكل حركه بتهدف لتحقيق وحدة العرب الاقتصاديه و الثقافيه و السياسيه [1] ، و فى ظرف سنه تقريباً على تصريح ايدن مصطفى النحاس رئيس وزرا مصر اللى كانت خاضعه وقتها للسياسه البريطانيه دعا رئيس الوزرا السورى جميل مردم و بشاره الخورى رئيس الكتله الوطنيه اللبنانيه عشان يتناقش معاهم فى موضوع تأسيس " جامعه عربيه ". بعد كده ابتدت مشاورات ثنائيه بين مصر و ممثلين من العراق و سوريا و لبنان و السعوديه و الاردن و اليمن. فى سبتمبر و اكتوبر 1944 قرر المجتمعين انهم يعملو منظمه " جامعة الدول العربيه " و عملو بروتوكول اسكندريه فى 7 اكتوبر 1944 اللى كان اول وثيقه بتخص انشاء المنظمه و اتصاغ الميثاق فى قصر الزعفران فى القاهره فى 19 مارس سنة 1945 و اتمضى عليه فى 22 مارس ، و فى 28 مايو 1946 اجتمع ملوك و رؤسا سبع بلاد فى انشاص لمناقشة موضوع فلسطين [1]. بعدها بسنتين قامت دولة اسرائيل فى منطقة فلسطين بمباركة بريطانيا و الغرب.

لينكات خارجيه و مصادر

فهرست وملحوظات

  1. أ ب المصرى اليوم، عدد 2175

مصادر

  • بيومى قنديل، حاضر الثقافة فى مصر، الطبعه الرابعة، القاهرة 2002.
  • المصرى اليوم، انعقاد مؤتمر قمة أنشاص بالقاهرة، عدد 2175 ، 28 مايو 2010
  • اللواء فكرى الجندى، أسباب نجاح الضربة الجوية الاسرائيلية 5 يونيه 1967 و نتائجها، جريدة الوسط، 18 ابريل 2011
  • عبدالرءوف الريدى: عبدالناصر أضاع سيناء‮..، بوابة الوفد، 03 ابريل

2011

  • محسن العينى، من الإمامية للجمهورية، عبد الناصر وتوريط الجيش المصري باليمن، الفضائية تاريخ الحلقة: 5/12/2004
  • داود البصري، الكويت بين الغزو والابتزاز، الأزرق دوت